Volvo 740 Rost i motorrummet

fredde121
26 oktober 2014 · 31 Inlägg

Hej! Undersökte bilen runt om för att se om det hade börjat rosta... Blev glad över att se att allt var rostfritt ändå tills jag undersökte nedre delarna av motorrummet....  Vid spolarvätskebehållaren har det blivit så pass angripet att man kan göra hål om man tar en syl och trycker.....  Sedan har det blivit rosthål precis nedanför batterihyllan...
Så hur gör jag för att få detta åtgärdat?? Jag ska behålla bilen så länge som möjligt, och pengar har jag ganska gott om....   Någon erfaren person som kan rekommendera någonting till en person som är helt ny inom rostlagning??

Djo
26 oktober 2014 · 10 157 Inlägg

Ja har du pengar är det bara att leta på en seriös karosseri firma som rost lagar det åt dig.

Ska du göra det själv är det bara att skruva bort allt som är ivägen och kapa ur den rostiga plåten och svetsa i ny plåt. slipa svetsarna och grunda karosseri kitta och grunda sedan lackera.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Antingen lämnar du bort arberet till någon mindre verkstad för en billig penning. Är ju inget avancerat ingrepp. Eller så ber du en vän hjälpa dig. Eller om du har tillgång till en vinkelslip och en svets så försöker du själv

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mreque89 Oturen själv
26 oktober 2014 · 593 Inlägg

Det fixar du enkelt själv, och det är vanligt att det rostar just där.  Fram med vinkelslipen och skruva bort allt som är i vägen. kapa ut rosten, svetsa dit en ny plåt eller alternativt fiberglas om du känner att det duger. sen lacka över det smile

Jag hade nog fixat allt förarbete och fixat en plåt som passar bra och ringt upp någon firma med svets och bett dom svetsa dit den för någon hundring sen åkt hem och lackat upp det och skyddsbehandlat det själv! smile

Brum
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Mreque89 skrev:
Det fixar du enkelt själv, och det är vanligt att det rostar just där.  Fram med vinkelslipen och skruva bort allt som är i vägen. kapa ut rosten, svetsa dit en ny plåt eller alternativt fiberglas om du känner att det duger. sen lacka över det smile

Jag hade nog fixat allt förarbete och fixat en plåt som passar bra och ringt upp någon firma med svets och bett dom svetsa dit den för någon hundring sen åkt hem och lackat upp det och skyddsbehandlat det själv! smile

Glasfiber är inte okej va? Batterilådorna är väl del av stommen på bilen?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mreque89 Oturen själv
26 oktober 2014 · 593 Inlägg

DiwraZ skrev:

Mreque89 skrev:
Det fixar du enkelt själv, och det är vanligt att det rostar just där.  Fram med vinkelslipen och skruva bort allt som är i vägen. kapa ut rosten, svetsa dit en ny plåt eller alternativt fiberglas om du känner att det duger. sen lacka över det smile

Jag hade nog fixat allt förarbete och fixat en plåt som passar bra och ringt upp någon firma med svets och bett dom svetsa dit den för någon hundring sen åkt hem och lackat upp det och skyddsbehandlat det själv! smile

Glasfiber är inte okej va? Batterilådorna är väl del av stommen på bilen?

Han skrev spolarvätske behållare, kanske tänker fel smile Men svetsa är ju att föredra i vilket fall.

Brum
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
26 oktober 2014 · 3 730 Inlägg

Mreque89 skrev:

DiwraZ skrev:

Mreque89 skrev:
Det fixar du enkelt själv, och det är vanligt att det rostar just där.  Fram med vinkelslipen och skruva bort allt som är i vägen. kapa ut rosten, svetsa dit en ny plåt eller alternativt fiberglas om du känner att det duger. sen lacka över det smile

Jag hade nog fixat allt förarbete och fixat en plåt som passar bra och ringt upp någon firma med svets och bett dom svetsa dit den för någon hundring sen åkt hem och lackat upp det och skyddsbehandlat det själv! smile

Glasfiber är inte okej va? Batterilådorna är väl del av stommen på bilen?

Han skrev spolarvätske behållare, kanske tänker fel smile Men svetsa är ju att föredra i vilket fall.

Samma bytta fast andra sidan. Är det en turbo så är det tvärtom. Eller får man bara anmärkning på den sidan batteriet står?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang