Ford 460 cui bygge V8

Tänkte lägga upp en projekt tråd om mitt motorbygge som en kul grej på en Ford 460 som jag ska böka ner i min Galaxie 66. Tanken är väll att bygga en riktigt vass gat maskin för rödljusen som stora rökmoln vid cruisingen
  • 26 Följare
  • 45 532 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 juli 2014
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
14 juni 2014 · 3 929 Inlägg

Är det 9" du har?
Jag har en 7.5" övers... Haha big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
marshall-jcm900
15 juni 2014 · 157 Inlägg

falconjohan skrev:
Ska bli intressant vad du får ut för effekt när allt är intrimmat? har en liknande motorbygge i tankarna själv dock osäker på om jag ska använda topparna eller köpa alu på en gång? har samma tankar som dig vid användningsområde och skall ha den i galaxie -67 så väldigt intressant projekt du har! cool hoppas det löser sig med en ny diff!
mvh Johan

låter kul smile i o med doome kolvarna jag har är gjorda för dom här topparna för att ge bra komp i så kör jag med gjutjärn, dom e skapligt urgröpta på avgassidan,, nuförtiden körs det ju nästan bara med flat top kolvar så då kan man ju gå ner i förbränningsrums storlek. värt att tänka på innan du beställer toppar smile du får slänga igång ett projekt om det kommer igång med bygget smile ska du bygga på en 460 eller 390 ? /niklas

marshall-jcm900
15 juni 2014 · 157 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Är det 9" du har?
Jag har en 7.5" övers... Haha big_smile

aa de e 9 tummare tongue 7,5'' känns lite litet wink

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
16 juni 2014 · 3 929 Inlägg

7.5 tummare räcker väl kanske för en åkgräsklippare wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
falconjohan
17 juni 2014 · 31 Inlägg

marshall-jcm900 skrev:

falconjohan skrev:
Ska bli intressant vad du får ut för effekt när allt är intrimmat? har en liknande motorbygge i tankarna själv dock osäker på om jag ska använda topparna eller köpa alu på en gång? har samma tankar som dig vid användningsområde och skall ha den i galaxie -67 så väldigt intressant projekt du har! cool hoppas det löser sig med en ny diff!
mvh Johan

låter kul smile i o med doome kolvarna jag har är gjorda för dom här topparna för att ge bra komp i så kör jag med gjutjärn, dom e skapligt urgröpta på avgassidan,, nuförtiden körs det ju nästan bara med flat top kolvar så då kan man ju gå ner i förbränningsrums storlek. värt att tänka på innan du beställer toppar smile du får slänga igång ett projekt om det kommer igång med bygget smile ska du bygga på en 460 eller 390 ? /niklas

Ja har en uppsättning beg doome kolvar som kan änvändas vid budget bygge.. (brukar spåra ur endå) men tyckte ventilerna va i minsta laget men som sagt ska man bara bygga en gatmotor så får man nog effekt endå wink
börja trimma/renovera en 390 men det vart rätt dyrt + att FE är lite lurigare i allmänhet att hålla på med för en glad "amatör". så lärde mig rätt fort att 429/460 var mycket bättre om man ska åka trimmad ford cool
Japp så fort garaget är klart (förhoppningvis till hösten) slänger jag upp en tråd
Mvh Johan

marshall-jcm900
17 juni 2014 · 157 Inlägg

falconjohan skrev:

marshall-jcm900 skrev:

falconjohan skrev:
Ska bli intressant vad du får ut för effekt när allt är intrimmat? har en liknande motorbygge i tankarna själv dock osäker på om jag ska använda topparna eller köpa alu på en gång? har samma tankar som dig vid användningsområde och skall ha den i galaxie -67 så väldigt intressant projekt du har! cool hoppas det löser sig med en ny diff!
mvh Johan

låter kul smile i o med doome kolvarna jag har är gjorda för dom här topparna för att ge bra komp i så kör jag med gjutjärn, dom e skapligt urgröpta på avgassidan,, nuförtiden körs det ju nästan bara med flat top kolvar så då kan man ju gå ner i förbränningsrums storlek. värt att tänka på innan du beställer toppar smile du får slänga igång ett projekt om det kommer igång med bygget smile ska du bygga på en 460 eller 390 ? /niklas

Ja har en uppsättning beg doome kolvar som kan änvändas vid budget bygge.. (brukar spåra ur endå) men tyckte ventilerna va i minsta laget men som sagt ska man bara bygga en gatmotor så får man nog effekt endå wink
börja trimma/renovera en 390 men det vart rätt dyrt + att FE är lite lurigare i allmänhet att hålla på med för en glad "amatör". så lärde mig rätt fort att 429/460 var mycket bättre om man ska åka trimmad ford cool
Japp så fort garaget är klart (förhoppningvis till hösten) slänger jag upp en tråd
Mvh Johan

låter riktigt schysst smile

marshall-jcm900
17 juni 2014 · 157 Inlägg

Nu har jag pratat med bakaxel specialisten och vi har kommit fram till lite roliga grejjer smile hoppas det blir klart innan power meet  så man kan joddla in å börna lite smile
Blir garaget i morrn å ta ner klumpen smile

Senast redigerat av marshall-jcm900 (17 juni 2014)

marshall-jcm900
21 juli 2014 · 157 Inlägg

nu har de blivit dåligt med uppdatering !!!
men har skruvat å haft värme problem å felsökt å you name it, så en liten sammanfattning !!

När jag plocka ur bakaxel klumpen visade det sig att bultarna till överfallen hade gängat ur sig 5 mm på ena sidan och skjutit ur juster ringen och hela lagret. och på den andra sidan satt dem löst. så Bakaxel specialisten Jonas Hult hjälpte mig å satte i en ny Lamelldiff (hårt spänd) och en USA tillverkad Richmond 3;70 utväxling och nya lager i hela axeln och chimsa in den.
Sen har jag haft värme problem så blev inge Power Mett, så har tömt kylarsystemet å sköljt rent. inget hjälpte. köpt ny ALU Griffin kylare. problemet kvarstog. byggde fläkt kåpa funka inge bättre. tog bort fläkt kåpan och köpte en 16'' elfläkt från summit som flöda 2030cfm mot mina 2 st 10'' are som flöda ca 800cfm tillsammans. så vart lite bättre. men sen gick jag igenom hela bygget å kolla på bilder å läste amerikanska forum så pratade dom om en plåt som sitter mellan Kam kåpan och vattenpumpen. å den hade ju inte jag naturligtvis så ringe runt halva sverige annars vart de till å köpa en ny pump men Perra på Engine Kit Racing hade en beggad så satte mig i bilen å åkte å mötte han i karlskoga å hämta den. rev isär pumpen å limma om skiten. och köpte nytt kylarlock som höll bättre tryck i systemet. funka klockrent och stora förhoppningar att köra på Hotrod Reunion så efter ca en timme stanna jag å då läckde det lite under pumpen. FAAN ( förmodligen för de nya locket höll bättre tryck) . så då blev det Öl istället på hotrod. nu är det måndag fortsatt semester så ska in å köpa eller beställa nya packningar så man kan riva isär skiten. !!

han med att besikta innan Power meet ska till lägas. 3 st tvåor. Hög ljudnivå, Höger halv ljus för lågt och handbroms otillräklig. hehee

Men har hunnit med å filma lite så slänger upp 2 videos. Vet att de e lite blött ute men man hör hur fint den går och fästet ser ni själva på filmerna haha wink kommer mer och bättre sen när jag fått ordning på grejjerna !!

Cheers !

Senast redigerat av marshall-jcm900 (21 juli 2014)

peterpatron
22 juli 2014 · 41 Inlägg

Kul att se att den är ihop och att grejerna verkar lira!

Jag blir ju såklart jäkligt nyfiken, svarar bygget upp till förväntningarna? Är det samma vrid man kan föreställa sig att det ska bli ur en sådan maskin?

Förövrigt skumt med den där plåten, eftersom jag hade typ 3 motorer i delar så borde det ju ha legat en där. Men det är ju inte den vanligaste att bygga på i Sverige tyvärr. Hur som helst, det är en underskattad motor och kul att se att du har ihop den nu! smile

marshall-jcm900
23 juli 2014 · 157 Inlägg

peterpatron skrev:
Kul att se att den är ihop och att grejerna verkar lira!

Jag blir ju såklart jäkligt nyfiken, svarar bygget upp till förväntningarna? Är det samma vrid man kan föreställa sig att det ska bli ur en sådan maskin?

Förövrigt skumt med den där plåten, eftersom jag hade typ 3 motorer i delar så borde det ju ha legat en där. Men det är ju inte den vanligaste att bygga på i Sverige tyvärr. Hur som helst, det är en underskattad motor och kul att se att du har ihop den nu! smile

Känslan av att köra den när man byggt den själv är obeskrivligt :-D står ja på bromsen börjar båda 275 orna bak att snurra vid 1800 varv fast turbin ska stalla en 2300-2500 varv :-) visst är på gatan (dåligt fäste) men vrid finns det kan jag lova. :-D Dom som åkt med hittills säger bara Fifan vilket jävla vrid. Bilen väger ju ändå 1920 kilo å 2 rediga karlar så snackar vi över 2,2 ton :-)  ja dedär med plåten hade jag ingen aning om men det löste ju sig iallafall :-D och med mycket bra info av dig fick jag ihop motorn också så du ska ha en eloge!! :-) och har knappt pillat på förgasaren ännu då jag hållt på med värmen så lite mer förtändning och mer/mindre soppa så den drar rent över hela registret så ska de nog kännas ännu mer än va de gör nu :-D
Blev mycket text men jag visste att de skulle bli klipp i han men detta hade jag inte räknat med. Över förväntan :-D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang