Vad behövs för att byta TILL nivåmatic dämpare på v70 05 ?

sirmiky
14 november 2014 · 68 Inlägg

Har idag en v70 d5 2005 som inte har nivåmatic dämpare original.

Min fråga är då om någon här inne har eller vet vad som behövs för att skifta från original till nivomatic ?

Dämpare och fjädrar är  redan inköpt, men efter som de inte sitter original så kanske de behövs nya dämparfäste upp i karossen ?


Tacksam för svar av folk som kan eller har bytt // Micke

volvo 745 tic =)
nixon89 klabbarpan
14 november 2014 · 3 041 Inlägg

Bara att byta. Gjorde en konventering från nkvåmatic till gas. Samma komponenter. Var bara själva dämparen som skilljer sig.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Ababa
14 november 2014 · 55 Inlägg

http://www.skruvat.se/Fjaderbensfaste-P10717.aspx så ser iallafall den till nivå ut.

Volvo XC70 (2008)
sirmiky
14 november 2014 · 68 Inlägg

nixon89 skrev:
Bara att byta. Gjorde en konventering från nivåmatic till gas. Samma komponenter. Var bara själva dämparen som skilljer sig.

Har kört ett tag med nivomatic, men sett att de fanns andra infästningar till nivåmatic, dom har icke jag och undrar om de är någon fara att köra med de som är "original" ?


Sen undrar jag hur själva dämparen reagerar om man sätter på en sänkfjäder eller original (icke nivåmatick fjädrar ) ?

volvo 745 tic =)
Brådhis * Voff voff *
16 december 2014 · 10 280 Inlägg

sirmiky skrev:

nixon89 skrev:
Bara att byta. Gjorde en konventering från nivåmatic till gas. Samma komponenter. Var bara själva dämparen som skilljer sig.

Har kört ett tag med nivomatic, men sett att de fanns andra infästningar till nivåmatic, dom har icke jag och undrar om de är någon fara att köra med de som är "original" ?


Sen undrar jag hur själva dämparen reagerar om man sätter på en sänkfjäder eller original (icke nivåmatick fjädrar )
?

Med tanke på att du då får både en fjäder som ska klara hela vikten samt en dämpare som också ska hålla upp vikten (inte hela men ditåt iaf) så blir det nog inte perfekt.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
nixon89 klabbarpan
16 december 2014 · 3 041 Inlägg

Brådhis skrev:

sirmiky skrev:

nixon89 skrev:
Bara att byta. Gjorde en konventering från nivåmatic till gas. Samma komponenter. Var bara själva dämparen som skilljer sig.

Har kört ett tag med nivomatic, men sett att de fanns andra infästningar till nivåmatic, dom har icke jag och undrar om de är någon fara att köra med de som är "original" ?


Sen undrar jag hur själva dämparen reagerar om man sätter på en sänkfjäder eller original (icke nivåmatick fjädrar )
?

Med tanke på att du då får både en fjäder som ska klara hela vikten samt en dämpare som också ska hålla upp vikten (inte hela men ditåt iaf) så blir det nog inte perfekt.

//Brådhis

Min v70 bifuel är utrustad med nivåmatic systemet. Likväl sitter där en 55/40 sänksats. Funkar klockrent. Dock behövs särskilda byglar för att flytta ned dämparen.

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang