Där wastegatearmen sitter fast går in mot avgashuset och den grejen som sitter mellan avgashuset och armen "vikar" så att den låser sig i "öppet" läge . Känns som ett fabrikationsfel.. Har kollat runt på nätet men hittar ingen som harft/har liknande problem med armen. Det enda jag har sett/hört är att armen hoppat av helt vilket bara är till att sätta fast den igen med en bricka..
okej, jag ska testa.. men verkar som att den hoppar ur spår vid "maxläge" och när den ska tillbaka sitter den fast.. Sedan efter ett tag hoppar den tillbaka. Sjukt irriterande iallafall och jobbigt vid omkörningar
wastegatearmen( den du ringat in) på mitt gamla agg lossnade , så den gick å dra ut å in 2 svetsloppor så satt den igen.. det går att svetsa fast den utan att den slutar å fungera, den sitter i ett litet rör som hade lossnat haka av armen å jucka så ser du direkt om det är samma fel som min..
Volvo-poweerOm du turbo har, Så kan du ladda bar;)
7 februari 2012 · 78 Inlägg
Jag hade köpt en volvo V40 2,0t, Kändes som om turbon var ur-funktion! Tog loss värmeplåten och då såg jag att wg armen hade hoppat ur sitt ställe. Detta är mkt valigt fel! Så jag la 2 svetsloppor på och sen dess har allt funkat perfekt! Men när man svetsar så ska man akta så att man inte svetsar fast dem. Det är rörliga delar, Tänk på detta!
Tja! jag har exakt samma problem, Har en Saab 9-5 2,3t med en original garret turbo. Där fastnar WG armen också när den släpper ut tryck och de hjälper inte alls med wd40 eftersom turbon blir så jävla varm så de försvinner lika fort igen.
Volvo-poweerOm du turbo har, Så kan du ladda bar;)
5 mars 2012 · 78 Inlägg
mhoose skrev: Tja! jag har exakt samma problem, Har en Saab 9-5 2,3t med en original garret turbo. Där fastnar WG armen också när den släpper ut tryck och de hjälper inte alls med wd40 eftersom turbon blir så jävla varm så de försvinner lika fort igen.
Var ngnstans exakt kärvar det? Kan vara vid den axeln som går in i turbon. Jag skulle ha plockat isär allt och sedan putsat allt ( leder + några rörliga delar) och sedan lagt på keramik pasta!
Ringde firman som jag köpte turbon på (Avesta turbo) och dom sa att när bilen är trimmad så blir turbon varmare än normalt, På armen som går in i avgashuset sitter det en låsbricka som är fast gjuten så brukar den lossna när det blir för varmt och då är inte axeln lika stabil längre och kärvar. så blir och plocka ner turbon och kolla om man kan sätta en bricka och punkta fast den, annars blir det en ny turbo igen, Den har gått 3000 mil