Körkortsfråga – En bil ligger farligt nära bakom din. Vilken åtgärd bör du vidta?

naak2803
25 november 2014 · 346 Inlägg

En bil ligger farligt nära bakom din. Vilken åtgärd bör du vidta?

(A) Öka farten för att avståndet ska bli större.
(B) Minska farten försiktigt så att avståndet till framförvarande bil ska bli större.
(C) Göra den bakomvarande uppmärksam på att han ligger för nära genom att blinka med varningsblinkern.
(D) Genom snabba, lätta bromsningar ”blinka med bromsljusen”.

Förstår inte logiken till varför jag ska öka avståndet till framförvarande bil när det är bilen BAKOM mig som ligger farligt nära?

Någon som kan förklara tänket?

Senast redigerat av naak2803 (25 november 2014)

simlar
25 november 2014 · 5 526 Inlägg

För att du inte ska bli intryck i framförvarande bil ifall bilen bakom smäller in i dig och på så sätt undvika en seriekrock.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
it_mutt Avstängd
25 november 2014 · 10 388 Inlägg

Jag vill bestämt ha för mig att logiken i det hela var att man skulle utgå från att bilen bakom ville om, och därför skulle kunna göra en omkörning (man skulle alltså mer eller mindre "bereda plats"). Nu är det ju evigheter sen jag tog körkort, så jag kan minnas fel.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Janneutanb
25 november 2014 · 7 271 Inlägg

Sakta ner så det blir mer plats framför så han bakom dig kör om.

Stefan7neson
25 november 2014 · 394 Inlägg

naak2803 skrev:
En bil ligger farligt nära bakom din. Vilken åtgärd bör du vidta?

(A) Öka farten för att avståndet ska bli större.
(B) Minska farten försiktigt så att avståndet till framförvarande bil ska bli större.
(C) Göra den bakomvarande uppmärksam på att han ligger för nära genom att blinka med varningsblinkern.
(D) Genom snabba, lätta bromsningar ”blinka med bromsljusen”.

Förstår inte logiken till varför jag ska öka avståndet till framförvarande bil när det är bilen BAKOM mig som ligger farligt nära?

Någon som kan förklara tänket?

För att du på så vis sett till att du själv i möjligaste mån inte har nåt framför som du hastigt måste bromsa in för, och därmed undvika att riskera att du själv blir påkörd bakifrån...

Så tänker iaf jag.. smile

namcon
25 november 2014 · 242 Inlägg

När jag tog körkort sa dem, Om bilen framför måste bromsa hårt för ett djur som exempel. Så kan man själv bromsa mjukt, Varav man slipper bli påkörd av rövslickaren.

Volvo V50 1,8F "Flex Limited Edition Momentum" (2009)
Henrik-N
25 november 2014 · 450 Inlägg

Det är så att NÄR du får behov av att bromsa så skall du ha ökat avståndet just för att du ska kunna bromsa så pass mjukt och sänka hastigheten sakta så att han som trycker dig i arslet inte ska sitta i din kofångare bak!

Evildan
25 november 2014 ·

Ni har så typ himla fel asså.

E. Pallnitar och låter arselslikaren köra inn i en. Sedan kliver man ur, spottar snuset på hanns motorhu drar ned byxorna i knävecken samt checkar att skärmen på kepan har rätt böjning och sliter ut han ut bilen och med hjälp av några utvalda kamrater som ser farliga ut klappar man på honomm tills han gråter och ber omm nåd.

Amatörer!

Det bästa är att så har jag gjort när jag fostrat pålissen när dom kört dumt.


(Eller så har ni andra rätt) wink

Mervolic Yawn...
25 november 2014 · 3 151 Inlägg

Ja... Efter det där så finns det liksom inget mer att kommentera...

Mack Forum- och sitemoderator
25 november 2014 · 26 149 Inlägg

Evildan for President..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
ultimatemartin
25 november 2014 · 111 Inlägg

Rätt svar är B vilket andra har påpekat och förklarat smile Men när någon ligger för nära bakom mig när denna likväl kan köra om men inte gör detta, då blinkar jag med bromsljusen ett par ggr, om inte fanskapet fattar så tvärnitar jag!! visst, min bil kan få sig en törn men jag kan skylla på kaninen mitt på vägen... ja, jag kanske är lite småsur bilförare smile

Volvo S70 (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang