Samlingstråd: Vad är min bil värd?

Arron
28 augusti 2014 · 41 Inlägg

Har läst en del inlägg här och det verkar som att folk är seriösa med sina svar så vad kan min 940 vara värd ?
Om ni vill se bilen så har ni en länk här:http://www.garaget.org/?car=311455

Lite info om bilen:
årsmodell 92
Kan börja med att säga att allting fungerar som det ska göra och det är ingenting som är trasigt.
B230FB motorn, alltså 130hk, med m47 låda och 1031 axel.
Den har gått 33k, åkte 150 mil i Norge med den nyss och den snittade 0.68 per mil och den drar ingen olja eller vatten.
Nybytt lmm med 3 års garanti från mekonomen.
insugspackning, o-ringar i spridarna bytt i år.
Ny castrol-olja i motor, låda och bakaxel bytt i år.
vita blinkers runtom, de bak är köpta på volvo.
nya yttre styrleder från volvo.
nytt tudor batteri.
Ny termostat från volvo.
Nya stabilisatorstag med polyuretan bussningar.
bytte broms-OK, skivor och belägg runtom för ett år sedan ungefär, bytte även bromssköldar fram, bak är fortfarande fina. 
nya stänkskydd fram och bak, köpta på volvo.
Jätte fin i underredet, fick beröm på besiktningen.
så gott som rostfri i karrossen, har lite bubblor under lacken på ena dörren men ingen rost eller lacksläpp som syns.
Vitlackerade super dtm 17" med 5mm däck kvar runtom, lite kantstötta är dom allt.
vinterdäck på plåtfälg, BF goodrich dubbdäck med 8 mm kvar runtom
Har massa kvitton på den, inte från den var helt ny, men sent 90-tal, har dock alla besiktningspapper sen den var ny, 2 st underkända sen den var helt ny.

Om den säljs så är den nysakttad och nybesiktigad också smile

Negativt, enligt mig, med bilen är att den har plyshinredning, fönstervev runtom, ingen ac och ingen farthållare. Det har inget med skicket på bilen att köra men de drar ändå ner värdet, eller det är snarare så att det inte höjer värdet på bilen.

Det var allt jag kom på nu som är gjort senaste året.

MVH Aron

Volvo 940 GLT 16V "ANTON" (1991)
Volvo 740 T5 "470 whp" (1988)
rcy
28 augusti 2014 · 1 705 Inlägg

Lillkanto skrev:
Du kan väl förfan svara lite seriöst.

Annars är din Saab värd ungefär en fimp.

Njae, faktum är att faktiskt så påverkar hans svar inte värdet på hans Saab på något sätt.
Möjligtvis, om man verkligen ska vara petig, så skulle hans svar eventuellt kunna skrämma bort någon promille av dom potentiella köparna, men det påverkar på intet sätt värdet på bilen.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
BMW 325i "isbilen" (1992)
Berryda
28 augusti 2014 · 219 Inlägg

Hej! Undrar vad en s60 1.8f -06 kan vara värd? Allt orginal, rostfri, repfri cirkus 15xxx mil.

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Lillkanto Inbiten Volvonörd
30 augusti 2014 · 799 Inlägg

Hamilton skrev:

Lillkanto skrev:

Hamilton skrev:
Max 2000 för en rostig 242 från -76

Du kan väl förfan svara lite seriöst.

Annars är din Saab värd ungefär en fimp.

Synd att du tar svaret som du gör men tror inte du får mer för den tyvärr.
Ställ inte frågor i ett forum om du riskerar få svar du inte är nöjd med.
(Har absolut inget emot Volvo har själv ägt en 262C )

Det jag menar är att 2000kr för min 242 är lika oseriös värdering som att värdera din saab till en fimp.

rcy skrev:

Lillkanto skrev:
Du kan väl förfan svara lite seriöst.

Annars är din Saab värd ungefär en fimp.

Njae, faktum är att faktiskt så påverkar hans svar inte värdet på hans Saab på något sätt.
Möjligtvis, om man verkligen ska vara petig, så skulle hans svar eventuellt kunna skrämma bort någon promille av dom potentiella köparna, men det påverkar på intet sätt värdet på bilen.

Nä men menar att om hans svar skulle vara en seriös värdering så skulle en fimp kunna vara en seriös värdering av hans saab.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
Danne8331
31 augusti 2014 · 649 Inlägg

it_mutt skrev:

Danne8331 skrev:

Hamilton skrev:

Max 2000 för en rostig 242 från -76

gillar att folk säger underpriset bara för dom är hatiskt mot bilmärket

2000 får du för bara fronten

I min värld får du inget alls för fronten. O då är vi där igen; frågar någon i tråden, så får man också ta att man får svar utifrån vad ;

) Folk -vet- att den är värd

alternativt.

) Folk skulle vilja betala för den själva

Det behöver i sin tur inte ha något med märkeshat att göra. Enligt mig är ex.vis ingen äldre volvo, med undantag amazonkombi, p1800 o någon till, värd något alls. Det innebär att mitt svar skulle bli ännu lägre än Hamiltons svar. Hatar jag volvo? Inte alls, men jag tycker inte det är vare sig några snygga, roliga eller trevliga bilar och skulle därför inte heller betala något för det.

Men, på gorg skriker man "märkeshatare" för mindre än vad folk skriker "rasist" nu för tiden...tråkigt nog.

tråden heter " Vad är min bil värd?" inte "Vad tycker DU min bil är värd?"

Vet man inte värdet på bilen så ska man inte svara heller.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
SportPilot Ubåtsingenjör
31 augusti 2014 · 7 232 Inlägg

Danne8331 skrev:

it_mutt skrev:

Danne8331 skrev:

gillar att folk säger underpriset bara för dom är hatiskt mot bilmärket

2000 får du för bara fronten

I min värld får du inget alls för fronten. O då är vi där igen; frågar någon i tråden, så får man också ta att man får svar utifrån vad ;

) Folk -vet- att den är värd

alternativt.

) Folk skulle vilja betala för den själva

Det behöver i sin tur inte ha något med märkeshat att göra. Enligt mig är ex.vis ingen äldre volvo, med undantag amazonkombi, p1800 o någon till, värd något alls. Det innebär att mitt svar skulle bli ännu lägre än Hamiltons svar. Hatar jag volvo? Inte alls, men jag tycker inte det är vare sig några snygga, roliga eller trevliga bilar och skulle därför inte heller betala något för det.

Men, på gorg skriker man "märkeshatare" för mindre än vad folk skriker "rasist" nu för tiden...tråkigt nog.

tråden heter " Vad är min bil värd?" inte "Vad tycker DU min bil är värd?"

Vet man inte värdet på bilen så ska man inte svara heller.

bilen är värd vad en eventuell köpare kan tänka sig betala smile ett tips om du vill ha ut lite mer för bilen är att sälja den till någon annan än it_mutt !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Danne8331
31 augusti 2014 · 649 Inlägg

de var som iförut när ja fråga vad min 940 turbo vad värd i den här tråden, fick 2-4000kr till svar.

la ut den på blocket för 11, fick ut 13 för den

folk som inte gillar volvo skriver lägre priser, å vice versa.

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
Presidento Of World
31 augusti 2014 · 3 329 Inlägg

opel_vectra_gts skrev:
Vad tror ni  om min Vectra GTS (Den blå)

Fullsmetad

GPS
Skinn
skålade stolar
cdväxlare
BOSE
multifunktionsratt(ställbar)
elhissar runtom
ESP
8 Airbag
17"hjul
dragkrok
Acc
motor/kupevämare
farthållare
infällbara speglar
elspeglar
stolvärme
fjärrlås
dimljus
"ISOFIX" (kallas de så?) dvs nedfällbara säten bak eller  tas bort helt om man vill

19 000mil besiktad och skattad till nästa sommar ca

dåliga sommarhjul på 17"
bra vinterhjul dubb på 16"alu
rostskyddad under varje år sedan ny på Opel.

Ingen?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Squidspeed #GoodToBeBad
31 augusti 2014 · 856 Inlägg

Med ungefär samma miltal som din verkar snittet ligga på 35-40.000kr.

rcy
1 september 2014 · 1 705 Inlägg

Lillkanto skrev:

Hamilton skrev:

Lillkanto skrev:

Du kan väl förfan svara lite seriöst.

Annars är din Saab värd ungefär en fimp.

Synd att du tar svaret som du gör men tror inte du får mer för den tyvärr.
Ställ inte frågor i ett forum om du riskerar få svar du inte är nöjd med.
(Har absolut inget emot Volvo har själv ägt en 262C )

Det jag menar är att 2000kr för min 242 är lika oseriös värdering som att värdera din saab till en fimp.

rcy skrev:

Lillkanto skrev:
Du kan väl förfan svara lite seriöst.

Annars är din Saab värd ungefär en fimp.

Njae, faktum är att faktiskt så påverkar hans svar inte värdet på hans Saab på något sätt.
Möjligtvis, om man verkligen ska vara petig, så skulle hans svar eventuellt kunna skrämma bort någon promille av dom potentiella köparna, men det påverkar på intet sätt värdet på bilen.

Nä men menar att om hans svar skulle vara en seriös värdering så skulle en fimp kunna vara en seriös värdering av hans saab.

2000 för din Volvo var en betydligt seriösare värdering än en fimp för hans Saab, det är liksom inte ens i närheten av samma sak.
Jag skulle personligen inte ge mycket mer än 2000 för din Volvo då jag inte alls ser tjusningen i den typen av bilar, men jag tror dom flesta är överens om att hans Saab är värd betydligt mer än en fimp, oavsett vad man tycker om Saab.

it_mutt Avstängd
2 september 2014 · 10 388 Inlägg

Danne8331 skrev:

it_mutt skrev:

Danne8331 skrev:

gillar att folk säger underpriset bara för dom är hatiskt mot bilmärket

2000 får du för bara fronten

I min värld får du inget alls för fronten. O då är vi där igen; frågar någon i tråden, så får man också ta att man får svar utifrån vad ;

) Folk -vet- att den är värd

alternativt.

) Folk skulle vilja betala för den själva

Det behöver i sin tur inte ha något med märkeshat att göra. Enligt mig är ex.vis ingen äldre volvo, med undantag amazonkombi, p1800 o någon till, värd något alls. Det innebär att mitt svar skulle bli ännu lägre än Hamiltons svar. Hatar jag volvo? Inte alls, men jag tycker inte det är vare sig några snygga, roliga eller trevliga bilar och skulle därför inte heller betala något för det.

Men, på gorg skriker man "märkeshatare" för mindre än vad folk skriker "rasist" nu för tiden...tråkigt nog.

tråden heter " Vad är min bil värd?" inte "Vad tycker DU min bil är värd?"

Vet man inte värdet på bilen så ska man inte svara heller.

Så, "vi" (de andra i tråden alltså), ska svara för vad någon -annan- tycker din bil är värd? Ja, men det låter ju som alldeles underbart gulligt fluffig galenskap.

Tråden heter inte "Vad kommer jag få för min bil den dagen jag säljer den" heller. Den heter helt enkelt "Vad är min bil värd?", och för sjutton gubbar, då får man väl utgå från vad man själv anser att den är värd. Vad Anders Bengtsson i Rakvattnet anser din bil är värd, har väl inte någon här inne en aning om


- - - - - -


CHEEVA skrev:
bilen är värd vad en eventuell köpare kan tänka sig betala smile ett tips om du vill ha ut lite mer för bilen är att sälja den till någon annan än it_mutt !

Är ju lite det jag menar, folk kan bara utgå från sig själva. O ja, vill man ha -bra- betalt, så är nog jag inte rätt person alls att vända sig till, inte ens om det är en bil jag vill ha tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Lillkanto Inbiten Volvonörd
3 september 2014 · 799 Inlägg

För att bevisa Hur dålig värderingen var; jag sålde biljäveln igår för 6500kr.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
it_mutt Avstängd
3 september 2014 · 10 388 Inlägg

Lillkanto skrev:
För att bevisa Hur dålig värderingen var; jag sålde biljäveln igår för 6500kr.

Oj, nej men kära nån' då...

Du fick mer av någon som värderade bilen annorlunda än vad som gjordes här. Hade du lika "glatt" kommit springandes om du inte fått mer än 2-3000:- för den? Nej, givetvis inte.

Du har uppenbarligen svårt att köpa att alla värderar saker olika

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
IX ____________________________________
3 september 2014 · 1 340 Inlägg

it_mutt skrev:

Lillkanto skrev:
För att bevisa Hur dålig värderingen var; jag sålde biljäveln igår för 6500kr.

Oj, nej men kära nån' då...

Du fick mer av någon som värderade bilen annorlunda än vad som gjordes här. Hade du lika "glatt" kommit springandes om du inte fått mer än 2-3000:- för den? Nej, givetvis inte.

Du har uppenbarligen svårt att köpa att alla värderar saker olika

Vad är det för gnäll som har börjat här inne?

Man värderar till marknadsvärdet och inte var man själv tycker något är värt. Tråden heter "vad är min bil värd", inte "Vad tycker DU att min bil är värd" 

Har man inte koll på vad marknadsvärdet kan tänkas vara så säger man inget, irrelevant att säga vad man själv tycker att den är värd 

Av den enkla anledningen värderar jag aldrig annat är Volvo 740/940, för det är dessa modeller jag har koll på, värdering av Opel, Saab, BMW, MB osv osv osv överlåter jag till någon som har koll 

Det är väl inte så svårt att låta bli att skriva om man inte har koll? Sen är det ju självklart att man alltid kan värdera felaktigt

tack för mig

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
it_mutt Avstängd
3 september 2014 · 10 388 Inlägg

RightFront skrev:

it_mutt skrev:

Lillkanto skrev:
För att bevisa Hur dålig värderingen var; jag sålde biljäveln igår för 6500kr.

Oj, nej men kära nån' då...

Du fick mer av någon som värderade bilen annorlunda än vad som gjordes här. Hade du lika "glatt" kommit springandes om du inte fått mer än 2-3000:- för den? Nej, givetvis inte.

Du har uppenbarligen svårt att köpa att alla värderar saker olika

Vad är det för gnäll som har börjat här inne?

Man värderar till marknadsvärdet och inte var man själv tycker något är värt. Tråden heter "vad är min bil värd", inte "Vad tycker DU att min bil är värd" 

Har man inte koll på vad marknadsvärdet kan tänkas vara så säger man inget, irrelevant att säga vad man själv tycker att den är värd 

Av den enkla anledningen värderar jag aldrig annat är Volvo 740/940, för det är dessa modeller jag har koll på, värdering av Opel, Saab, BMW, MB osv osv osv överlåter jag till någon som har koll 

Det är väl inte så svårt att låta bli att skriva om man inte har koll? Sen är det ju självklart att man alltid kan värdera felaktigt

tack för mig

Du missade tydligen det förra inlägget (om precis "samma sak").

Så vi tar det igen (jodå, exakt samma svar);


Så, "vi" (de andra i tråden alltså), ska svara för vad någon -annan- tycker din bil är värd? Ja, men det låter ju som alldeles underbart gulligt fluffig galenskap.

Tråden heter inte "Vad kommer jag få för min bil den dagen jag säljer den" heller. Den heter helt enkelt "Vad är min bil värd?", och för sjutton gubbar, då får man väl utgå från vad man själv anser att den är värd. Vad Anders Bengtsson i Rakvattnet anser din bil är värd, har väl inte någon här inne en aning om


CHEEVA skrev:
bilen är värd vad en eventuell köpare kan tänka sig betala

Sammanfattar det hela väldigt bra. Tråden heter, som påpekat inte "vad är marknadsvärdet på min bil" heller, då skulle tråden kunna innehålla ett inlägg, med en hänvisning till ex.vis Blocket, och sen låsas.

Så nej, det är givetvis inte irrelevant vad en individ anser bilen är värd, för, vad gör du då när någon prutar? Säger "Nej nej nej, marknadsvärdet är XXXXXX:- så det ska jag ha"?.

Så, det är -absolut- av vikt vad den enskilde individen anser att något är värt, annars skulle -allt- säljas för rådande marknadspris, utan några variationer alls. Att sen i sin tur inte två människor kommer ha exakt samma uppfattning om vad något är värt, är en annan femma.

För en stor del människor är en gammal "valfri bilmodell", inte värd något alls. För andra är bilvärdet bilens vikt i guld (nu pratar jag inte om Volvo specifikt, även om jag förstår att tankarna fort går dit när "bilvärde" och "guld" finns i samma mening).

Därför finns det två enkla saker att göra; är man intresserad av vad folk begär för dessa, rent generellt; kolla blocket. Kan man tänka sig att få höra vad "random folk" tycker den är värd; fråga i tråden.

Senast redigerat av it_mutt (3 september 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
IX ____________________________________
3 september 2014 · 1 340 Inlägg

it_mutt skrev:
Du missade tydligen det förra inlägget (om precis "samma sak").

Så vi tar det igen (jodå, exakt samma svar);


Så, "vi" (de andra i tråden alltså), ska svara för vad någon -annan- tycker din bil är värd? Ja, men det låter ju som alldeles underbart gulligt fluffig galenskap.

Tråden heter inte "Vad kommer jag få för min bil den dagen jag säljer den" heller. Den heter helt enkelt "Vad är min bil värd?", och för sjutton gubbar, då får man väl utgå från vad man själv anser att den är värd. Vad Anders Bengtsson i Rakvattnet anser din bil är värd, har väl inte någon här inne en aning om


CHEEVA skrev:
bilen är värd vad en eventuell köpare kan tänka sig betala

Sammanfattar det hela väldigt bra. Tråden heter, som påpekat inte "vad är marknadsvärdet på min bil" heller, då skulle tråden kunna innehålla ett inlägg, med en hänvisning till ex.vis Blocket, och sen låsas.

Så nej, det är givetvis inte irrelevant vad en individ anser bilen är värd, för, vad gör du då när någon prutar? Säger "Nej nej nej, marknadsvärdet är XXXXXX:- så det ska jag ha"?.

Så, det är -absolut- av vikt vad den enskilde individen anser att något är värt, annars skulle -allt- säljas för rådande marknadspris, utan några variationer alls.

Varför ska du börja med att vara dryg? Ja, jag läste ditt inlägg, men bara för att jag inte höll med så måste jag läsa det igen?

Så om du skulle vilja veta vad din Audi A3 är värd så skulle det vara relevant om jag svarade 1000:- (jag antar att din bil är mycket mer värd än så, men då jag inte alls är intresserad utav att köpa en audi a3 så skulle jag bara vara villig att betala så mycket, relevant information för dig? nja, knappast)

Klart att man kan begära marknadsvärdet för sin bil och vägra pruta? Du kanske får veta att din bil är värd ~20k då är det ju sedan upp till dig som säljare att ev. välja om du vill vänta några månader på rätt köpare eller gå ner till 15k vid en snabb affär.

Men visst, vi gör om det till en auktion istället och alla får lämna ett bud på vad de är villiga att betala

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
3 september 2014 · 2 390 Inlägg

När man gör värderingar på Tex blocket får du ju bara på ett ungefär vad bilen är värd.
Tex du ska sälja en volvo 240 och börjar kika runt på Blocket vad dom ligger på, du kommer fram till att dom begär runt 6000:-. Men du kan ju aldrig veta vad dom andra fått sina sålt för, alla kan ju ha sålts för typ 3000:-. Vilket gör att din bil inte är värd mer än 3000:-.  Och allt kan säljas för högre pris beroende på tålamod.

Marknadsvärde= 6000:-
Riktigt värde= 3000:-

Och jag tolkar denna tråd som vad är min bil värd, och inte marknadsvärde

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
ISpeed
3 september 2014 · 135 Inlägg

Är e så svårt att googla?

http://www.ne.se/marknadsv%C3%A4rde
marknadsvärde, det värde som egendom har enligt bedömningarna på den marknad där egendomen bjuds ut.

allså inte vad man begär utan vad den enligt bedömningarna är värd

som sakt helt orelevant att säga vad man vill betala,,, säg bara marknadsvärdet så blir alla glada å ingen ledesen

Senast redigerat av ISpeed (3 september 2014)

varför är alla så dryga?
PLindblom
3 september 2014 · 1 200 Inlägg

"Marknadsvärde" känns som ett luddigt begrepp när det gäller begagnade bilar. En bil är aldrig värd ett öre mer än vad någon är beredd att betala för den. Hittar du någon som gärna betalar en miljon kronor för din Volvo 240 är den helt enkelt värd en miljon kronor, men tar du bort denna köpare från ekvationen blir värdet ett annat.

Många begär hutlöst mycket pengar för sina begagnade bilar, för att de själva tycker att de är så mycket värda. När ingen hör av sig gnäller de sedan över att begagnatmarknaden är död. Att jämföra bilens pris med motsvarande exemplar på Blocket ger en fingervisning, men tänk på att i stort sett alla bilar man ser på Blocket är osålda och kostar alltså mer än vad folk vill betala.

it_mutt Avstängd
3 september 2014 · 10 388 Inlägg

RightFront skrev:

it_mutt skrev:
Du missade tydligen det förra inlägget (om precis "samma sak").

Så vi tar det igen (jodå, exakt samma svar);


Så, "vi" (de andra i tråden alltså), ska svara för vad någon -annan- tycker din bil är värd? Ja, men det låter ju som alldeles underbart gulligt fluffig galenskap.

Tråden heter inte "Vad kommer jag få för min bil den dagen jag säljer den" heller. Den heter helt enkelt "Vad är min bil värd?", och för sjutton gubbar, då får man väl utgå från vad man själv anser att den är värd. Vad Anders Bengtsson i Rakvattnet anser din bil är värd, har väl inte någon här inne en aning om


CHEEVA skrev:
bilen är värd vad en eventuell köpare kan tänka sig betala

Sammanfattar det hela väldigt bra. Tråden heter, som påpekat inte "vad är marknadsvärdet på min bil" heller, då skulle tråden kunna innehålla ett inlägg, med en hänvisning till ex.vis Blocket, och sen låsas.

Så nej, det är givetvis inte irrelevant vad en individ anser bilen är värd, för, vad gör du då när någon prutar? Säger "Nej nej nej, marknadsvärdet är XXXXXX:- så det ska jag ha"?.

Så, det är -absolut- av vikt vad den enskilde individen anser att något är värt, annars skulle -allt- säljas för rådande marknadspris, utan några variationer alls.

Varför ska du börja med att vara dryg? Ja, jag läste ditt inlägg, men bara för att jag inte höll med så måste jag läsa det igen?

Så om du skulle vilja veta vad din Audi A3 är värd så skulle det vara relevant om jag svarade 1000:- (jag antar att din bil är mycket mer värd än så, men då jag inte alls är intresserad utav att köpa en audi a3 så skulle jag bara vara villig att betala så mycket, relevant information för dig? nja, knappast)

Klart att man kan begära marknadsvärdet för sin bil och vägra pruta? Du kanske får veta att din bil är värd ~20k då är det ju sedan upp till dig som säljare att ev. välja om du vill vänta några månader på rätt köpare eller gå ner till 15k vid en snabb affär.

Men visst, vi gör om det till en auktion istället och alla får lämna ett bud på vad de är villiga att betala

Saken är, att jag skulle helt enkelt kolla runt, på blocket och på liknande sidor, och helt enkelt se vad folk begär och börja där. Skulle den inte bli såld har jag helt enkelt begärt för mycket.

Jag är dock fullt medveten om att oavsett vem jag kommer fråga, kommer antagligen alla ge mig ett annorlunda förslag. Just av de anledningar som nämnts; man är inte alls intresserad av bilen, man gillar bilen, man tycker "detta och detta" osv osv.

Saken med prutandet var ju, att det görs i tråden, precis som i verkliga livet. Exemplet "här ovan"; "Jag fick 6500:-, så er pissgissning på 2000:- var helt värdelös". Men, om någon kommit och bjudit 2000:-, så hade man sett det som "ok, långt mindre än vad jag tycker den är värd". I tråden går folk i taket för att användare gör "samma sak".

O det är just det jag ser som väldigt märkligt; i tråden är folk idioter om de kommer med ett lågt "bud". I verkliga livet är det en del av det man får ta när man ska sälja bil. Hur är det relevant? Jo, för den som i verkliga livet bjuder 2000:- tycker uppenbarligen inte heller att den är värd,exempelvis, 6500kr. Ett, om vi ska kalla det för det i sammanhanget, skambud, är visserligen ofta under vad man max skulle kunna ge, men trots det inte i närheten av det säljaren vill ha.

Men givetvis, skulle jag fråga om A3:an, eller någon av de andra bilarna (som inte ligger uppe), och någon skulle säga "1000:-", så skulle jag bara rycka på axlarna. Jag skulle -inte- börja kalla personen märkeshatare eller liknande, utan helt enkelt försöka få ett riktpris på annat håll.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang