Saab 9-5 Sportcombi cosmic blue motorbygge m.m (Saabina)

Denna bil ska bli mer åt familjebilshållet fast ändå vara kul att köra och se bra ut.
  • 61 Följare
  • 207 957 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
Funkiee Saab älskare!
30 augusti 2014 · 4 597 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87951/87951-9237bf5296e90ea8d3caca976ee796ae.jpg

Två stycken ska du ha, ena hålet ska vara 3.10mm och andra 5.10mm!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Mr_Lööf
31 augusti 2014 · 1 912 Inlägg

För att få ur avdragna pinnbultar i topplock så har jag använt denna satsen. Dock köpte jag på mig riktiga metallborr på Swedol, då biltemas egna inte tog ett skit.. Men annars så funkar satsen bra. Bara att se till att metallen runt skruven är varm så lossar de lätt sen. smile

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … lar-20379/

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Skruvar till det
1 september 2014 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … e796ae.jpg

Två stycken ska du ha, ena hålet ska vara 3.10mm och andra 5.10mm!

Kreativt minsann men då jag saknar svarvkontakter som gör jobbet billigare än den biltemasatsen som MrLööf rekommenderar så blir det till att köpa den på biltema.
Men nu är ju dina ritningar förevigade i min tråd så om det dyker upp nåt tillfälle att svarva så ska jag testa.

Mr_Lööf skrev:
För att få ur avdragna pinnbultar i topplock så har jag använt denna satsen. Dock köpte jag på mig riktiga metallborr på Swedol, då biltemas egna inte tog ett skit.. Men annars så funkar satsen bra. Bara att se till att metallen runt skruven är varm så lossar de lätt sen. smile

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … lar-20379/

Jag kikade på den satsen men hoppades att slippa köpa den redan nu och det verkar ju som jag klarar mig ett tag med min fullagning.
Jag ska ju kanske använda denna toppen till nästa motor med men inte säkert, hur som så vill jag ändå ha en bra urdragarsats så det ska handlas när viktigare saker fixats så som besiktning mm.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
1 september 2014 · 1 702 Inlägg

Jo det har faktiskt grejats lite denna helgen med.

Gjorde klart en enkel punkt på listan och det var kolla all belysning.

Ett dimljus satt inte fast så det löstes snabbt.
Ena framlampan hade en diod i parkeringsljuset och tyvärr hade jag ingen på lager så det fick bli glödlampa i den så båda lyser med samma gula sken.

Sen kanske jag är oljeläckaget på spåret och det är smutsigt och geggigt runt om oljetrycksgivaren, nu har jag bara sett den från ovansidan så jag ska lägga mig under och kika med motorn igång,det är svårt ändå att se om den läcker för startmotorn måste bort för att få fri sikt och det är inget jag tänker göra med motorn igång.

Det är ju inga jättesummor det handlar om så jag tänker byta den för att eliminera att den läcker iaf.
Sååå irriterande att det droppar på downpipen och luktar inne i bilen, vill nog fixa detta innan besiktningen.

Inga bilder blev det denna gång.

Kommer på bytet av oljetrycksgivaren mm.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
jojje81 George
1 september 2014 · 1 956 Inlägg

Ja skulle bara tagit 22ans U-nyckel och dragit åt den lite från ovansidan wink

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
Skruvar till det
1 september 2014 · 1 702 Inlägg

jojje81 skrev:
Ja skulle bara tagit 22ans U-nyckel och dragit åt den lite från ovansidan wink

Så kan man ju göra fast det är 24:ans wink var tvungen...

Jag skulle läst på lite innan och bytt givaren i förebyggande syfte,samma med packboxarna när motorn var på stativ,men jag lär mig under projektets gång.

Ny bil nya erfarenheter.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
jojje81 George
1 september 2014 · 1 956 Inlägg

Skruvar till det skrev:

jojje81 skrev:
Ja skulle bara tagit 22ans U-nyckel och dragit åt den lite från ovansidan wink

Så kan man ju göra fast det är 24:ans wink var tvungen...

Jag skulle läst på lite innan och bytt givaren i förebyggande syfte,samma med packboxarna när motorn var på stativ,men jag lär mig under projektets gång.

Ny bil nya erfarenheter.

Haha.. men jag va nära! tongue

Skulle ändå prova dra åt den.. det är ändå bara en bricka som tätar.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
Skruvar till det
1 september 2014 · 1 702 Inlägg

jojje81 skrev:

Skruvar till det skrev:

jojje81 skrev:
Ja skulle bara tagit 22ans U-nyckel och dragit åt den lite från ovansidan wink

Så kan man ju göra fast det är 24:ans wink var tvungen...

Jag skulle läst på lite innan och bytt givaren i förebyggande syfte,samma med packboxarna när motorn var på stativ,men jag lär mig under projektets gång.

Ny bil nya erfarenheter.

Haha.. men jag va nära! tongue

Skulle ändå prova dra åt den.. det är ändå bara en bricka som tätar.

Jag ska testa, kunde inte se nåt direkt läckage när motorn var igång men det syns väl inte ovanifrån så länge gravitationskraft finns.

Ska ut och testa bromsarna och se om all luft är ur så blir det upp på pallbockar igen och under och se efter.

Kommer väl uppdatering framöver nångång.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
1 september 2014 · 4 597 Inlägg

härligt, närmar sig med stormsteg va? om du är smart så tar du ur knappen för dimljusen så de inte kan ge dig en onödig 2a på om ngn står fel eller dyl. smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
1 september 2014 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
härligt, närmar sig med stormsteg va? om du är smart så tar du ur knappen för dimljusen så de inte kan ge dig en onödig 2a på om ngn står fel eller dyl. smile

Jajjemän det närmar sig lite iaf.... Så även om jag har dimljus i fronten så behöver dom inte funka??
Kan jag hävda att fronten är från en annan bil och sätta blindplugg inne i bilen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
rcy
1 september 2014 · 1 705 Inlägg

Skruvar till det skrev:

Funkiee skrev:
härligt, närmar sig med stormsteg va? om du är smart så tar du ur knappen för dimljusen så de inte kan ge dig en onödig 2a på om ngn står fel eller dyl. smile

Jajjemän det närmar sig lite iaf.... Så även om jag har dimljus i fronten så behöver dom inte funka??
Kan jag hävda att fronten är från en annan bil och sätta blindplugg inne i bilen.

Jag tror regeln är att om dom lyser så måste dom ha korrekt ljusbild osv.
Om dom inte lyser alls så bryr dom sig inte, dom flesta rycker bara säkringen innan dom åker in.

Skruvar till det
1 september 2014 · 1 702 Inlägg

rcy skrev:

Skruvar till det skrev:

Funkiee skrev:
härligt, närmar sig med stormsteg va? om du är smart så tar du ur knappen för dimljusen så de inte kan ge dig en onödig 2a på om ngn står fel eller dyl. smile

Jajjemän det närmar sig lite iaf.... Så även om jag har dimljus i fronten så behöver dom inte funka??
Kan jag hävda att fronten är från en annan bil och sätta blindplugg inne i bilen.

Jag tror regeln är att om dom lyser så måste dom ha korrekt ljusbild osv.
Om dom inte lyser alls så bryr dom sig inte, dom flesta rycker bara säkringen innan dom åker in.

Bra då åker jag in utan lysande dimljus och går strålande igenom besiktningen....

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
amoreex
1 september 2014 · 2 712 Inlägg

Skruvar till det skrev:

rcy skrev:

Skruvar till det skrev:

Jajjemän det närmar sig lite iaf.... Så även om jag har dimljus i fronten så behöver dom inte funka??
Kan jag hävda att fronten är från en annan bil och sätta blindplugg inne i bilen.

Jag tror regeln är att om dom lyser så måste dom ha korrekt ljusbild osv.
Om dom inte lyser alls så bryr dom sig inte, dom flesta rycker bara säkringen innan dom åker in.

Bra då åker jag in utan lysande dimljus och går strålande igenom besiktningen....

Så bör de vara, min första galant hade båda sidorna gått sönder på, och de tittade bara och sa att dem ej fungerar, men de är inget krav på de, så därför skrev dem heller inget smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..
Saab 9-3 SC "Biopower" (2008)
Gizmojohan
1 september 2014 · 3 295 Inlägg

Ta ur relät eller säkringen. Lyser dom så ska dom stå rätt. Lyser dom inte så kontrolleras dom inte. Likadant med backljus. Behöver inte heller inte funka.

Funkiee Saab älskare!
1 september 2014 · 4 597 Inlägg

ääääh varför krångla när man bara kan dra ut knappen? tongue gör så inför varje bes på alla bilar jag har tongue

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
2 september 2014 · 1 702 Inlägg

Det kliade i fingrarna igår så jag var tvungen att skruva lite.

Jag tog tag i vattnet i baklamporna, det är ca 1 cm längst ner där det är mörkt.
Så jag tog loss lampan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-5fa46726c0d78571e1742b38aadafc76_large.jpg

Börjar med att lossa dessa 2 skruv som sitter bakom små plastlock.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7e4a317b502607eeed9e1d9f494a707f_large.jpg

Sen satt lampan även fast med dessa två plastlås.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-97dc5bc1d9eb238005052fc947d426e0_large.jpg

Kortet är tagit innanför bagageklädseln där man ser hålen i karossen som plastlåsen sitter från utsidan då.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-660bf28cb6890ff6241ef148d78b708c_large.jpg

Här är dom hålen,ett vertikalt och ett horisontellt och de var lite pill med att passa in plastlåsen rätt för att få dom att låsa ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-87c9c0cb224f4aebf75be38adb748c5d_large.jpg

Så blev det tillslut när jag vände lampan upp och ner och försökte hälla ut vattnet samt blåste den torr innuti.
Det som är kvar nu ligger mellan glasskikten och får helt enkelt torkas upp av lampans värme så gott det går för jag har inte nån värmepistol i garaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-669e12662defdd60f8518e0cb42c8d5b_large.jpg

Vänster lampa har klarat sig bra, alltid nåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-0db62153c769be3e19a283e9d291405e_large.jpg

Lite mer i bakluckans lampdel på vänster sida som jag gjorde samma sak som höger med.Men det var inte mycket som kom ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8a1e47d854228a6635afb8cea958886c_large.jpg

Jaja nu var det tråkiga jobbet gjort så jag belönade mig med en lagom provtur för att testa bromsarna och för att provocera fram oljeläckaget.
Det var sköj att köra en riktig bil nu igen trots den brända oljelukten som letade sig in i kupèn varje gång jag stod still.
Jag vågar inte köra nån längre sträcka med obesiktigad bil så det blev bara en raksträcka som jag kunde dra på lite och laddade på 2:an och växla till 3:an och turbon ladda på fint och sen var det dags att bromsa och det är fortfarande luft i bromsarna för jag får inte full bromsverkan på ett pedaltryck utan får pumpa minst två gånger innan det biter.

Ok så nu var det dags att hoppa upp på pallbockar igen.

Nu kommer ett gäng bilder på var jag tror det läcker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-cd6ba2fc20ebd10f3e903c3ed0445213_large.jpg

Ok det kan vara oljereturens anslutning mot turbon.
Det kan vara turbon själv som läcker mellan kompressorhus och lagerdelen.
Det är kladdigt från turbons undersida och ner iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3b331ac5e66ebcbf9cf7de5ae277dc51_large.jpg

Minns denna bilden så ser man ju att det är olja i kompressorhusets inlopp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f2d50d22359e8086594f8b12602d5bed_large.jpg

Innan jag torkade rent så var det olja på turbons vatterör och längs med oljereturen ner mot skarven block/sump och där har det med fartvindens hjälp runnit under sumpen och droppat ner från oljepluggen samtidigt som det droppar ner från oljesumpens vänstra hörn rakt ner på downpipen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d8cb1265ee2c517c8f62510095e35a70_large.jpg

Ac-generatorn var också lite blöt samt banjobulten ovanför oljefiltret och ojlefiltret var det massa olja på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-af914edf3e9dcaad2f79f41ce0a9f26e_large.jpg

Denna bilden beskriver nog det bäst för där syns oljekladd vid oljereturen och längs med sumpen mot hörnet där det droppar på avgas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b6318d8b46eb26240906daa0d96a029d_large.jpg

Det blev lite sent och mörkt så jag hann inte kolla under med motorn igång och simulerad körning så turbon får jobba så jag vet inte exakt var det läcker än men är det som sagt på spåren och det är inte från oljetrycksgivaren och det är inte från någon packbox vid veven. Absolut snustorrt på oljepumpens sida iaf.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
2 september 2014 · 1 702 Inlägg

amoreex skrev:

Skruvar till det skrev:

rcy skrev:

Jag tror regeln är att om dom lyser så måste dom ha korrekt ljusbild osv.
Om dom inte lyser alls så bryr dom sig inte, dom flesta rycker bara säkringen innan dom åker in.

Bra då åker jag in utan lysande dimljus och går strålande igenom besiktningen....

Så bör de vara, min första galant hade båda sidorna gått sönder på, och de tittade bara och sa att dem ej fungerar, men de är inget krav på de, så därför skrev dem heller inget smile

Aha inget krav på att man behöver ha fungerande dimljus, det låter bra.

Slave_joe skrev:
Ta ur relät eller säkringen. Lyser dom så ska dom stå rätt. Lyser dom inte så kontrolleras dom inte. Likadant med backljus. Behöver inte heller inte funka.

Är du säker på det där med backljus?

Funkiee skrev:
ääääh varför krångla när man bara kan dra ut knappen? tongue gör så inför varje bes på alla bilar jag har tongue

Ja kommer nog sätta blindplugg där i hålet för dimljusknappen,enklast.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
2 september 2014 · 4 597 Inlägg

backljus behöver inte fungera de heller. du kan ha kabelstumpen hängandes, varför göra det svårt för sig när man kan göra det enkelt? wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Gizmojohan
2 september 2014 · 3 295 Inlägg

Jag säker på det med backljus, även bakre dimljus behöver inte heller fungera. Men det finns ju ingen anledning att koppla ur sånt.. Jag tror det är läckage från oljetryckanslutningen på turbon, den som sitter på motsatt sida av returen.. Har du haft allt sånt borta?

Kanske missat en kopparbricka eller packningen till returen?

Senast redigerat av Slave_joe (2 september 2014)

Skruvar till det
2 september 2014 · 1 702 Inlägg

Slave_joe skrev:
Jag säker på det med backljus, även bakre dimljus behöver inte heller fungera. Men det finns ju ingen anledning att koppla ur sånt.. Jag tror det är läckage från oljetryckanslutningen på turbon, den som sitter på motsatt sida av returen.. Har du haft allt sånt borta?

Kanske missat en kopparbricka eller packningen till returen?

Inga kopparbrickor missade men däremot är dom inte nya så det kan ju täta dåligt kanske.
Oljereturens packning likaså inte ny direkt.

Det är två ställen jag kan kolla upp.Med motorn igång så blir allt nog klarare.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang