Disel eller bensin till nya kombin? hjälp!

emil523
23 november 2014 · 7 Inlägg

Går i tankar om att köpa nya skoda octavia kombi. Skulle vilja ha en tdi med dsg lådan  (den felfria 6 växlade)

Men problemet är det att vi bor ca: 5-10 min ifrån jobbet och jag vet att man bör köra längre sträckor så att bilen kommer upp i arbets temp så att man inte skadar partikelfilltret. Då för oss vore en tsi att föredra, men har fastnat för tysta disel bilar med bra vrid å skön automat = lyx.

Kan man undvika detta problem på något sätt? Köra bilen minst 30min var annan dag eller något annat. Eller är det bara dumt å ska vi välja bensin för att vara säkra?

Tacksam för alla svar

tonimakaroni
23 november 2014 · 747 Inlägg

Lämna in den då och då för nödregenerering av dpf.
Enda lösningen om du fortfarande vill ha kvar garantier osv.

Och sen oavsett bensin eller diesel bör du be om fast intervall på service 1500mil/1år med den typen av körsträcka vid lev. av bilen.

/ Toni Larsson
AX3L
24 november 2014 · 398 Inlägg

Med 5-10 minuters bilväg till jobbet skulle jag skaffat en cykel! Men jag tror det där med diesel och endast långkörning är lite överdrivet, många små miljöbilar har ju små dieselmotorer och de går ju oftast inte speciellt långt.

emil523
26 november 2014 · 7 Inlägg

kommer nog att välja bensin motorn så slipper man att lämna in bilen på nöd regenerering av dpf iaf, hmm

xXSammy
26 november 2014 · 6 571 Inlägg

Skippa diesel, att lämna in för regenerering hjälper inte att rensa insuget från sot som bildas och fastnar i EGR-ventilen.

Senast redigerat av Malheus (26 november 2014)

De/Dem
5komma2racing
26 november 2014 · 183 Inlägg

Låt bilen gå på tomgång en halvtimme innan du åker till jobbet. Win-win.

AX3L
30 november 2014 · 398 Inlägg

5komma2racing skrev:
Låt bilen gå på tomgång en halvtimme innan du åker till jobbet. Win-win.

Njae, snarare lose-lose. Tomgångskörning bör hållas till ett minimum eftersom bilen då går onödigt länge med kall motor. När man kör kommer den upp i temperatur fortare. Att köra runt en halvtimme innan jobbet vore väl ett alternativ, inget bra sådant iof men ändå bättre än tomgång.

Evildan
30 november 2014 ·

Vänta med bilköpet tills dom Aisintillverkade växellådorna anländer i VAGs produkter.
Nuvarande DSGlåda oavsett modell är väldigt långt ifrån felfria.
Googla själv och läs.

Köp en bensindriven bil då du kör så lite och korta sträckor att en dieseldriven inte är lönsam för er.

Senast redigerat av Evildan (30 november 2014)

emil523
1 december 2014 · 7 Inlägg

Evildan skrev:
Vänta med bilköpet tills dom Aisintillverkade växellådorna anländer i VAGs produkter.
Nuvarande DSGlåda oavsett modell är väldigt långt ifrån felfria.
Googla själv och läs.

Köp en bensindriven bil då du kör så lite och korta sträckor att en dieseldriven inte är lönsam för er.

Tack som fan för svar! Blir en bensinare å ska googla runt på asien DSGlådorna för vi tar helst en automat smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang