Skrotningspremie???

swedahl
18 maj 2007 · 148 Inlägg

Tja!

Jag har en 240GLT -86:a ståendes här hemma på tomten och har funderingar på att skrota denna...

Och vad jag vet så kan man få 4000kr av skroten om den var påställd ett visst datum förra året, och det har den varit...

Men det jag funderar på är...Får jag plocka ur motor o drivlina + inredningen och ändå få 4000:-, eller måste den vara komplett/ och i körbart skick???

Tacksam för svar!

Low´n´slow is da shit
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
18 maj 2007 · 559 Inlägg

Har mycket för mig att bilen måste vara påställd(skattad samt besiktad) och fullt körbar. Får inte plocka ur nånting, inte ens ta bort stereo, styling, fälgar etc.
Och att de enbart gäller dom 400st första bilarna i hela Sverige.
Man måste köra bilen till skroten. Dom vill ju få bort ALLA bilar som saknar kat. sad

Mvh Thomas

Mvh Thomas
Svenss0n
18 maj 2007 · 643 Inlägg

vad jag vet får du inte mer än 1200 kr. så är det på alla skrotar här i närheten. så 4000 kan du glömma.

Volvo 850R (1997)
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
18 maj 2007 · 559 Inlägg

Glömde visst en sak... Har för mig att de e nästa vecka som e den sista veckan, som man får 4000:- för komplett bil. Alltså Maj ut.
De e ju bara ta bort styling, fälgar, stereo etc.

Mvh Thomas
swedahl
18 maj 2007 · 148 Inlägg

Vaffan, då skiter jag i det...då finns det ju inget att gå + på!!!

Lika bra att behålla skiten!!! det finns ju reservdelar ffs...hehehe
Tack för svaren!

Low´n´slow is da shit
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
18 maj 2007 · 559 Inlägg

hehe precis... res.delar e alltid bra å ha... vet aldrig när nån kommer å frågar om man har res.delar till äldre volvo smile

Efter de 400st bilarna e inne så har jag hört/läst nånstans att skrotarna inte betalar nånting för bilarna längre. Tyvärr.. Politiken hmm... sad

Mvh Thomas
saabmosare
18 maj 2007 · 60 Inlägg

1 Det är ingen skrotpremie, det är snarare ett bidrag du får av staten.
2 Först efter maj månad är slut får du 4000:- för din bil om den uppfyller kraven.
3 Det är inte bara 400 bilar. Det är visst mycket pengar (minns inte hur mycket det var just nu) När dom är slut får man däremot inga pengar längre. men de var ett par miljoner har jag för mej (osäker) Mycket iaf.

4 Din signatur är tillängnad dej?

edit. 140 miljoner var de som skulle betalas ut.

Senast redigerat av saabmosare (18 maj 2007)

MrC
18 maj 2007 · 90 Inlägg

Nu ska vi se..
Kravet är att bilen var påställd 31 augusti 2006,alltså får den ha varit avställd före eller efter det datumet. Skattad eller ej är inte viktigt.

Bilen ska vara av 1988 års modell eller äldre och med eller utan katalysator spelar ingen roll.

Om du har tagit bort vitala delar såsom motor och drivlina så har skroten rätt att ta ut en viss avgift.

Vägverket räknar med att pengarna tar slut efter runt 3 till 6 månader.

I juni börjar 4000:- "premien" att gälla.

För er som vill ha mer info rekomenderar jag www.vv.se eller http://www.regeringen.se/sb/d/2486/a/73657

Mvh Christian

Senast redigerat av MrC (18 maj 2007)

Hällre sist än saab!
MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
19 maj 2007 · 559 Inlägg

Enligt riksdagen:

5.1 Höjd skrotningspremie
Sverige har bland de äldsta bilparkerna i Europa. Vi anser att skrotningspremien bör användas mer offensivt för att minska andelen äldre bilar utan katalysator i bilparken. De gamla bilarna står för 3–5 procent av trafikarbetet men nära 50 procent av utsläppen av några hälsofarliga avgaser, enligt uppgifter från Bil Sweden. Vi anser att en tidsbegränsad stimulans till skrotning av gamla bilar bör genomföras snarast.

Skrotningspremien bör höjas från 1 700 kronor till 4 000 kronor under en begränsad tid. Den höjda skrotningspremien skall riktas mot ej avställda bilar som inte omfattas av de avgaskrav som infördes obligatoriskt 1989, det vill säga katalysatorkrav. För övriga delar av bilparken kvarstår gällande ersättningsnivåer. Från och med den 1 januari 2007 ersätts systemet med premier som grund för ekonomin i bilskrotning med utökat producentansvar i enlighet med EU-direktiv för uttjänta bilar.

Mvh Thomas
tecman
19 maj 2007 · 1 741 Inlägg

Volvo_Thomas skrev:
Enligt riksdagen:

5.1 Höjd skrotningspremie
Sverige har bland de äldsta bilparkerna i Europa. Vi anser att skrotningspremien bör användas mer offensivt för att minska andelen äldre bilar utan katalysator i bilparken. De gamla bilarna står för 3–5 procent av trafikarbetet men nära 50 procent av utsläppen av några hälsofarliga avgaser, enligt uppgifter från Bil Sweden. Vi anser att en tidsbegränsad stimulans till skrotning av gamla bilar bör genomföras snarast.

Skrotningspremien bör höjas från 1 700 kronor till 4 000 kronor under en begränsad tid. Den höjda skrotningspremien skall riktas mot ej avställda bilar som inte omfattas av de avgaskrav som infördes obligatoriskt 1989, det vill säga katalysatorkrav. För övriga delar av bilparken kvarstår gällande ersättningsnivåer. Från och med den 1 januari 2007 ersätts systemet med premier som grund för ekonomin i bilskrotning med utökat producentansvar i enlighet med EU-direktiv för uttjänta bilar.

jo men det är inte den som vi snackar om.. det där är inte bestämt ser man ju.. det står "bör" i viktigaste meningen där = inte bestämt

mrC har rätt bara bilen var påställd 31augusti 06 så får man 4 k för den om du hinner innan pengarna är slut.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
gamlingen
19 maj 2007 · 5 198 Inlägg

Volvo_Thomas skrev:
Har mycket för mig att bilen måste vara påställd(skattad samt besiktad) och fullt körbar. Får inte plocka ur nånting, inte ens ta bort stereo, styling, fälgar etc.
Och att de enbart gäller dom 400st första bilarna i hela Sverige.
Man måste köra bilen till skroten. Dom vill ju få bort ALLA bilar som saknar kat. sad

Mvh Thomas

ööööh vad vet dom vad som suttit bilen..så som stereo.... styling... fälgar och sånt... tror du dom kräver kort på bilen ?

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
19 maj 2007 · 559 Inlägg

gamlingen skrev:

Volvo_Thomas skrev:
Har mycket för mig att bilen måste vara påställd(skattad samt besiktad) och fullt körbar. Får inte plocka ur nånting, inte ens ta bort stereo, styling, fälgar etc.
Och att de enbart gäller dom 400st första bilarna i hela Sverige.
Man måste köra bilen till skroten. Dom vill ju få bort ALLA bilar som saknar kat. sad

Mvh Thomas

ööööh vad vet dom vad som suttit bilen..så som stereo.... styling... fälgar och sånt... tror du dom kräver kort på bilen ?

Nej de va inte de jag ville komma till.. Men åker man till skoten å säger att man bara ska ta bort lite delar från bilen blir dom nog inte så glada.

Mvh Thomas
gamlingen
19 maj 2007 · 5 198 Inlägg

Volvo_Thomas skrev:

gamlingen skrev:

Volvo_Thomas skrev:
Har mycket för mig att bilen måste vara påställd(skattad samt besiktad) och fullt körbar. Får inte plocka ur nånting, inte ens ta bort stereo, styling, fälgar etc.
Och att de enbart gäller dom 400st första bilarna i hela Sverige.
Man måste köra bilen till skroten. Dom vill ju få bort ALLA bilar som saknar kat. sad

Mvh Thomas

ööööh vad vet dom vad som suttit bilen..så som stereo.... styling... fälgar och sånt... tror du dom kräver kort på bilen ?

Nej de va inte de jag ville komma till.. Men åker man till skoten å säger att man bara ska ta bort lite delar från bilen blir dom nog inte så glada.

näe men vem står där å skruvar bort prylar,,,, sånt gör man ju förväg,, fälgarna är ju bara å byta före,, resten vet dom ju inget om,,,

Germax
19 maj 2007 · 12 086 Inlägg

Volvo_Thomas skrev:
Har mycket för mig att bilen måste vara påställd(skattad samt besiktad) och fullt körbar. Får inte plocka ur nånting, inte ens ta bort stereo, styling, fälgar etc.
Och att de enbart gäller dom 400st första bilarna i hela Sverige.
Man måste köra bilen till skroten. Dom vill ju få bort ALLA bilar som saknar kat. sad

Mvh Thomas

för de första "man får inte änns ta bort stereo, styling etc" tror du på det själv?
Dessutom om dom nu vill ha bort alla bilar utan katalysator känns ju 400st lite lite.

Jukkas :]
19 maj 2007 · 469 Inlägg

jag har en 240 86a som är Avställd 2006-08-31 hur mkt får jag då?

E30Tompa Rörpulare
19 maj 2007 · 1 453 Inlägg

Ja må vara lite trög, men ja undrar hur kmr de bli me skrotpremien för dom bilar som som tex varit avställda sen 2005? kmr man forfarande bara att få ca 1000lappen för dom eller får man inte ett skit nu när dom inför den här 4000kr grejen för bilar besiktade innan 31/8-06... Tänke nämligen på att ja hade en bil ja funderar dra iväg till skroten. Men den har inte vart besiktad sen 2005 och går heller inte att köra till plats...innebär de då att ja inte kmr att få nått för den om ja bestämmer mej för att lämna in den?

/Tommy

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
BMW E30 M3 "Barnfind" (1988)
swedahl
19 maj 2007 · 148 Inlägg

swedahl skrev:
Tja!

Jag har en 240GLT -86:a ståendes här hemma på tomten och har funderingar på att skrota denna...

Och vad jag vet så kan man få 4000kr av skroten om den var påställd ett visst datum förra året, och det har den varit...

Men det jag funderar på är...Får jag plocka ur motor o drivlina + inredningen och ändå få 4000:-, eller måste den vara komplett/ och i körbart skick???

Tacksam för svar!

HOST HOST!!!

Nu har jag hört både det ena o andra:)
alltså, vissa säger att bilen måste vara komplett, o förut var jag o kollade på en m47 låda och ägaren till denna sa att man visst får plocka motor drivlina o hela skiten om man vill och ändå få BIDRAGET!!!

För om man får plocka delarna så tar jag naturligtvis m47:an från min 240 istället för att köpa en:P

Satt:

JA: jag får plocka ur motor, växellåda, kardan. bakaxel, inredning...
NEJ: det får jag inte.....

(Min bil var påställd 31 augusti och den är en 86:a...)

Senast redigerat av swedahl (19 maj 2007)

Low´n´slow is da shit
aigloow
19 maj 2007 · 537 Inlägg

Så som jag förstått av en skrot här i värmland så kan du plocka ur bilen vad du vill. sen avgör den skroten om dom drar av eller inte. (bästa e å känna någon på skorten du lämnar till) sen så ger skroten inte dig en krona. utan du får pengarna tillbaka av staten OM dom sedan godkänner den. kan ta nån månad. Tror det bästa e att ringa till den skrot man ska lämna till och fråga vad som gäller. Om man ska ha kvar motorn så kan man juh säga att motorn e trasig att man ska plocka isär den för att lära sig hur den fungerar wink

tycker att staten ska betala ut skrotpremier från bötespengarna dom får in. Har fått några miljoner nu. då kostar det juh igentligen inte en krona för dom. lär juh bli en hel del bilar stående när det inte finns nån premie kvar. jag skulle inte betala för att skrota en bil iaf....

men det e min åsikt. cool

LOSING is not an option... BIG TOYS R 4 BIG BOYS.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang