Köpråd caddy tdi

jeppe12
12 september 2014 · 42 Inlägg

Tjena går i tankarna att köpa en caddy, så nu behöver jag lite tips!

hade tänkt mig årgång mellan ca 2008-2012.
krav är diesel.

blir en hel del pendlande på landsväg främst , även lite till jakt och dra släp någon gång ibland!
hur är komforten i dessa bilar ? ljudnivå?

blir ganska många mil per år, så ju lägre bränsleförbrukning desto bättre.

jag har kollat ganska mycket på deras 1.6 tdi 75hk , men frågan är om den kanske är för slö ?
ska ju gärna gå att köra om med , utan att man måste ha 1 kilometer lång raka hehe!

tack på förhand.

mb_pucken
13 september 2014 · 5 087 Inlägg

Jag tycker komforten är helt ok i caddy. Lite hög ljudnivå men det är nog svårt att komma ifrån när man sitter i ett stort plåtskåp tongue
Dock går det att råda bot på, är busenkelt att plocka ur lite paneler i skåpet och hjulhus bak och lägga i lite dämpmatta. Då blir dom bättre.
Dom kan även vara lite stuttiga i bakändan när man åker utan last.

Jag körde en 75hp caddy här om dagen och den var olidligt slö..  Dock var det lite lass i den, ett par burkar färg typ. Jag skulle inte satsa på den motorn då jag får känslan av att den inte går så billigt när man måste plåga den för att hålla en normal trafikrytm. Satsa på en större motor så tror jag du blir mer nöjd och åker billigare.

Kolla efter rost runt dörrhandtagen, vanligt att handtaget nöter bort färgen. Desutom om det lagas på garanti så lackas bara delar av dörren. Krav från Tyskland då arbetsbilar räknas som verktyg typ smile
Kolla även att all el funkar och även elen i dragkontakten. Händer att det blir kondens i dragstyrdornet vilket ger lite skumma fel smile lyssna även efter knack vid gaspådrag vid låg väckel och låga varv. Knackar den väldigt mycket så kan det vara en spridare som är lite dålig.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
SsS
13 september 2014 · 83 Inlägg

Vi har en caddy från -08 på jobbet med en 1,9 tdi på 100 hästar.
Klenare motor än så skulle jag inte rekommendera att köpa då det är lite gränsfall att man vågar ge sig på en omkörning när det inte är fritt flera mil.
Sen är passagerarsätet rent utsagt jävligt oskönt att åka längre än ett par mil i .
Sen kan det vara värt att titta vilken radio/ljud det sitter i bilen , i de vi har så sitter det bara 2 högtalare på instrumentpanelen och en i förardörren och ingen i passagerardörren.
Men billigt går den iaf i de flesta hastigheter smile

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang