Tomgångsmotorn sönder?

M4artin
9 september 2014 · 39 Inlägg

Tjena!

Det är såhär att min Volvo 850 -96 automat går oftast jävligt gött men detta problemet kommer och går hela tiden.. ibland kan det vara så att man känner av att hela bilen börjar rycka släpper man då gasen så sjunker ju varvmätaren till runt 12-14 hundra varv och då börjar hela bilen att vibbrera och skulle man då stanna bilen helt så vibbrerar den fortare och sedan dör bilen. ( varvmätaren vandrar inte upp och ner hela tiden. )

Problemet löser sig efter att man trycker till ordentligt på gasen en liten bit så slutar den helt igen. Då kan det ta upp till  1 vecka innan det börjar igen. Är faktiskt lite trött på det och om det skulle vara något fel som är lätt ordnat så tar jag gärna emot all hjälp jag kan få.

Lambdasondslampan lyser (ska bytas ihelgen)
LMM - bytt ( jag trodde först det var den som gjorde att bilen gick som den gick så köpte en ny + en olje fritt filter som ska i.. MEN problemet kvarstår. )

Tycker det är konstigt att det bara är ibland och mellan gångerna gå bilen hur fint som helst. Att koppla upp bilen o kolla felkoderna är la ingen idè att göra eftersom problemet hela tiden försvinner? inget som loggas på en 850 från -96 som de nyare bilarna gör?

//Martin

robbinT
9 september 2014 · 341 Inlägg

Om lambdalampan lyser har du ju en felkod som går att läsa av. Lampan betyder inte att lambdasonden är sönder. Så börja med att läsa av felkoderna

M4artin
9 september 2014 · 39 Inlägg

robbinT skrev:
Om lambdalampan lyser har du ju en felkod som går att läsa av. Lampan betyder inte att lambdasonden är sönder. Så börja med att läsa av felkoderna

Yes ska titta på det.. kan det vara där problemet ligger eftersom bilen håller på som den gör? bilen har gjort liknande långt innan lampan började.

M4artin
11 september 2014 · 39 Inlägg

Var inne o felkoda bilen idag gick inte att hitta något som var fel i motorn vad kan problemet vara?

caromania Forummoderator
11 september 2014 · 9 296 Inlägg

När gjordes service? Sitter rätt stift i?

I denna era av missförstånd att "felkoder ger svaret" glöms ofta traditionella servicedetaljer bort. Hur mår stift, lock, rotor, kablar? Är spjällhuset hyfsat rent och inte kärvar? Hur mår motor- och växellådskuddar, inre drivknutar... Sånt glömmer folk numera när bilen går illa.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M4artin
11 september 2014 · 39 Inlägg

En service behövs göras med stift o hela skiten... Börjar även fundera på om det är rätt LMM man dragit in.
Kontakten till spjällhuset så lite sådär ut kan kanske vara något i det. Blir o kolla igenom hela skiten nu till helgen. Tack

M4artin
11 september 2014 · 39 Inlägg

Märkte även att står man stilla med bilen o har en jämn gas så slutar den o vibbrera och släpper jag gasen så börjar den igen.. men det konstiga är som jag tycker är att skulle jag köra och sedan gasa på lite så slutar det DIRKET så kan det som sagt då ta upp till 1 vecka innan jag märker av samma skit igen.

Senast redigerat av M4artin (11 september 2014)

robbinT
12 september 2014 · 341 Inlägg

Ta och kolla skicket på fördelarlock och rotor, kolla om packboxen bakom där läcker också

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang