Golf mk3 1.8 inget driv

polyfiller
10 november 2014 · 33 Inlägg

Köpte nya vinterdäck idag, när jag backade ut ifrån billyften var jag tvungen att ta lite sats, vet inte om det var det som ledde till mina problem.

Men körde glatt iväg med min gamla golf och märkte ovanligt mycket vibrationer ifrån växelspaken, när jag sedan skulle accelerera upp vid en korsning så försvann all drivkraft frammåt och växelsppaken blev lugn.

Växlarna och koppling känns fortfarande normala, fast med godtycklig växel i så vill inte bilen röra sig frammåt, den beter sig ungefär som om man har i friläge.

Inga missljud hörs och inget skak i växelspaken längre, bara innan den slutade driva.

Pratade med en bekant som sa att det sitter 4 skruvar som kan lossna, och han trodde att det var dem som lossnade i och med att det skakade och sedan blev lugnt.

Låter det troligt eller vad har ni för teorier om vad som har hänt?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
10 november 2014 · 3 730 Inlägg

polyfiller skrev:
Köpte nya vinterdäck idag, när jag backade ut ifrån billyften var jag tvungen att ta lite sats, vet inte om det var det som ledde till mina problem.

Men körde glatt iväg med min gamla golf och märkte ovanligt mycket vibrationer ifrån växelspaken, när jag sedan skulle accelerera upp vid en korsning så försvann all drivkraft frammåt och växelsppaken blev lugn.

Växlarna och koppling känns fortfarande normala, fast med godtycklig växel i så vill inte bilen röra sig frammåt, den beter sig ungefär som om man har i friläge.

Inga missljud hörs och inget skak i växelspaken längre, bara innan den slutade driva.

Pratade med en bekant som sa att det sitter 4 skruvar som kan lossna, och han trodde att det var dem som lossnade i och med att det skakade och sedan blev lugnt.

Låter det troligt eller vad har ni för teorier om vad som har hänt?

Vet en som körde sönder en drivaxel. Samma symptom. Inga missljud/skakningar. Växlarna gick i men bilen stod still

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Dr_struts
11 november 2014 · 1 861 Inlägg

Kolla undertill om drivaxel gått av annars kan du ju kika om växlarna gnager om du försöker lägga i en utan koppling så vet du ju lite mer vart du ska söka sen iaf ^^

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
polyfiller
11 november 2014 · 33 Inlägg

Ska se om jag kan bogsera bilen till farsan imorrn och ta en titt under och se om man kan se något som ser trasigt ut. Är en totalt n00b när det kommer till att skruva bil, men antar att man ska kunna se en drivaxel under bilen som borde snurra om en växel är ilagd.

Tänkte pröva lyfta upp frammen av bilen med en domkraft, starta bilen och lägga i ettan och se vad som rör sig under den, eller om allt verkar helt dött.

Tänkte även kika och se om jag kan hitta de där skruvarna som jag hörde kunde lossna, alternativt skruvhål som saknar skruv, ifall de har trillat bort.

Hittar jag absolut ingenting som jag förstår något av så får jag kanske rulla den till en verkstad.

Tack för tipsen.

xXSammy
11 november 2014 · 6 589 Inlägg

Medans du ändå har den uppe då, lägg i 5ans växel, snurra på ena framhjulet och se om det andra hjulet gör det också. (Ena hjulet kommer snurra åt andra hållet, det är normalt.)


Sen tar hjälp med att snurra bägge hjulen åt samma håll samtidigt, fortfarande 5ans växel i.

De/Dem
polyfiller
11 november 2014 · 33 Inlägg

Ok, gissar att om bara ena hjulet snurrar så är det strul efter växellåda och på det som överför kraften till hjulen? Noterade när jag bogserade bilen att jag hade växel i en bit och det var i princip samma som friläge.

polyfiller
11 november 2014 · 33 Inlägg

Det verkar vara inre drivknuten på vänster sida som gått sönder. Axeln satt inte helt i och vi öppnade drivknuten och hittade två delar som ska hålla i sex kulor, antar att det egentligen ska vara en del. Hittade en liten spricka också i en halvan. Ska se om jag hittar nya reservdelar imorgon.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209179/209179-9ddf0fa89e65ace5f9cc787aa478927b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209179/209179-25c7b58b045d52405fe1d160321b96eb.jpg

Senast redigerat av polyfiller (11 november 2014)

polyfiller
12 november 2014 · 33 Inlägg

Var förbi volkswagen idag, måste tydligen köpa hela drivaxeln, känns inte riktigt värt pengarna. Men jag måste köpa en ny inre vänster drivknut. Var kan man hitta en billig sådan i stockholmstrakten, och hur krångligt är det att montera dit, kommer man behöva några specialverktyg?

Googlade runt lite och hittade massa konstiga märken som enligt hemsidorna ska passa, vågar man skaffa en sådan eller bör man akta sig för dem och försöka hitta orginaldel?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
12 november 2014 · 3 730 Inlägg

Begagnad drivaxel från en skrot är väl att föredra i ditt läge

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
polyfiller
13 november 2014 · 33 Inlägg

Skaffade en begagnad drivaxel, men det var fel sort, så ska tillbaka till skroten igen och se om jag hittar rätt drivaxel.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
13 november 2014 · 3 730 Inlägg

polyfiller skrev:
Skaffade en begagnad drivaxel, men det var fel sort, så ska tillbaka till skroten igen och se om jag hittar rätt drivaxel.

Typiskt. Det är skit när det finns flera olika modeller till samma bil. Därav att jag åker Volvo. Men det är en annan historia som inte hör till denna tråden

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
polyfiller
18 november 2014 · 33 Inlägg

Fick tag i rätt drivaxel och lyckades skruva dit den själv trots att jag inte har någon erfarenhet av att mecka med bilen. Funkar bra än så länge. smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
18 november 2014 · 3 730 Inlägg

polyfiller skrev:
Fick tag i rätt drivaxel och lyckades skruva dit den själv trots att jag inte har någon erfarenhet av att mecka med bilen. Funkar bra än så länge. smile

Skönt... Nu har du ju erfarenhet av att byta drivaxel. Och framförallt när det jävlas. Bara att ta tag i nästa problem när det dyker upp. Fullärd blir man aldrig... lycka till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang