Volvo 945 viner ur lådan

asberg85
6 augusti 2014 · 17 Inlägg

Var och köpte en 945 ltt idag. Fast den viner i lådan
vissa säger att det kan vara svänghjulet som måste bytas men jag vet inte. Inge skrap i växlarna eller nåt.
tacksam för alla svar

jocke_gronberg
6 augusti 2014 · 4 586 Inlägg

Är det 1ans ,2ans ,3an och 4an som viner så är det lagret till mellanaxeln i lådan som är dåligt

Svänghjulet viner inte under låter mer som något sitter "löst" i lådan

helt säker att det är lådan/koppling som låter ?

Skulle börja med att byta olja i lådan.

Senast redigerat av jocke_gronberg (6 augusti 2014)

asberg85
6 augusti 2014 · 17 Inlägg

Okej! vad ska man ha för olja i den då? svårt att byta. Ja tycker den viner lågt på alla växlar lite mera på 5an. Måste man byta hela lådan isf eller bara lagret? Å hur mkt jobb är det? Kan de hända nå om man kör med den?

NSS207
6 augusti 2014 · 515 Inlägg

Du kan ju testa att byta olja somsagt, inte mega jätte svårt. Vad för vxl låda har du förresten? om det är en vanlig m47 så hade jag dragit upp en ny låda nästan, den har ju börjat låta av en anledning smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!
asberg85
6 augusti 2014 · 17 Inlägg

m90 låda manuell

NSS207
7 augusti 2014 · 515 Inlägg

okej! har tyvärr inte så stor erfarenhet av dom!

§9 Annonsering gäller även signaturen!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 augusti 2014 · 13 758 Inlägg

kan vara andra saker än lådan oxå...   kan vara allt från lådan till bakaxeln som tjuter men man kan kolla om det är skillnad med eller utan uppsläppt koppling osv


ska vara en vanlig helsyntet 75w/90 olja

allt är relativt vad som är svårt eller ej.
för den ena kan ett glödlamps byte vara svårt medans andra byter låda utan att fundera ens

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
asberg85
7 augusti 2014 · 17 Inlägg

Har ju bytt koppling på 740/940 förut! Men tänkte på om man byter ut lådan så är de inte den de är fel på lixsom. Inte så stor koll på vad det kan vara för nåt! Ska ändå ner med lådan å kolla packboxen för de läcker lite olja under lådan! De kan ju göra så att de viner oxå. Får prova byta oljan oxå då!

asberg85
7 augusti 2014 · 17 Inlägg

vad ska ja byta först innan ja lådan då? Ska jag ta ner lådan å byta stödlager,stödlagret till kardan,svänghjulslagring,? olja

Henkix
7 augusti 2014 · 6 737 Inlägg

ska du ha ner lådan så är det god ide att byta urtrampningslager eller varför inte kopplingen också? wink lagret i svänghjulet kan du byta också, dom brukar nästan alltid vara slut. stödlager är en bra ide också wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Elving_
7 augusti 2014 · 675 Inlägg

Henkix skrev:
ska du ha ner lådan så är det god ide att byta urtrampningslager eller varför inte kopplingen också? wink lagret i svänghjulet kan du byta också, dom brukar nästan alltid vara slut. stödlager är en bra ide också wink

M90 ska inte ha ett lager i svänghjulet..

Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Volvo V90 (1998)
kjell-gbg
7 augusti 2014 · 85 Inlägg

jag föreslår att du smörjer stödlagret med tex 5-56 ...

slutar det vina så har du hittat felet

urtrampningslagret hörs bara om kopplingen är nedtryckt ....

Senast redigerat av kjell-gbg (7 augusti 2014)

Henkix
7 augusti 2014 · 6 737 Inlägg

Linkan_740 skrev:

Henkix skrev:
ska du ha ner lådan så är det god ide att byta urtrampningslager eller varför inte kopplingen också? wink lagret i svänghjulet kan du byta också, dom brukar nästan alltid vara slut. stödlager är en bra ide också wink

M90 ska inte ha ett lager i svänghjulet..

inte? hehe ohfan det hade jag inte en aning om tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
asberg85
8 augusti 2014 · 17 Inlägg

Men vadå behöver det inte vara lådan de är fel på? De viner inte så högt man hör de lite grann men mest på 5ans växel! Ska ändå ner med den för ska byta packboxen för tror den läcker lite olja för här om dagen när jag hade den på lyften så var de blött under. Så vad för grejer ska jag byta och beställa när jag ändå har lådan nere? Eller ska ja byta lådan oxå på samma gång eller börja med de billgare sakerna först? Tacksam för all hjälp å tips

asberg85
8 augusti 2014 · 17 Inlägg

Låter inget när jag har kopplingen ner tryckt men de är väl lika bra å byta dom små lagrerna å uttrampningslagret när ändå lådan är nere samt kopplingen! Vart hittar man en bra och inte så dyr koppling då = )

asberg85
11 augusti 2014 · 17 Inlägg

Troligtvis måste jag byta växellåda!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang