Bult eller skruv? (urklipp från en annan tråd)

jonTe
22 maj 2007 · 5 710 Inlägg

Intressant diksusion om vad som är en skruv och vad som är en bult.
Fortsätt gärna här: smile


Grove skrev:
man använder verktyg med 6kants fattning då slipper man att dom blir runda 

oftast går det att släppa skruvar som är rund dragna med 6kants verktyg

MVH Jonas
..............
jonTe
22 maj 2007 · 5 710 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:
Sen när blev en skruvskalle en bultskalle ?
Sen skruv skruvar man vanligtvis med spår, skruv, insex eller torx medans man skruvar en bult med U eller O ring nyckal, hylsor och lednycklar.
Men jag förstår vad du menar iaf men nu var det ingen bult han hade utan en skruv.

MVH Jonas
..............
jonTe
22 maj 2007 · 5 710 Inlägg

MrEbola skrev:
Nu ska jag vara paragrafryttare

De enda korrekta förklaringarna av orden "skruv" och "bult" som finns är:

Skruv: Cykindrisk gängad kropp
Bult: Cylindrisk ogängad kropp

Allt står i verkstadshandboken

MVH Jonas
..............
jonTe
22 maj 2007 · 5 710 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:
Det beror ju på vilken verkstads handbok man kollar i också.
I den jag läser för Flyg som täcker i stort sett hela världen står det ungefär som jag förklarade det fast på gammel Svenska.
Vilken verkstadshandbok tänkte du på ?

MVH Jonas
..............
jonTe
22 maj 2007 · 5 710 Inlägg

MrEbola skrev:
Jag är själv utbildad flygmekaniker och fick lära mig precis detta + att boken jag nämnde oxå nämner det. Boken har jag nerpackad i en låda så jag kan inte säga vem som har gett ut den men den är grön och enligt min far (när jag fick den) svensk norm för metallverkstäder.

MVH Jonas
..............
MrEbola EVOLUTION GARAGE
22 maj 2007 · 50 Inlägg

Jag kan fortsätta så här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skruv

Om det är någon som fortfarande tvivlar kan jag leta vidare wink

loffe007
22 maj 2007 · 905 Inlägg

men nu är det så att wikipedia är en öppen sida som alla får redigera vilket kan innebära att du skrev den där artikeln.

men personlig så lät det vettigt.

Lone Star
22 maj 2007 · 1 231 Inlägg

Vad som är rätt och fel kan jag inte svara på. Men själv använder jag gärna "Bult" när det gäller lite större skruv. Bara av ren vana.

Tycker dock förklaringen på wikipedia låter ganska vettig.

Mitt projekt: Evo III
Fredrik.Gustavsson
2 juni 2007 · 2 123 Inlägg

MrEbola skrev:
Jag kan fortsätta så här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skruv

Om det är någon som fortfarande tvivlar kan jag leta vidare wink

Jag håller fortfarande inte med, men det kanske är så iaf : )
Jag kan ge mig men jag kommer aldrig att säga skruv åt en sexkantig bult :p
Då skulle gubben Bernhard bli rasande.

Vogge
2 juni 2007 · 494 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

MrEbola skrev:
Jag kan fortsätta så här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skruv

Om det är någon som fortfarande tvivlar kan jag leta vidare wink

Jag håller fortfarande inte med, men det kanske är så iaf : )
Jag kan ge mig men jag kommer aldrig att säga skruv åt en sexkantig bult :p
Då skulle gubben Bernhard bli rasande.

gubben bernhard skulle de kunna vara Bernhard "Stolle"? Eller kasnke tilldeblad?

men eftersom endel här refererar till flyget som använder sig mycket av amerikansk standard så blir de fel för bult (bolt) och skruv (screw) som folk översätter de blir fel.

Bolt= bult/skruv med 6/12 kantig skalle och används med mutter
screw=är en skruv:P som har spår stjärna lr lliknande

men när man översätter bolt till bullt blir de fel för i svenska finns de inget självklart sätt att sära på detta då bullt igentligen är en gänglös med en låssprint i enden lr med ett fåtal gängor på slutet.

men personligen säger jag såhär bult används med mutter och skruv är sådan där vass saker som oftast används till trä.

vi kanske skulle göra en garaget.org standard?

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!
Fredrik.Gustavsson
2 juni 2007 · 2 123 Inlägg

Vogge skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

MrEbola skrev:
Jag kan fortsätta så här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skruv

Om det är någon som fortfarande tvivlar kan jag leta vidare wink

Jag håller fortfarande inte med, men det kanske är så iaf : )
Jag kan ge mig men jag kommer aldrig att säga skruv åt en sexkantig bult :p
Då skulle gubben Bernhard bli rasande.

gubben bernhard skulle de kunna vara Bernhard "Stolle"? Eller kasnke tilldeblad?

men eftersom endel här refererar till flyget som använder sig mycket av amerikansk standard så blir de fel för bult (bolt) och skruv (screw) som folk översätter de blir fel.

Bolt= bult/skruv med 6/12 kantig skalle och används med mutter
screw=är en skruv:P som har spår stjärna lr lliknande

men när man översätter bolt till bullt blir de fel för i svenska finns de inget självklart sätt att sära på detta då bullt igentligen är en gänglös med en låssprint i enden lr med ett fåtal gängor på slutet.

men personligen säger jag såhär bult används med mutter och skruv är sådan där vass saker som oftast används till trä.

vi kanske skulle göra en garaget.org standard?

Klart det är Tildeblad the man som sagt det : )
MrEbola har själv gått på skolan också och vi alla 3 har olika uppfattningar om vad en bult egentligen är : )

Drönirettab
2 juni 2007 · 21 761 Inlägg

Ja det finns "regler" för vad bult och skruv är, sedan har dessa ord förstås fått en annan betydelse i folkmun. Så är det ju även med andra ord, som tex RMS. Det finns en standard för vad som heter RMS, men både vanligt folk och tillverkare har "ändrat" en del på ordets betydelse så att nu använder man ordet på ett annat sätt.

Jag själv brukar säga bult när det handlar om ett utvändigt sexkantigt huvud, när det är någon typ av spår inuti huvudet så kallar jag det för skruv. Man menar nog olika helt enkelt, tyvärr får man väl säga. Risken för missförstånd ökar naturligtvis när man benämner saker på olika sätt.

steifan DR!FTT3KN!K3R
2 juni 2007 · 10 427 Inlägg

När jag var på kurs i åtdragningsteknik (Scania, Falun) fick vi lära oss att allt som hade gängor hette skruvar och utan gängor hette bult. (Oerhört kortfattat)

Senast redigerat av steifan (2 juni 2007)

Fredrik.Gustavsson
2 juni 2007 · 2 123 Inlägg

steifan skrev:
När jag var på kurs i åtdragningsteknik (Scania, Falun) fick vi lära oss att allt som hade gängor hette skruvar och utan gängor hette bult. (Oerhört kortfattat)

Så dom menade att en bult inte har gänger ? : /
Det var iaf det lustigaste jag hört : )

twin_cam Smålänning
2 juni 2007 · 7 877 Inlägg

Har också lär mig i skolan att skruvar har gängor, men inte bultar. Atar att det är så det är, det låter i alla fall vettigt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
MrEbola EVOLUTION GARAGE
2 juni 2007 · 50 Inlägg

steifan skrev:
När jag var på kurs i åtdragningsteknik (Scania, Falun) fick vi lära oss att allt som hade gängor hette skruvar och utan gängor hette bult. (Oerhört kortfattat)

Det är precis vad jag har lärt mig med. Men det blir som det är nämnt tidagare en krock om man blandar in engelskan där orden används på annat sätt. Det felet uppstår iofs bara om man direktöversätter, vilket inte riktigt är rätt.

Rickard-v
2 juni 2007 · 2 665 Inlägg

Det hörs ju på namnet!

Allt ni skruvar fast oavsett om det är m2 eller m40, sexkant, spår, kryss, torx, insex så är det en skruv.

En bult slår eller pressar man på plats. Kolvbult tex. Hur många skruvar fast sina kolvbultar?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
dr_weber Senator
3 juni 2007 · 323 Inlägg

fick också lära mig i skolan att en bult inte har några gängor medans en skruv har det, oavsett storlek! försökte förklara det för en poolare men han ville inte förstå det!

då frågade han varför det kallas "pinnbult" eftersom det oftast är gängor på en sån?!?

nån som har ett vettigt svar på den frågan? för det har fan inte jag!

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)
Fredrik.Gustavsson
3 juni 2007 · 2 123 Inlägg

dr_weber skrev:
fick också lära mig i skolan att en bult inte har några gängor medans en skruv har det, oavsett storlek! försökte förklara det för en poolare men han ville inte förstå det!

då frågade han varför det kallas "pinnbult" eftersom det oftast är gängor på en sån?!?

nån som har ett vettigt svar på den frågan? för det har fan inte jag!

För att bultar också har gängor ? wink

dr_weber Senator
3 juni 2007 · 323 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

dr_weber skrev:
fick också lära mig i skolan att en bult inte har några gängor medans en skruv har det, oavsett storlek! försökte förklara det för en poolare men han ville inte förstå det!

då frågade han varför det kallas "pinnbult" eftersom det oftast är gängor på en sån?!?

nån som har ett vettigt svar på den frågan? för det har fan inte jag!

För att bultar också har gängor ? wink

okej, hur många gängor har en kolvbult då? HAHA

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang