Problem med hydraulisk handbroms, Bromsar låser sig!

Sandberra
30 juli 2014 · 23 Inlägg

Tjennare! har nu mekat ihop bilen och skulle igår lufta bromsar, allt gick som de skulle tills jag lyckades få bakbromsarna o låsa sig. Jag använder 1 rör bakåt från huvudbromscylindern,

Detta röret går igenom en Reduceringsventil och sen kopplas den in i handbromsen och sen vidare bakåt. om jag bara rycker i hydrauliska handbromsen så funkar de kalas, men sen om jag pumpar upp några gångar med fotbromsen så blir handbromsen precis tvärstum och hjulen ibak har låst sig ? Vad kan felet vara ?

Kan de vara så att inte trycket släpps utan att de fastnar någonstans eller liknande ? För när jag öppnar luftnippeln ibak igen så sjunker trycket igen!

Såhär är det kopplat.
http://s12.postimg.org/dagxlg9ql/hmm.jpg
image uploader

Och såhär är det kopplat på huvudbromscylindern.

http://s14.postimg.org/fh32tyawx/Hmm1.jpg
upload png

Den första bromsröret är kopplat till vänsterframbroms, det andra är till höger frambroms och det på sidan är kopplat i serie med handbromsen bakåt.

Jättetacksam för svar !!

Mvh

Volvo 740 16v Turbo "Banåkarbil" (1990)
SuperGnaget
31 juli 2014 · 565 Inlägg

Har du backventil? En polare satte dit sitt system utan nån backventil vill jag minnas och fick liknande symtom.

MSCR
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Honda CRX "Killer" (1988)
KHRacing
1 augusti 2014 ·

Jag har poängterat detta 100-tals ggr typ.
Backventilen är nästan ett måste.

reduceringsventilen hjälper inte till heller direkt.

Sandberra
2 augusti 2014 · 23 Inlägg

alltså en fördelningsventil ?

Mvh

Volvo 740 16v Turbo "Banåkarbil" (1990)
KHRacing
2 augusti 2014 ·

Sandberra skrev:
alltså en fördelningsventil ?

Mvh

Japps. finns bla. hos raidopower.

samt att du måste om du vill ha detta exakt rätt, en matarslang från vätskebehållaren i motorrummet. jag har lagt upp bilder tidigare i flera trådar

Du vet att främre anslutningen handbromscylinder skall gå till bakbromsarna va ?
Ser fel ut på din bild liksom

Senast redigerat av KHRacing (2 augusti 2014)

Sandberra
3 augusti 2014 · 23 Inlägg

Den främre anslutningen går till bakbromsarna, tröttnat på de nu så nu bygger jag om till dubbla OK ibak istället!

Volvo 740 16v Turbo "Banåkarbil" (1990)
KHRacing
4 augusti 2014 ·

Sandberra skrev:
Den främre anslutningen går till bakbromsarna, tröttnat på de nu så nu bygger jag om till dubbla OK ibak istället!

Då saknar du ju bara fördelningsventilen & lite slang annars

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang