Min Volvo 850 R 'T-Röd'

Min första Volvo 850 R. Hade sedan innan en Volvo 850 GLT men drömbilen var egentligen en 850 R. Nu har jag äntligen fått tag i en och jag ska göra allt för att få den i ett bra skick.
  • 71 Följare
  • 56 152 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 april 2018
Carlhkh
21 juli 2014 · 58 Inlägg

Har nu kommit tillbaka från semestern. Bland det första man gjorde var givetvis att hoppa in i bilen och ta sig en tur smile Som jag skrivit i det första inlägget så har bilen en tendens att misstända vid större gaspådrag vilket jag inte märkt av alls under en längre tid, vilket var skönt. Idag kom det dock tillbaka.

Blir att felsöka bilen och se om vi hittar något där.

Angående avgassystem. Har kikat runt en del på nätet och så men tänkte höra med Uppsala avgasteknik när dem kommer tillbaka från semestern.

Måste även ta kontakt med en sadelmakare som får ta och sy om växelspaksknoppen då den är jäkligt sliten.

Mvh Carl

Volvo 850R "T-Röd" (1997)
villon
23 juli 2014 · 684 Inlägg

Skön tråd! Lite av samma dröm faktiskt. Får man fråga vad rostlagningen kostade och exakt vad dem gjorde? Du får gärna pm:a om du inte vill tag det i tråden. Prem lagd.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life
Carlhkh
24 juli 2014 · 58 Inlägg

villon skrev:
Skön tråd! Lite av samma dröm faktiskt. Får man fråga vad rostlagningen kostade och exakt vad dem gjorde? Du får gärna pm:a om du inte vill tag det i tråden. Prem lagd.

Kul att höra.

Jag jobbar på Möller bil Uppsala och det var där jag lämnade in bilen. Jag har inte fått priset på det än men det ska väl betalas här efter sommaren.

Uppdraget var ju att ta bort rosten och det lyckades dem bra med, jag kan tyvärr inte svara på exakt vad dem gjorde, magi? smile Riktigt bra blev det dock.

Volvo 850R "T-Röd" (1997)
Carlhkh
24 juli 2014 · 58 Inlägg

Här kommer även en stor uppdatering.

Har under de senaste dagarna 'fipplat' en hel del och bytt lite saker som skulle kunna bidra till misständningarna.

Förrigår bestämde vi oss för att byta rotor och fördelarlock. Svängde förbi Volvo och köpte det.

Det var inget större ingrepp och gick snabbt och problemfritt att byta.
Lite bilder:

Låt operationen börja cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193383/193383-a0032f42cb3cf0bfa2fe768f5ca132fb.jpg

Rotorn var väldigt sliten, stor skillnad!

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193383/193383-0afaa9152a6237ef93a374e38f034eb9.jpg

Samma sak med fördelarlocket. Skönt med nya delar smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193383/193383-c4dfd0de2a8d591e9fc14bb5d60e01f0.jpg

Blev sedan en tvätt av bilen och in i garaget igen. Tog ingen provtur eftersom dagen efter (idag) skulle tvätta spridarna.

Idag har jag alltså tvättat spridarna. Fick låna en ultraljudstvätt på jobbet vilket var himla smidigt och effektivt.

Här så har jag bara tagit ut spridarna. Det var ganska smutsigt så jag rengjorde det jag kunde. (Ska motortvätta bilen när tillfälle ges)

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193383/193383-118cf7a27444dd8daf6e638d0cc06cab.jpg

Sedan iväg till jobbet och tvätta spridarna. Här är spridarna tvättade och det blev stor skillnad på dem, det man kunde se iallafall.

https://www1.garaget.org/gallery/images/194/193383/193383-b96a8e958768c3e903ae34eaaf04f836.jpg


Satte tillbaka allt och tog en provtur och bilen gick skitbra! Inga misständingar och bilen kändes lite piggare och allmänt 'finare'. Så nog gjorde tvätten skillnad big_smile

Mvh Carl

Volvo 850R "T-Röd" (1997)
stefanwasa
24 juli 2014 · 766 Inlägg

Riktigt bra jobb! Bra att du köpte riktiga grejer, vad kostade rotorn och locket?

Riktigt seriöst att rengöra spridarna, det kanske man ska göra själv också...

Kan tänka mig att det var en go känsla att köra henne efter detta smile

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
Carlhkh
24 juli 2014 · 58 Inlägg

Tackar!

Rotorn och locket kostade 693kr på Volvo.

Att tvätta spridarna kändes riktigt bra faktiskt. Skönt att veta att dem är rena och utan avlagringar osv.

Volvo 850R "T-Röd" (1997)
Extrazz En 5a är Livet.
25 juli 2014 · 2 005 Inlägg

Vart inte så farligt pris för volvo ju.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Oskarandersson
2 augusti 2014 · 5 Inlägg

Tjenare, gillar bilen starkt! Byta alla oringar när du tog ur insprutarna? Funderar på att göra de på min med.  smile
Med vänlig hälsning, Oskar

cars4ever
6 augusti 2014 · 834 Inlägg

Ser ju riktigt fin ut smile

Suzuki Grand Vitara "XL7 V6" (2004)
Volvo V70N "GLT" (2001)
BMW 730iA "E32" (1988)
Carlhkh
6 augusti 2014 · 58 Inlägg

Oskarandersson skrev:
Tjenare, gillar bilen starkt! Byta alla oringar när du tog ur insprutarna? Funderar på att göra de på min med.  smile
Med vänlig hälsning, Oskar

Ursäkta mitt sena svar. Vi bytte inte oringarna men vi såg till att dem var täta.

cars4ever skrev:
Ser ju riktigt fin ut smile

Tackar big_smile


Efter att vi bytte spridare gick bilen bra i någon dag eller två, sedan kom misständingarna tillbaka. Då bestämde vi oss för att byta tändstift vilket verkar ha löst problemet. Har kört en del nu och har inte märkt något alls, vilket är oerhört skönt big_smile

Volvo 850R "T-Röd" (1997)
stefanwasa
7 augusti 2014 · 766 Inlägg

Carlhkh skrev:
Efter att vi bytte spridare gick bilen bra i någon dag eller två, sedan kom misständingarna tillbaka. Då bestämde vi oss för att byta tändstift vilket verkar ha löst problemet. Har kört en del nu och har inte märkt något alls, vilket är oerhört skönt big_smile

Hoppas att det håller sig nu!

Men vad är det kvar att byta i tändningsväg? Är det tändkablar och tändspolen kvar som kan vara problemet?

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
Extrazz En 5a är Livet.
7 augusti 2014 · 2 005 Inlägg

Tändspolen är ju ett "känt" problem. De blir slitna med åren men fungerar.   Tittar man på bilar idag så är det sällan att stift eller kablar är bytte. än mindre fördelare och rotor. Bättre att man lever på vatten en månad och byter allt direkt istället.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Carlhkh
7 augusti 2014 · 58 Inlägg

stefanwasa skrev:

Carlhkh skrev:
Efter att vi bytte spridare gick bilen bra i någon dag eller två, sedan kom misständingarna tillbaka. Då bestämde vi oss för att byta tändstift vilket verkar ha löst problemet. Har kört en del nu och har inte märkt något alls, vilket är oerhört skönt big_smile

Hoppas att det håller sig nu!

Men vad är det kvar att byta i tändningsväg? Är det tändkablar och tändspolen kvar som kan vara problemet?

Ja, hoppas verkligen det för det verkar som att problemet är löst, har inte märkt något alls. Tändspole och tändkablar har vi inte bytt så om problemet kommer tillbaka blir det att byta dem.

Men jag ska forstätta köra på och se om problemet verkligen är löst smile

Volvo 850R "T-Röd" (1997)
Carlhkh
16 augusti 2014 · 58 Inlägg

Vill bara meddela att jag rycker in i det militära nu på måndag och därför kommer det nog inte blir några större uppdateringar här på ett tag. Bilen ska under vintern in ett garage och kommer inte köras med. Ska försöka hitta något kul/billigt att ha under vintern.

Mvh Carl

Volvo 850R "T-Röd" (1997)
Severin
16 augusti 2014 · 1 587 Inlägg

Prem lagd !

D-Evo
21 augusti 2014 · 178 Inlägg

Mycket vacker bil

kommer helt klart följas smile

Mitsubishi Evo IV TME "D-Evo" (1997)
Volvo 855R "Entusiasten" (1996)
Sickan_
9 oktober 2014 · 945 Inlägg

Kul med ett R projekt. Kommer följas smile

Det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma människor som inte fattar!
_________________________________________________________________________
Carlhkh
9 oktober 2014 · 58 Inlägg

Kul att höra!! smile

Nu står bilen i ett garage där den kommer att stå tills våren. Under tiden ska jag hamstra prylar. Jag har införskaffat en 'ny' bagagelucka som ska lackas och bytas med den rostiga som sitter på, själva bytet kommer ske fram mot våren.

Funderar även fortfarande på sportavgassystem, så har ni några förslag så får ni gärna komma med fler sådana smile

Blir även att hålla ögonen öppna efter lite andra småprylar så det kommer kanske lite fler uppdateringar här så småningom.

Mvh Carl

Volvo 850R "T-Röd" (1997)
AudiRefined
9 oktober 2014 · 192 Inlägg

Har du servicemappen i alcantara/skinn?.

Mvh Christoffer.


Carlhkh skrev:
Kul att höra!! smile

Nu står bilen i ett garage där den kommer att stå tills våren. Under tiden ska jag hamstra prylar. Jag har införskaffat en 'ny' bagagelucka som ska lackas och bytas med den rostiga som sitter på, själva bytet kommer ske fram mot våren.

Funderar även fortfarande på sportavgassystem, så har ni några förslag så får ni gärna komma med fler sådana smile

Blir även att hålla ögonen öppna efter lite andra småprylar så det kommer kanske lite fler uppdateringar här så småningom.

Mvh Carl

Audi A4 2.0T "Refined" (2006)
Carlhkh
10 oktober 2014 · 58 Inlägg

Jadå, den har jag smile

Volvo 850R "T-Röd" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang