Volvo 945 (1995) vill ha gas för att starta och är lite svårflirtad. Vad göra ?

450SL
19 november 2014 · 7 Inlägg

Kan någon vänlig själ hjälpa en ohändig halvidiot med enkla felsökningstips:

Vår gamla Volvo 945 LTT (1995) som vi har haft många år och som alltid spunnit igång på första startförsöket har blivit lite svårflirtad. Bilen startar; men nu krävs det två till tre startförsök med ganska mycket tryck på gaspedalen innan den går igång. Batteriet är fräscht.

I övrigt går bilen bra och har en tendens att starta lättare när man väl har kört den ett tag.

Vad beror sådant här normalt på ? Tändstift bör det väl rimligen inte vara eftersom bilen tycks svara positivt på gaspådrag vid starten.  Är det bränslefilter eller nåt annat som strular tror ni ?

Stort tack på förhand för svar ! :-)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 november 2014 · 3 730 Inlägg

Hmm. Kanske är läge för en storservice?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
450SL
19 november 2014 · 7 Inlägg

Jotack - alla gamla bilar mår ju bra av storservice. Men jag tänkte i kostnadsreducerande syfte be om de första stegen i GDS-felsökning innan jag åker till verkstad och ber dom råna mig.........

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
19 november 2014 · 3 730 Inlägg

450SL skrev:
Jotack - alla gamla bilar mår ju bra av storservice. Men jag tänkte i kostnadsreducerande syfte be om de första stegen i GDS-felsökning innan jag åker till verkstad och ber dom råna mig.........

Tänddelar och soppafilter är ju en bra början. Det byter du ju själv. Kamrem skulle ju kunnat kugga över en kugg ev. Kan va 1000 olika saker tyvärr. Även flera olika bidragande fel

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
450SL
20 november 2014 · 7 Inlägg

Tack för tipsen, jag ska ge mig på remmen närmast och även kolla bränslefilter. Stiften har sett bra ut.

Med vänlig hälsning J

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 november 2014 · 3 730 Inlägg

450SL skrev:
Tack för tipsen, jag ska ge mig på remmen närmast och även kolla bränslefilter. Stiften har sett bra ut.

Med vänlig hälsning J

Byt du stiften ändå. Går inte att avgöra om stift verkligen är ok genom att titta på dem

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
450SL
20 november 2014 · 7 Inlägg

smile Ja, det är nog en god idée. Det känns dumt att snåla på dem. De är ju bara fyra stycken, om det är där skon klämmer innan man börjar dra i de dyrare sakerna. Är det LMM:n som spökar så blir det till att plundra spargrisen......mad

Med vänlig hälsning J

Senast redigerat av 450SL (20 november 2014)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 november 2014 · 3 730 Inlägg

450SL skrev:
smile Ja, det är nog en god idée. Det känns dumt att snåla på dem. De är ju bara fyra stycken, om det är där skon klämmer innan man börjar dra i de dyrare sakerna. Är det LMM:n som spökar så blir det till att plundra spargrisen......mad

Med vänlig hälsning J

Motorfelslampan lyser väl inte?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang