Lagligt med Fyrpunktsbälte på gatan?

swedishmetal
17 maj 2007 · 7 Inlägg

Jag har funderat en del över det här med fyrpunktsbälte men också trepunktsbälte som går över axlarna..
Är det lagligt att köra med dessa på sig på gatorna?
Eller man kanske får böter då om länsman stoppar en när man har något av dessa på sig.?
Finns det några som är olagliga och några som är lagliga??
Det hade varit fint om vi hade kunnat reda upp detta i denna tråden..

Vtec Makes It Worth Living!!
twin_cam Smålänning
17 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Vet faktiskt inte om polisen gnäller om man har fyrpunktsbälte på sig när man kör, man sitter ju trots allt säkrare. Men jag vet att bilprovningen gnäller om originalbälterna fattas.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
swedishmetal
17 maj 2007 · 7 Inlägg

Ja men om man förutsätter att orginalbälterna sitter kvar..

Vtec Makes It Worth Living!!
jhero Unknown title
17 maj 2007 · 10 Inlägg

Polisen gnäller på 4-punktsbälte. På bes måste du ha kvar orginalbältet.

Och 4-punktsbälte är inte ett skit säkrare än orginalbältet så länge du inte har bur/båge.
Voltar du med 4-punktsbälte kommer inte kroppen någonstans åt sidan=bryter nacken.
Voltar du däremot med 3-punkts kan kroppen glida åt sidan.

Men man sitter ju såklart fast mycket bättre, men det är en annan sak.  smile

Volkswagen Golf Mk1 "German Old School" (1976)
Bostrom RS
17 maj 2007 · 886 Inlägg

Det måste ju vara lagligt om man går till väga på rätt sätt. Rallybilar får ju köra transportsträckor på allmän väg? Kan inte tänka mig att dom ska ha nåt specialtillstånd, för på allmän väg gäller ju samma regler för alla.

Focus RS
Germax
17 maj 2007 · 12 086 Inlägg

Som sagt, det är inte olagligt.. men orginal måste sitta kvar och användas.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 maj 2007 · 13 749 Inlägg

skulle inte förvåna mig det minsta om man åker på bältesböter om man sitter bältad med ett 4 eller 6punkts bälte

bästa är väll att fråga någon trafikpolis

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Egget
17 maj 2007 · 50 Inlägg

Det säljes inga 4 punktsbälten som är godkända av Svensk Bilprovning. Står i Haynes bok om Styling

Mäki Långsam Perfektionist
17 maj 2007 · 4 800 Inlägg

När dom kör t.ex. Nascar har dom andra stolar och hjälmen är alltid fastspänd i stolen så att inte huvudet kan åka åt sidan. Du spänner inte huvudet i originalstolen och därför är det mycket säkrare med 3 punkts i en vanlig bil.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Hee-Maan
17 maj 2007 · 3 113 Inlägg

man kan ju alltid ha både och? big_smile

Semper Fi
SOLFILM Ocean Race NR:1
17 maj 2007 · 475 Inlägg

Bostrom skrev:
Det måste ju vara lagligt om man går till väga på rätt sätt. Rallybilar får ju köra transportsträckor på allmän väg? Kan inte tänka mig att dom ska ha nåt specialtillstånd, för på allmän väg gäller ju samma regler för alla.

Dom har specialtillstånd! Enligt bilsportsförbundet får bara dessa bilar tex, bara köras på allmän väg under tävlingar! Eller till och från tränings bana! Ej övrig tid
Samt att dessa bilar enligt lag måste ha en säkrhets film på alla rutor utom vindruta! Som är förbjudet på vanliga bilar!

Sedan som andra skriver!
Smälla med fyrpunkts bälte utan hjälm eller nackskydd = kroppen sitter kvar i stolen, men huvudet slits från sitt fäste i övre nackkota!

Bilar som har orginal fyrpunkts bälte, brukar ha även ha tre punkts bälte monterat!

Porsche GT2 Clubsport har det!

mvh
Jörgen

Solfilms montör
En av dom bästa i Sverige samt Europa
BMW 228 Cab "M Performance" (2015)
swedishmetal
18 maj 2007 · 7 Inlägg

Då är ju valet jävligt enkelt..
Det känns ju inte som att det är någon större ide att skaffa ett sådant bälte när man troligtvis kommer få böter om man använder det.. å skulle man smälla så åker troligen nacken..
Nej det får bli orginalbältet för min del iaf..
Tack för svaren!!

Vtec Makes It Worth Living!!
Pillevinken
19 maj 2007 · 406 Inlägg

Jag blev stoppad förra året av polisen. Jag satt med 4 punkts bälte och saknade helt orginal 3 punkts. Jag fick inga böter för bältena men en liten gullig ombesiktning fick jag stå ut med... Trevlig konstapel det där trots att han stoppade mig och en motorcykel (som racea) som höll ca 130  på 50 väg dagen innan

My way or the highway? I take both sideways
StiFf Wankel
19 maj 2007 · 1 080 Inlägg

man får ha 4punktsbälte monterat men inte använda det på vanlig bilväg..
vill man använda det är det bara att byta om man blir stoppad och hoppas på att dom inte tog nån bild tongue

MDS Västerås
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang