Audi a4 2.0TDI 170 -08 dog (eventuellt pga soppatorsk) och nu startar den inte.

froodle
27 mars 2013 · 41 Inlägg

Ja som det står så får jag inte igång A4an efter att den dog i förrgår.

Det stod att man kom 5 mil till men ändå började bilen gå dåligt och när jag stängde av den så gick den inte igång igen. Vi antog att det var soppatorsk så vi slängde i 10 liter diesel i den och försökte starta och det gick inte. Vi prövade rullstarta och det gick inte heller så vi bogserade hem den.

Dagen efter så lät vi den glödga och sen nötte vi på startmotorn 20 sek i stöten. Hände ingenting och vi prövade säkert 8 gånger. Sen nu ikväll så prövade vi rullstarta den efter en annan bil, då gick den igång efter 3-4 försök och den var igång men vibrerade ganska mycket och ibland kom ett lite skramlande ljud från motorn. Vi tänkte att den kanske pressat undan lite luft och lät den stå igång en stund innan vi körde en sväng.  Efter 2 minuter så dog bilen och gick inte att rullstarta igång sen.

Vad är felet? Har den inte avluftat sig själv även om den gick igång en stund? Så man måste lufta spridarna?
Hjälp behövs fort då jag behöver bilen på måndag ner till stockholm!

Precis fått tillbaks bilen från berners efter två månader på reparation sen en krock också.

sandzoo
27 mars 2013 · 2 071 Inlägg

på nyare dieselbilar ska de lufta ut snabbt.. om ev soppatorsk.. kan vara nått annat som e knas..
fick soppatorsk på min gamla audi a6a TDI då fick jag väntade jag ca 1tim o drog på startmotorn tills den startade.. (kopplade annan bil med startkablar-så den ej laddar ur)

Sandzoo i da house
froodle
27 mars 2013 · 41 Inlägg

sandzoo skrev:
på nyare dieselbilar ska de lufta ut snabbt.. om ev soppatorsk.. kan vara nått annat som e knas..
fick soppatorsk på min gamla audi a6a TDI då fick jag väntade jag ca 1tim o drog på startmotorn tills den startade.. (kopplade annan bil med startkablar-så den ej laddar ur)

Yes vi hade startkablar också från annan bil, men kändes som den inte skulle gå igång även om vi stått hela dan. Kanske luftningen som är ur funktion så man får lufta spridarna själv? Får pröva imorgon.. Ingen som varit med om nåt liknande? Den gick ju som sagt i ungefär 1-2 minuter sen dog den.. Skumt!

sandzoo
28 mars 2013 · 2 071 Inlägg

froodle skrev:

sandzoo skrev:
på nyare dieselbilar ska de lufta ut snabbt.. om ev soppatorsk.. kan vara nått annat som e knas..
fick soppatorsk på min gamla audi a6a TDI då fick jag väntade jag ca 1tim o drog på startmotorn tills den startade.. (kopplade annan bil med startkablar-så den ej laddar ur)

Yes vi hade startkablar också från annan bil, men kändes som den inte skulle gå igång även om vi stått hela dan. Kanske luftningen som är ur funktion så man får lufta spridarna själv? Får pröva imorgon.. Ingen som varit med om nåt liknande? Den gick ju som sagt i ungefär 1-2 minuter sen dog den.. Skumt!

jo d va samma sak på min.. gick igång i 2-3min sen dog den.. sen var de samma visa igen.. men till slut startar den som vanligt..
men jag skulle felsöka bilen om jag va du.. för säkerheten.. e ju ingen gammal bil.. kan vara nått annat..
och man vill ej göra mer skada på bilen..hoppas dt löser sig..
kanske startar idag.. (har stått liten stund nu) smile

Sandzoo i da house
willyk
24 november 2014 · 2 Inlägg

Hej. Vet att tråden är gammal men hoppas på något svar.
exakt samma sak hände mig häromdagen .. hur gick det för dig. Vad var felet ?? Har provat allt ja kan komma på men ingen funkar

Audi a4 (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang