Kan man göra något luftintag i motorhuven så att sportluftfiltret drar in kall luft?

volvo-93
26 juli 2014 · 625 Inlägg

Tjena som tråden lyder, Jag har en Volvo 740 där jag vill ha någon typ av luftintag vänster fram på motorhuven ovanför filtret. Någon som har ett bra tips hur jag ska bygga detta utan att det kommer regna in? själva bygget ska gå till så här, jag ska svetsa dit en plåt mellan filtret och motorn för att undvika att den drar in varmluft och sedan luftintag på huven så att filtret kommer dra in kall luft samt höra det goa ljudet mer, det har jag planerat men det är just huven där jag inte vet riktigt hur jag ska göra. Finns det någon ventil man kan köpa som inte är för överdrivet stor?

Senast redigerat av volvo-93 (26 juli 2014)

caromania Forummoderator
26 juli 2014 · 9 296 Inlägg

Kolla på bilar med scoop. Annars är en lösning att lyfta huven lite i bakkant för att ventilera ur motorrummet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mr_green
26 juli 2014 · 847 Inlägg

Sett att en del brukar göra ett intag på skärmen precis bakom blinkersen.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
granadadr
26 juli 2014 · 7 289 Inlägg

eftersom du ej har turbo så ger ej avskärmning så jättemkt, iof är kall luft alltid bra för motorer,, men inget kännbart i detta fall
jaghade skippat att göra hål i bilen iaf

MrTurbo Better than God \o/
26 juli 2014 · 1 882 Inlägg

granadadr skrev:
eftersom du ej har turbo så ger ej avskärmning så jättemkt, iof är kall luft alltid bra för motorer,, men inget kännbart i detta fall
jaghade skippat att göra hål i bilen iaf

Precis. Man får typ ca 0 hkr av ett öppet filter. Det man vinner är placeboeffekt av att det "brölar" lite mer.
Göra hål i huven gör ingen nytta då det inte kommer in någon luft där utan kommer tryckas ut.
Mesta luften går in i fronten under stötfångaren (där många envisas med att sätta fula extraljusramper)
På min mustang har jag lättat huven 10mm i bakkant för att få bättre luftgenomströmning genom motorrummet, detta ger inte bara kallare luft utan motverkar även att motor blir för varm.  :-)

Senast redigerat av MrTurbo (26 juli 2014)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
granadadr
27 juli 2014 · 7 289 Inlägg

MrTurbo skrev:

granadadr skrev:
eftersom du ej har turbo så ger ej avskärmning så jättemkt, iof är kall luft alltid bra för motorer,, men inget kännbart i detta fall
jaghade skippat att göra hål i bilen iaf

Precis. Man får typ ca 0 hkr av ett öppet filter. Det man vinner är placeboeffekt av att det "brölar" lite mer.
Göra hål i huven gör ingen nytta då det inte kommer in någon luft där utan kommer tryckas ut.
Mesta luften går in i fronten under stötfångaren (där många envisas med att sätta fula extraljusramper)
På min mustang har jag lättat huven 10mm i bakkant för att få bättre luftgenomströmning genom motorrummet, detta ger inte bara kallare luft utan motverkar även att motor blir för varm.  :-)

i vissa fall ger hål i uven bättre flöde,, jag hade hål ovanför turbon, och då leder ju det bort värmen och luftgenomströmningen,,

men då ska man ju ha en ganska pigg bil och då turbo för att ha nytta av det

nu på mitt bygge så isolerar jag in turbon istället,, snyggare än att ha hål överallt,

AX3L
27 juli 2014 · 398 Inlägg

Att dra ner filtret till strax bakom dimljusen är väl också en ganska vanlig åtgärd för att få kallare luft?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang