Höga avgasvärden E34

Isaksson5 Ungdoms Räser
1 september 2014 · 425 Inlägg

Tjena!

Besiktade bilen i Augusti, fick 2or på Avgasvärden.
CO 0.4
CO 2500 0,5
HC 328
Lambda 1,00.

Bytte katalysatorer och lambdasond(Satt i en då jag tog från donatorbil). Mätte, värdena var samma
Bytte lambda till den jag hade innan och rengjorde LMM (Vid kontakten och själva sensorn). Då blev värdena bra.

Efter några dagar var det besiktning (Idag). Varmkörde den rejält. När han stoppade i mätinstrumentet så visade HC 60. Resten var inom gränsvärde. Sedan kollade han vid förhöjd tomgång.

CO 0.0
CO 2500 1.3
HC 300
Lambda 0.95

För fett går den, men varför då? Tycker att jag bytt det mesta (Enda kvar är ju att köpa en ny LMM, men den kostar 4100 på BMW..)

Även att notera. Vid stillastående och fullgasacceleration så låter det som att den blöddrar eller misständer..

Vid felkodsavläsning så fick jag endast på LMM (Signal för låg). Rengjorde då LMM vid kontakt och vid sensorn.

kgk
3 september 2014 · 132 Inlägg

En personlig reflektion på tråden utan att rikta kritik till någon,
frågeställningen har jag sett i flera forum. Det är inte ovanligt
att det läggs mycket tid och pengar på att kolla och byta dyra
komponenter. Det kan naturligtvis vara fel på dessa, men i stort
sett aldrig nämns en förebyggande åtgärd som att köra med
insprutningsrengöring i bensinen.
Jag gör det och fick senast värdena 0,0  0,1  023  1,0  i min gamla
525 E39.
Förbrukningen sänks också, inte mycket men mätbart.
Dock ej med Feltemas, den är verkningslös.

Kan vara ett litet tips innan drastiska metoder (=utgifter) tas till.

Isaksson5 Ungdoms Räser
3 september 2014 · 425 Inlägg

kgk skrev:
En personlig reflektion på tråden utan att rikta kritik till någon,
frågeställningen har jag sett i flera forum. Det är inte ovanligt
att det läggs mycket tid och pengar på att kolla och byta dyra
komponenter. Det kan naturligtvis vara fel på dessa, men i stort
sett aldrig nämns en förebyggande åtgärd som att köra med
insprutningsrengöring i bensinen.
Jag gör det och fick senast värdena 0,0  0,1  023  1,0  i min gamla
525 E39.
Förbrukningen sänks också, inte mycket men mätbart.
Dock ej med Feltemas, den är verkningslös.

Kan vara ett litet tips innan drastiska metoder (=utgifter) tas till.

Ska prova det. Har dock köpt en bättre begagnad LMM till min, men ska även köpa en flaska (Förmodar sTp)

Tack! smile

kgk
3 september 2014 · 132 Inlägg

Jag rekommenderar ett annat märke, googla SI-1, röd ledtråd.
Följ doseringsinstruktionerna och fortsätt använda det regelbundet.

caromania Forummoderator
3 september 2014 · 9 296 Inlägg

kgk skrev:
Jag rekommenderar ett annat märke, googla SI-1, röd ledtråd.
Följ doseringsinstruktionerna och fortsätt använda det regelbundet.

Jag kan även jag gå i god för detta medel, men jag hatar att erkänna det då jag egentligen tror att allt sånt skit är humbug. Jag läste mycket positivt kring Redline SI-1 och testade och fick märkbart jämnare gång både i min Rover och i min Honda Accord 2.4. Ingen aning om hur det påverkade eventuella avgasvärden dock, och det har jag aldrig haft problem med på dessa bilar. Men bättre och renare gick de!

En annan sak som gör under för skitiga avgaser är att byta olja om den är gammal eller kontaminerad. Utöver det så är det kanske tyvärr byte av en del komponenter. Jag skulle börja i den billiga änden, stift, kablar, rotor, lock.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang