Mazda 323f -02 motor/el-problem

Ivarsson78
12 november 2014 · 3 Inlägg

Hej!

Jag har seriösa problem med min Mazda 323f -02. Har haft bilen inlämnad på verkstad 5-6 gånger och varje gång har felet / felen "hittats och lagats" men tyvärr verkar det inte stämma så bra med verkligheten.

Det är egentligen 2 olika problem och jag vet inte om dom är relaterade eller inte.

Problem 1:
Ibland när man kör så hackar motorn till ganska kraftigt. Den bara hackar till 1 gång och sedan går den som den ska igen. Det händer i hastigheter under 90 km/h eller så. Då och då händer det också att motorn tappar all kraft och helt enkelt dör. Det händer ingenting när man gasar utan får helt enkelt stänga av bilen och starta om. När man startar om så fungerar den igen som den ska. Motorlampan tänds ofta när detta händer men inte alltid.

Problem 2:
All belysning bak utom bromsljus slocknar. Då brukar det räcka att stänga av bilen typ 10-15 sek och när man startar igen så lyser det som det ska igen. Det är ju svårt att veta hur ofta det egentligen händer.

Båda problemen började (vad jag vet) samtidigt så därför gissar jag på att dom kan vara relaterade på något sätt.

När jag hade bilen på verkstad senaste gången så sa dom att dom hade hittat ett relä som var bränt och som dom trodde kunde vara problemet med bakljusen. Det kostade dock över 5000:- + arbetskostnad att byta så jag vill gärna höra era åsikter om det kan vara något annat problem. Jordfel kanske?

Jag är usel på bilar så alla tips jag kan få uppskattas!

Mvh
/ Mattias

Micoway
13 november 2014 · 296 Inlägg

Hej. Konstiga el-fel brukar vara jordfel.
Leta på jordpunkterna och lossa skruven
samt stålborsta. Smeta på lite kopparpasta.
Har du tur så hittar du glappet.

Mercedes C180 W202 "Latjolajban" (1999)
Mercedes 230 "W123" (1978)
Chevrolet Astro "Safari" (1988)
Ivarsson78
14 november 2014 · 3 Inlägg

Hallå!

Då var jag kanske inte helt fel ute iallfall, ska testa detta i helgen och hoppas på det bästa.

Tack!
/M

Ivarsson78
20 november 2014 · 3 Inlägg

Snabb följdfråga på detta:

Hur hittar man enklast jordpunkterna? Kan jag se vart dessa är i en Haynes-manual?

Mvh
/ M

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang