Hemska bromsar när dom är kalla efter byte! Volvo V40 -04!

baltis
2 september 2014 · 1 948 Inlägg

slangar som e slut och expanderar? skräpskivor? kräsen handhavare? wink

Du får ursäkta att jag inte läst allt som skrivits, men har du kört in bromsklossarna?
http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin … gbroms.pdf
Kör man inte in dom är det lätt att det bildas glazing (har för mig det kallas det), och då är det lätt att få den symptomen du beskriver (nu har jag visserligen bara varit med om det vid "värre" belägg, men det är dock lika viktigt att köra in vanliga belägg också).
Blir som en stenhård hinna på beläggen som inte alls fungerar bra till att stanna bilen, gissar på att man blir tvungen att lägga dom i bandslipen för att slipa ner dom till nytt "fräscht" matrial.

Brådhis * Voff voff *
2 september 2014 · 10 280 Inlägg

baltis skrev:
slangar som e slut och expanderar? skräpskivor? kräsen handhavare? wink

Du får ursäkta att jag inte läst allt som skrivits, men har du kört in bromsklossarna?
http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin … gbroms.pdf
Kör man inte in dom är det lätt att det bildas glazing (har för mig det kallas det), och då är det lätt att få den symptomen du beskriver (nu har jag visserligen bara varit med om det vid "värre" belägg, men det är dock lika viktigt att köra in vanliga belägg också).
Blir som en stenhård hinna på beläggen som inte alls fungerar bra till att stanna bilen, gissar på att man blir tvungen att lägga dom i bandslipen för att slipa ner dom till nytt "fräscht" matrial.

Alltså... Det är värmerelaterat (tror jag?).

Biltema: Hemska inbromsningar första kilometrarna. Gick att motverka genom 1-2 rejäla inbromsningar alt. hålla på pedalen första 4-500 m. Mycket dålig bromsverkan efter motorvägskörning (bromsarna kyls av).

Volvo: Dåliga, men absolut inte som med ovanstående belägg, inbromsningar första 4-500 m, därefter helt normalt. Mycket bättre pedalkänsla och bromsverkan än med ovanstående. Helt normal bromsverkan efter motorvägskörning.

Möjligt är att Volvos belägg (tillverkade i Indien enligt kartongen!) helt enkelt är bättre än Biltemas och därför döljer "felet" på ett annat vis? Men vad är då felet?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
2 september 2014 · 10 280 Inlägg

Maffia skrev:
http://www-odi.nhtsa.dot.gov/acms/cs/jaxrs/download/doc/ACM4590704/RCRIT-04V493-6260.PDF

Sedärja! Bra info! Får väl beställa en så´n utifrån artikelnumret i servicebulletinen. Nå´n som vet om det är mycket jobb att byta den?

Är det möjligt att jag förstörde den när jag pressade tillbaka kolvarna vid bytet? Fick ju pressa extremt långt eftersom skivor och belägg var tokslut. Det blev dessutom överfullt med bromsvätska i behållaren, vilket visade sig först när jag öppnade locket (klantigt, jag vet). smile

//Brådhis

EDIT: Såg nu att beskrivning fanns i bulletinen. smile

EDIT2: Men det där felet ska väl vara konstant? För mig är det ju bara vid start? Och gör man som testet i bulletinen (normal koll av bromsservo vid start, samt koll så att pumpen slutar gå!) så fungerar ju allt klanderfritt.

Senast redigerat av Brådhis (2 september 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
baltis
2 september 2014 · 1 948 Inlägg

Brådhis skrev:

baltis skrev:
slangar som e slut och expanderar? skräpskivor? kräsen handhavare? wink

Du får ursäkta att jag inte läst allt som skrivits, men har du kört in bromsklossarna?
http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin … gbroms.pdf
Kör man inte in dom är det lätt att det bildas glazing (har för mig det kallas det), och då är det lätt att få den symptomen du beskriver (nu har jag visserligen bara varit med om det vid "värre" belägg, men det är dock lika viktigt att köra in vanliga belägg också).
Blir som en stenhård hinna på beläggen som inte alls fungerar bra till att stanna bilen, gissar på att man blir tvungen att lägga dom i bandslipen för att slipa ner dom till nytt "fräscht" matrial.

Alltså... Det är värmerelaterat (tror jag?).

Biltema: Hemska inbromsningar första kilometrarna. Gick att motverka genom 1-2 rejäla inbromsningar alt. hålla på pedalen första 4-500 m. Mycket dålig bromsverkan efter motorvägskörning (bromsarna kyls av).

Volvo: Dåliga, men absolut inte som med ovanstående belägg, inbromsningar första 4-500 m, därefter helt normalt. Mycket bättre pedalkänsla och bromsverkan än med ovanstående. Helt normal bromsverkan efter motorvägskörning.

Möjligt är att Volvos belägg (tillverkade i Indien enligt kartongen!) helt enkelt är bättre än Biltemas och därför döljer "felet" på ett annat vis? Men vad är då felet?

//Brådhis

Precis den symptomen som man brukar kunna få om man inte kör in ett belägg rätt....

Ej inkört belägg brukar även föra med sig att det slits ovanligt fort.

Xuri One Man Clan
2 september 2014 · 4 287 Inlägg

många nya skivor är svarvade med rätt grov yta, man kan se varje tag som skäret har tagit vid tillverkningen.
Detta ger i regel dålig bromsverkan innan skivan har körts in å blivit slät.

Med nysvarvade skivor på min bil av en person som inte verkar ha kört något annat än gräsklippare förut så hade jag kanske 50% bromsverkan på min bil... trots 4 kolvsok runt om å stora skivor å belägg så bromsade min gamla skoda felicia bättre i alla lägen... några mil senare så bromsade som de skulle...

Kör lite lugnt å sansat med beläggen. när grejerna har gått in sig blir de bättre.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Brådhis * Voff voff *
3 september 2014 · 10 280 Inlägg

baltis skrev:

Brådhis skrev:

baltis skrev:
slangar som e slut och expanderar? skräpskivor? kräsen handhavare? wink

Du får ursäkta att jag inte läst allt som skrivits, men har du kört in bromsklossarna?
http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin … gbroms.pdf
Kör man inte in dom är det lätt att det bildas glazing (har för mig det kallas det), och då är det lätt att få den symptomen du beskriver (nu har jag visserligen bara varit med om det vid "värre" belägg, men det är dock lika viktigt att köra in vanliga belägg också).
Blir som en stenhård hinna på beläggen som inte alls fungerar bra till att stanna bilen, gissar på att man blir tvungen att lägga dom i bandslipen för att slipa ner dom till nytt "fräscht" matrial.

Alltså... Det är värmerelaterat (tror jag?).

Biltema: Hemska inbromsningar första kilometrarna. Gick att motverka genom 1-2 rejäla inbromsningar alt. hålla på pedalen första 4-500 m. Mycket dålig bromsverkan efter motorvägskörning (bromsarna kyls av).

Volvo: Dåliga, men absolut inte som med ovanstående belägg, inbromsningar första 4-500 m, därefter helt normalt. Mycket bättre pedalkänsla och bromsverkan än med ovanstående. Helt normal bromsverkan efter motorvägskörning.

Möjligt är att Volvos belägg (tillverkade i Indien enligt kartongen!) helt enkelt är bättre än Biltemas och därför döljer "felet" på ett annat vis? Men vad är då felet?

//Brådhis

Precis den symptomen som man brukar kunna få om man inte kör in ett belägg rätt....

Ej inkört belägg brukar även föra med sig att det slits ovanligt fort.

Alltså... Tänk på att jag har original-bromsar. Att medelsvensson skulle vara tvungen att hålla på och köra i 150-180 km/h för att köra in beläggen på rätt sätt för att undvika problemet jag har tror jag inte en sekund på tyvärr. smile Min styvmors bil (Yaris) t.ex. går inte ens i 180 km/h... Jag har heller aldrig tidigare kört i dessa hastigheter för att köra in belägg och trots det har jag aldrig haft detta problem. smile

//Brådhis

EDIT: Kanske ska tilläggas att jag ändå faktiskt kört in sakerna så som jag blivit lärd, och det är inte helt olikt vad som beskrivs i länken du la in. Med den stora skillnaden att jag inte spränger ljudvallen utan håller mig i normala hastigheter. smile

Senast redigerat av Brådhis (3 september 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
3 september 2014 · 10 280 Inlägg

Xuri skrev:
många nya skivor är svarvade med rätt grov yta, man kan se varje tag som skäret har tagit vid tillverkningen.
Detta ger i regel dålig bromsverkan innan skivan har körts in å blivit slät.

Med nysvarvade skivor på min bil av en person som inte verkar ha kört något annat än gräsklippare förut så hade jag kanske 50% bromsverkan på min bil... trots 4 kolvsok runt om å stora skivor å belägg så bromsade min gamla skoda felicia bättre i alla lägen... några mil senare så bromsade som de skulle...

Kör lite lugnt å sansat med beläggen. när grejerna har gått in sig blir de bättre.

Låter iofs rimligt på ett sätt, men varför blir det då bra efter 500m? Och varför återkommer problemet varje gång bilen stått en stund?

Jag börjar faktiskt luta mer och mer åt att det ändå är någon form av vakuum-problem... Frågan är bara vad? Det skulle vara intressant att köra en likadan bil och jämföra. Jag har haft två V40 (en -98 och en -01) tidigare och jag har inget minne av att någon av dessa haft detta problem.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Maffia
3 september 2014 · 383 Inlägg

Att köra in bromsar är rent skitsnack, hur många kör in sina bromsar när dom får sin bil servad på bilverkstad?  Köper en helt ny bil? Är endast ett sätt att frånsäga sig att dom säljer skit... Har mekat bil i över 20år och aldrig kört in bromsar, har aldrig haft problem med skivor som slår sig direkt eller bromsar som tar dåligt.

Någon nämnde glazing/glasning, detta ska va enligt bromsmannen att Bindemedlet i bromsklossarna kryper upp och lägger sig på bromsskivan!!! Alltså lossar bindemedlet från beläggen hade jag bytt leverantör. Och vad ska det hjälpa att bromsa lugnt dom första milen om bindemedlet separerar från belägget, då borde dom göra det senare med..

Vad har du för motor? Diesel?

Brådhis * Voff voff *
3 september 2014 · 10 280 Inlägg

Maffia skrev:
Att köra in bromsar är rent skitsnack, hur många kör in sina bromsar när dom får sin bil servad på bilverkstad?  Köper en helt ny bil? Är endast ett sätt att frånsäga sig att dom säljer skit... Har mekat bil i över 20år och aldrig kört in bromsar, har aldrig haft problem med skivor som slår sig direkt eller bromsar som tar dåligt.

Någon nämnde glazing/glasning, detta ska va enligt bromsmannen att Bindemedlet i bromsklossarna kryper upp och lägger sig på bromsskivan!!! Alltså lossar bindemedlet från beläggen hade jag bytt leverantör. Och vad ska det hjälpa att bromsa lugnt dom första milen om bindemedlet separerar från belägget, då borde dom göra det senare med..

Vad har du för motor? Diesel?

Ligger nog en hel del i det...

Motorn är en 2.0T, dvs bensinare. (Dock finns det en liten pump som bygger vakuum, så det räcker att ha tändning på så funkar bromsservon).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
baltis
3 september 2014 · 1 948 Inlägg

Brådhis skrev:

baltis skrev:

Brådhis skrev:

Alltså... Det är värmerelaterat (tror jag?).

Biltema: Hemska inbromsningar första kilometrarna. Gick att motverka genom 1-2 rejäla inbromsningar alt. hålla på pedalen första 4-500 m. Mycket dålig bromsverkan efter motorvägskörning (bromsarna kyls av).

Volvo: Dåliga, men absolut inte som med ovanstående belägg, inbromsningar första 4-500 m, därefter helt normalt. Mycket bättre pedalkänsla och bromsverkan än med ovanstående. Helt normal bromsverkan efter motorvägskörning.

Möjligt är att Volvos belägg (tillverkade i Indien enligt kartongen!) helt enkelt är bättre än Biltemas och därför döljer "felet" på ett annat vis? Men vad är då felet?

//Brådhis

Precis den symptomen som man brukar kunna få om man inte kör in ett belägg rätt....

Ej inkört belägg brukar även föra med sig att det slits ovanligt fort.

Alltså... Tänk på att jag har original-bromsar. Att medelsvensson skulle vara tvungen att hålla på och köra i 150-180 km/h för att köra in beläggen på rätt sätt för att undvika problemet jag har tror jag inte en sekund på tyvärr. smile Min styvmors bil (Yaris) t.ex. går inte ens i 180 km/h... Jag har heller aldrig tidigare kört i dessa hastigheter för att köra in belägg och trots det har jag aldrig haft detta problem. smile

//Brådhis

EDIT: Kanske ska tilläggas att jag ändå faktiskt kört in sakerna så som jag blivit lärd, och det är inte helt olikt vad som beskrivs i länken du la in. Med den stora skillnaden att jag inte spränger ljudvallen utan håller mig i normala hastigheter. smile

Hehe ne länken jag postade e ju för lite mer värmetåliga doningar, men samma princip gäller för "vanliga" belägg fast man kan halvera hastigheterna big_smile

baltis
3 september 2014 · 1 948 Inlägg

Maffia skrev:
Att köra in bromsar är rent skitsnack, hur många kör in sina bromsar när dom får sin bil servad på bilverkstad?  Köper en helt ny bil? Är endast ett sätt att frånsäga sig att dom säljer skit... Har mekat bil i över 20år och aldrig kört in bromsar, har aldrig haft problem med skivor som slår sig direkt eller bromsar som tar dåligt.

Någon nämnde glazing/glasning, detta ska va enligt bromsmannen att Bindemedlet i bromsklossarna kryper upp och lägger sig på bromsskivan!!! Alltså lossar bindemedlet från beläggen hade jag bytt leverantör. Och vad ska det hjälpa att bromsa lugnt dom första milen om bindemedlet separerar från belägget, då borde dom göra det senare med..

Vad har du för motor? Diesel?

Talade om värre doningar, gäller säkert inte alls samma på vanliga bromsar som du säger.

OT: imponerad att du under 20 år aldrig varit med om bromsar som tar dåligt eller skivor som slagit sig smile men som jag skrev innan, handlar ju om hur man brukar sakerna big_smile

Maffia
3 september 2014 · 383 Inlägg

baltis skrev:

Maffia skrev:
Att köra in bromsar är rent skitsnack, hur många kör in sina bromsar när dom får sin bil servad på bilverkstad?  Köper en helt ny bil? Är endast ett sätt att frånsäga sig att dom säljer skit... Har mekat bil i över 20år och aldrig kört in bromsar, har aldrig haft problem med skivor som slår sig direkt eller bromsar som tar dåligt.

Någon nämnde glazing/glasning, detta ska va enligt bromsmannen att Bindemedlet i bromsklossarna kryper upp och lägger sig på bromsskivan!!! Alltså lossar bindemedlet från beläggen hade jag bytt leverantör. Och vad ska det hjälpa att bromsa lugnt dom första milen om bindemedlet separerar från belägget, då borde dom göra det senare med..

Vad har du för motor? Diesel?

Talade om värre doningar, gäller säkert inte alls samma på vanliga bromsar som du säger.

OT: imponerad att du under 20 år aldrig varit med om bromsar som tar dåligt eller skivor som slagit sig smile men som jag skrev innan, handlar ju om hur man brukar sakerna big_smile

Menade givetvis av av felaktig inkörning...tongue

Xuri One Man Clan
3 september 2014 · 4 287 Inlägg

Brådhis skrev:

Xuri skrev:
många nya skivor är svarvade med rätt grov yta, man kan se varje tag som skäret har tagit vid tillverkningen.
Detta ger i regel dålig bromsverkan innan skivan har körts in å blivit slät.

Med nysvarvade skivor på min bil av en person som inte verkar ha kört något annat än gräsklippare förut så hade jag kanske 50% bromsverkan på min bil... trots 4 kolvsok runt om å stora skivor å belägg så bromsade min gamla skoda felicia bättre i alla lägen... några mil senare så bromsade som de skulle...

Kör lite lugnt å sansat med beläggen. när grejerna har gått in sig blir de bättre.

Låter iofs rimligt på ett sätt, men varför blir det då bra efter 500m? Och varför återkommer problemet varje gång bilen stått en stund?

Jag börjar faktiskt luta mer och mer åt att det ändå är någon form av vakuum-problem... Frågan är bara vad? Det skulle vara intressant att köra en likadan bil och jämföra. Jag har haft två V40 (en -98 och en -01) tidigare och jag har inget minne av att någon av dessa haft detta problem.

//Brådhis

menar du att de bromsar bättre av å köra 500 meter utan å bromsa ?tongue

jag har varit ute efter nya skivor/belägg som tagit dåligt när dom varit kalla typ första veckan innan dom har gått till sig.  sen efter typ en vecka har dom bromsat bra kalla å jävligt bra varma.

Om du skulle ha vakuumproblem skulle ju pedalen vara hård. är " pedalkänslan" opåverkad men de bromsar dåligt är de ju inget vakuumfel.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Brådhis * Voff voff *
4 september 2014 · 10 280 Inlägg

Xuri skrev:

Brådhis skrev:

Xuri skrev:
många nya skivor är svarvade med rätt grov yta, man kan se varje tag som skäret har tagit vid tillverkningen.
Detta ger i regel dålig bromsverkan innan skivan har körts in å blivit slät.

Med nysvarvade skivor på min bil av en person som inte verkar ha kört något annat än gräsklippare förut så hade jag kanske 50% bromsverkan på min bil... trots 4 kolvsok runt om å stora skivor å belägg så bromsade min gamla skoda felicia bättre i alla lägen... några mil senare så bromsade som de skulle...

Kör lite lugnt å sansat med beläggen. när grejerna har gått in sig blir de bättre.

Låter iofs rimligt på ett sätt, men varför blir det då bra efter 500m? Och varför återkommer problemet varje gång bilen stått en stund?

Jag börjar faktiskt luta mer och mer åt att det ändå är någon form av vakuum-problem... Frågan är bara vad? Det skulle vara intressant att köra en likadan bil och jämföra. Jag har haft två V40 (en -98 och en -01) tidigare och jag har inget minne av att någon av dessa haft detta problem.

//Brådhis

menar du att de bromsar bättre av å köra 500 meter utan å bromsa ?tongue

jag har varit ute efter nya skivor/belägg som tagit dåligt när dom varit kalla typ första veckan innan dom har gått till sig.  sen efter typ en vecka har dom bromsat bra kalla å jävligt bra varma.

Om du skulle ha vakuumproblem skulle ju pedalen vara hård. är " pedalkänslan" opåverkad men de bromsar dåligt är de ju inget vakuumfel.

Menade självklart, som jag skrivit, att dom blir bättre efter 500 m normal körning - dvs efter några inbromsningar.

Svårt att säga om pedalen är stummare än vanligt. Känns mest märkligt att man inte får full bromsverkan hur hårt man än bromsar. Alltså, bilen stannar ju men inte sådär tvärt som är normalt. smile

Jag börjar mer och mer luta åt nå´n form av vakuumproblem, men vad i hela friden är det som gör att felet bara finns vid kallstart och inte heller återkommer när man är ute och kör?

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (4 september 2014)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
5 september 2014 · 10 280 Inlägg

Testade lite mer igår...

Står jag stilla på tomgång spelar tiden ingen roll, men om jag torrvarvar ett par gånger blir i 6-7 fall av 10 bromsverkan bättre från start. Alltså kan vi nog dra slutsatsen att det är vakuum som är problemet. Jag lyckades även provocera fram den oroliga tomgång som beskrivs i servicebulletinen från Volvo som det länkades till.

Slutsats, jag beställer nog hem den där servicesatsen och byter...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
FordPer
5 september 2014 · 188 Inlägg

kolla vacum slangen från broms servon som går till insuget lossa den vid insuget å kolla så de inte är fult med sot har varit med om de

Brådhis * Voff voff *
5 september 2014 · 10 280 Inlägg

FordPer skrev:
kolla vacum slangen från broms servon som går till insuget lossa den vid insuget å kolla så de inte är fult med sot har varit med om de

Tack, bra tips! Ska kolla! smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
FordPer
9 september 2014 · 188 Inlägg

hur går de med bromsarna

Brådhis * Voff voff *
10 september 2014 · 10 280 Inlägg

Hittar inget fel... Har kollat så som beskrevs i servicebulletinen från Volvo men allt verkar helt. Har även provat med startgas runt alla tänkbara vakuumslangar utan resultat. Dubbelkollat så alla bromsdelar löper som dom ska. Kanske är det helt enkelt jag som är för kräsen, som nå´n skrev tidigare i tråden. Problemet är ju minimalt, det handlar om att det är en aning tungtrampat första 3-500 metrarna nu. Absolut inte så att det är trafikfarligt, men tillräckligt för att det ska kännas skillnad.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang