Svajande tomgång VW Golf GTI V Pirelli Edition (Edition 30 motorn) -08

jonsson146
14 oktober 2014 · 2 Inlägg

Hej!

Som rubriken lyder har bilen börjat svaja på tomgång. den har aldrig betett sig så här tidigare.
Tomgången stiger ibland till ca 2k varv där den stannar i ca 0,5 sekund för att sedan sjunka ned till 0,8-0,5k varv där den svajar och går tungt så att motorn nästan stannar.

Är inte alls kunnig på området men har förstått att det är något som reglerar tomgången som inte funkar som det ska.

Någon som har erfarenhet av detta och vet vad som spökar?


Bilen har Edition 30 motorn vilken är dsen samma som sitter i audi s3 från 06 till 08.

Har sökt igenom forumet men ej hittat samma symtom på nyare Golfar, har dock läst mig till att detta är ett vanligt på de äldre modellerna (MK1 och MK2).


Är hjärtligt tacksam för er hjälp

//Martin

nozzen den enda som e som jag
17 oktober 2014 · 274 Inlägg

Du får börja med att läsa av felkoder och återkomma.

Din dröm är min verklighet
MickeZ2
17 oktober 2014 · 47 Inlägg

Du bör nog läsa felkoder men en gissning på dina symptom är pvc ventilen. Ganska vanligt fel på 2.0 tfsi att den går sönder. Googla på pvc ventil och 2.0 tfsi så hittar du mer info...

jonsson146
18 oktober 2014 · 2 Inlägg

Felet hittat. Fick inga felkoder vid felsökning, vilket var väldigt märkligt. Så förstod att det inte var något elektriskt eller mekaniskt. Efter många om och men så hittade vi att ventilkåpan hade spruckit i nedre kant. Eller rättare sagt, limmet?? hade släppt. Vilket skapade en glipa som gjorde att det smög in luft i motorn.
Detta gjorde på något vis att motorn fick problem med att reglera tomgången.
Tog bort ventilkåpan då detta ju bara är en förlängning så att oljelocket ska hamna i höjd med motorkåpan.
Nu är tomgången som den ska igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang