Hjälp med att fixa wastegate arm

mangedif Snäll pöjk
6 februari 2012 · 703 Inlägg

Så att min wastgatearm fastnar ibland när wastegaten släpper ut tryck, detta gör så att turbon slutar att ladda.. inte så kul!

Någon som vet om man kan fixa detta själv och isåfall hur? eller måste man lämna iväg turbon?

Bifogar bild där problemet sitter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/93/92031/92031-7e5ad9162b953de63d4c37479aba2442.jpg

Ack vet jag förgasarmotorer!
mangedif Snäll pöjk
6 februari 2012 · 703 Inlägg

Där wastegatearmen sitter fast går in mot avgashuset och den grejen som sitter mellan avgashuset och armen "vikar" så att den låser sig i "öppet" läge hmm. Känns som ett fabrikationsfel.. Har kollat runt på nätet men hittar ingen som harft/har liknande problem med armen. Det enda jag har sett/hört är att armen hoppat av helt vilket bara är till att sätta fast den igen med en bricka..

Ack vet jag förgasarmotorer!
engolf
6 februari 2012 · 3 235 Inlägg

Spraya ordentligt med typ wd40 eller liknande och motionera armen vid att vrida det fram och tillbaka x antal gånger, det bör hjälpa.

mangedif Snäll pöjk
6 februari 2012 · 703 Inlägg

okej, jag ska testa.. men verkar som att den hoppar ur spår vid "maxläge" och när den ska tillbaka sitter den fast.. Sedan efter ett tag hoppar den tillbaka. Sjukt irriterande iallafall och jobbigt vid omkörningar sad

Ack vet jag förgasarmotorer!
rudarmy
7 februari 2012 · 354 Inlägg

wastegatearmen( den du ringat in) på mitt gamla agg lossnade , så den gick å dra ut å in
2 svetsloppor så satt den igen.. det går att svetsa fast den utan att den slutar å fungera, den sitter i ett litet rör som hade lossnat
haka av armen å jucka så ser du direkt om det är samma fel som min..

mvh bengt

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
Volvo-poweer Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
7 februari 2012 · 78 Inlägg

Jag hade köpt en volvo V40 2,0t, Kändes som om turbon var ur-funktion! Tog loss värmeplåten och då såg jag att wg armen hade hoppat ur sitt ställe. Detta är mkt valigt fel! Så jag la 2 svetsloppor på och sen dess har allt funkat perfekt! Men när man svetsar så ska man akta så att man inte svetsar fast dem. Det är rörliga delar, Tänk på detta!

Volvo S40 "-Raketen-" (2004)
mangedif Snäll pöjk
7 februari 2012 · 703 Inlägg

okej tack! jag ska se nu i helgen om jag kan fixa det! smile skönt att kanske slippa lämna in och skruva ner turbon iallafall! smile

Ack vet jag förgasarmotorer!
mhoose
4 mars 2012 · 28 Inlägg

Tja! jag har exakt samma problem, Har en Saab 9-5 2,3t med en original garret turbo. Där fastnar WG armen också när den släpper ut tryck och de hjälper inte alls med wd40 eftersom turbon blir så jävla varm så de försvinner lika fort igen.



Film på problemet!

http://www.youtube.com/watch?v=Y3zgF6JT … e=youtu.be

Senast redigerat av mhoose (4 mars 2012)

BMW E28 528 (1986)
Saab 9-5 2,3t "Full Equipment" (1998)
Volvo-poweer Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
5 mars 2012 · 78 Inlägg

mhoose skrev:
Tja! jag har exakt samma problem, Har en Saab 9-5 2,3t med en original garret turbo. Där fastnar WG armen också när den släpper ut tryck och de hjälper inte alls med wd40 eftersom turbon blir så jävla varm så de försvinner lika fort igen.



Film på problemet!

http://www.youtube.com/watch?v=Y3zgF6JT … e=youtu.be

Var ngnstans exakt kärvar det? Kan vara vid den axeln som går in i turbon. Jag skulle ha plockat isär allt och sedan putsat allt ( leder + några rörliga delar) och sedan lagt på keramik pasta!wink

Volvo S40 "-Raketen-" (2004)
mhoose
5 mars 2012 · 28 Inlägg

Det är axeln som går in i avgashuset som drar i wg armen den kärvar. du ser på filmen hur den beter sig när den fastnar

Saab 9-5 2,3t "Full Equipment" (1998)
BMW E28 528 (1986)
kwansa Hmm, vet inte?
5 mars 2012 · 1 775 Inlägg

mhoose skrev:
Det är axeln som går in i avgashuset som drar i wg armen den kärvar. du ser på filmen hur den beter sig när den fastnar

Det är inte membrandosan som är helt slut då? roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
mhoose
5 mars 2012 · 28 Inlägg

Ringde firman som jag köpte turbon på (Avesta turbo) och dom sa att när bilen är trimmad så blir turbon varmare än normalt, På armen som går in i avgashuset sitter det en låsbricka som är fast gjuten så brukar den lossna när det blir för varmt och då är inte axeln lika stabil längre och kärvar. så blir och plocka ner turbon och kolla om man kan sätta en bricka och punkta fast den, annars blir det en ny turbo igen, Den har gått 3000 mil

BMW E28 528 (1986)
Saab 9-5 2,3t "Full Equipment" (1998)
sterner
10 augusti 2014 · 1 Inlägg

Mer än två år senare.

Jag har samma fel men hur löste du problemet?

Mvh Sebastian

Mor åt gröt, far åt helvete.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang