Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Extrazz En 5a är Livet.
26 november 2014 · 2 005 Inlägg

Jag tycker inte att lastbilar ska gå in till kanten. Knappt häller traktorer eller liknande. De gör det oftast där det går om det är lång kö annars brukar man ha möjlighet att köra om. Det är inte så många gånger man hamnar bakom en traktor ändå. Isf skulle jag vilja ha bort alla husvagnar från vägarna. Värre bromsklossar är svårare att hitta ändå.

Något jag har börja störa mig på mer och mer är dessa nya ljus. Baklyktor som inte är tända. halvljus som bländar för minsta lilla gupp. De måste verkligen vara så högt ställda så att det inte finns några marginaler till gupp. Många äldre bilar är det svårt att bli bländad eller få "stickningar" i ögonen. Men nya bilar kan man fan få det inne i statstrafik mitt på ljusa dagen. Inte är det bättre häller att många nya bilar verkar bryta ljusreglerna dessutom. Max två ljuspunkter på bilen vid halvljus. Men med en front som ska lysas upp så måste alla lampor sitta så långt ifrån varandra som möjligt xD

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
MammDiin
26 november 2014 · 2 019 Inlägg

Extrazz skrev:
Jag tycker inte att lastbilar ska gå in till kanten. Knappt häller traktorer eller liknande. De gör det oftast där det går om det är lång kö annars brukar man ha möjlighet att köra om. Det är inte så många gånger man hamnar bakom en traktor ändå. Isf skulle jag vilja ha bort alla husvagnar från vägarna. Värre bromsklossar är svårare att hitta ändå.

Något jag har börja störa mig på mer och mer är dessa nya ljus. Baklyktor som inte är tända. halvljus som bländar för minsta lilla gupp. De måste verkligen vara så högt ställda så att det inte finns några marginaler till gupp. Många äldre bilar är det svårt att bli bländad eller få "stickningar" i ögonen. Men nya bilar kan man fan få det inne i statstrafik mitt på ljusa dagen. Inte är det bättre häller att många nya bilar verkar bryta ljusreglerna dessutom. Max två ljuspunkter på bilen vid halvljus. Men med en front som ska lysas upp så måste alla lampor sitta så långt ifrån varandra som möjligt xD

Det där med att baklyktorna är släckta dagtid tycker jag också är lite dumt, är lite det som visar att en bil är med i trafiken.
Nya Mercedes med dubbla Led halvljus bländar ovanligt mycket tycker jag, och inte vill man direkt blända tillbaka när man vet att det är en ny bil och allt borde vara i skick hmm

Har också märkt att åtminstone vissa nya Ford och Mercedes har fyra ljuspunkter pga. att de har DRL där dimljusen annars ska vara, och vid halvljus så lyser DRL med lägre effekt. Även lite dum placering av DRL när de är så långt ner när de inte syns lika snabbt vid krön.

nordicperformance
26 november 2014 · 61 Inlägg

Bor i en liten håla där alla känner alla i princip så ingen använder blinkers vilket jag inte heller har börjat göra när jag har en bil bakom mig alltid kul när dom får tvärnita precis som ja fått göra många ggr

Alla fotgängare som går runt trots man ligger i 50-60 km/h på en 50väg så ser man inte dom jävlarna för reflex vad är det och då är dom 50+ så dom borde veta att de kan rädda livet på dem och dom går runt med okopplade hundar . redan klippt en hund här just pga det och ändå har dom mage att ställa sig o hutta med näven för man kör för nära !


Alla som ligger 30 på 50 väg . eller 70 på motorvägen trots jag har en suv på över 2 ton så drar jag ifrån de mesta 0-100 på 6.8 sek så borde väl tant agda 80+ kunna få fart på sin lilla bil

Och ja . är väldigt aggressiv i trafiken

Nordic_Drivers
27 november 2014 · 349 Inlägg

http://www.quickmeme.com/img/22/22411af526937c142e7b3e1f40ebb6f4543d6ac1745e4d6262230754dd01b495.jpg

http://www.mynewoldself.com/wp-content/uploads/2013/12/turn-coming-in-mile-so-slow-down-now-meme.jpg

http://i.qkme.me/3pzsx4.jpg

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
Schneeflocke
27 november 2014 · 239 Inlägg

Bland de värsta i trafiken är ofta de som utan tvekan eller tanke på andra trafikanter bryter mot reglerna, är aggressiva och kör allmänt dåligt. Körde på motorvägen häromdagen, i mörker och regn. Detta försämrar såklart hur mycket man kan uppfatta, jämfört med t ex dagsljus och uppehåll. Just som jag ligger och kör om en långtradare, går idioten i långtradaren framför, ut mitt framför mig, utan tecken! Med hastigheten 80-90! Blev ganska irriterad, och gav denne ett helljusblink. Då sätter idioten på  dubbla saftblandare /strobeljus eller vad fanken det var. De satt i en sådan höjd, att om jag inte tyckte reflexer från ljus och regn var otäcka tidigare, så blev jag nästan blind efter detta. I stort sett var gång man är ute i trafiken, undrar man över var alla dessa idioter kommer ifrån...

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
partyvan
27 november 2014 · 1 071 Inlägg

Schneeflocke skrev:
Bland de värsta i trafiken är ofta de som utan tvekan eller tanke på andra trafikanter bryter mot reglerna, är aggressiva och kör allmänt dåligt. Körde på motorvägen häromdagen, i mörker och regn. Detta försämrar såklart hur mycket man kan uppfatta, jämfört med t ex dagsljus och uppehåll. Just som jag ligger och kör om en långtradare, går idioten i långtradaren framför, ut mitt framför mig, utan tecken! Med hastigheten 80-90! Blev ganska irriterad, och gav denne ett helljusblink. Då sätter idioten på  dubbla saftblandare /strobeljus eller vad fanken det var. De satt i en sådan höjd, att om jag inte tyckte reflexer från ljus och regn var otäcka tidigare, så blev jag nästan blind efter detta. I stort sett var gång man är ute i trafiken, undrar man över var alla dessa idioter kommer ifrån...

Bara köra om och lägg dig framför sen sakta in till typ 70 sen när dom ska köra om så ökar du gör så några gånger så får dom oxå känna hur jobbigt det är och behöva sakta ner massor bara för nån seg propp ska köra om wink

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
andreas1
27 november 2014 · 1 020 Inlägg

partyvan skrev:

Schneeflocke skrev:
Bland de värsta i trafiken är ofta de som utan tvekan eller tanke på andra trafikanter bryter mot reglerna, är aggressiva och kör allmänt dåligt. Körde på motorvägen häromdagen, i mörker och regn. Detta försämrar såklart hur mycket man kan uppfatta, jämfört med t ex dagsljus och uppehåll. Just som jag ligger och kör om en långtradare, går idioten i långtradaren framför, ut mitt framför mig, utan tecken! Med hastigheten 80-90! Blev ganska irriterad, och gav denne ett helljusblink. Då sätter idioten på  dubbla saftblandare /strobeljus eller vad fanken det var. De satt i en sådan höjd, att om jag inte tyckte reflexer från ljus och regn var otäcka tidigare, så blev jag nästan blind efter detta. I stort sett var gång man är ute i trafiken, undrar man över var alla dessa idioter kommer ifrån...

Bara köra om och lägg dig framför sen sakta in till typ 70 sen när dom ska köra om så ökar du gör så några gånger så får dom oxå känna hur jobbigt det är och behöva sakta ner massor bara för nån seg propp ska köra om wink

Kanske inte så smart.. Han kan väga 60 ton när han tappar tålamodet o råkar putta till dig...
Har sett detta hända o då var bilisten inte häftig kan jag lova..
Bara för han var idiot behöver man kanske inte sjunka till samma låga nivå.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 99 le (1974)
Saab 900 "t8" (1982)
partyvan
27 november 2014 · 1 071 Inlägg

man får ju va beredd på och gasa;)

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
andreas1
27 november 2014 · 1 020 Inlägg

partyvan skrev:
man får ju va beredd på och gasa;)

Ja och misslyckas planen så kan det kanske gå såhär.

http://se.gbtimes.com/nyheter/chauffor- … a-hans-bil

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår
Saab 900 "t8" (1982)
Saab 99 le (1974)
Schneeflocke
27 november 2014 · 239 Inlägg

Det skulle säkert vara rätt åt honom, men jag brukar inte sänka mig till samma nivå, för då skulle inte jag vara mycket bättre trafikant själv. wink

partyvan skrev:

Schneeflocke skrev:
Bland de värsta i trafiken är ofta de som utan tvekan eller tanke på andra trafikanter bryter mot reglerna, är aggressiva och kör allmänt dåligt. Körde på motorvägen häromdagen, i mörker och regn. Detta försämrar såklart hur mycket man kan uppfatta, jämfört med t ex dagsljus och uppehåll. Just som jag ligger och kör om en långtradare, går idioten i långtradaren framför, ut mitt framför mig, utan tecken! Med hastigheten 80-90! Blev ganska irriterad, och gav denne ett helljusblink. Då sätter idioten på  dubbla saftblandare /strobeljus eller vad fanken det var. De satt i en sådan höjd, att om jag inte tyckte reflexer från ljus och regn var otäcka tidigare, så blev jag nästan blind efter detta. I stort sett var gång man är ute i trafiken, undrar man över var alla dessa idioter kommer ifrån...

Bara köra om och lägg dig framför sen sakta in till typ 70 sen när dom ska köra om så ökar du gör så några gånger så får dom oxå känna hur jobbigt det är och behöva sakta ner massor bara för nån seg propp ska köra om wink

Senast redigerat av Schneeflocke (27 november 2014)

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Schneeflocke
27 november 2014 · 239 Inlägg

+1

andreas1 skrev:

partyvan skrev:

Schneeflocke skrev:
Bland de värsta i trafiken är ofta de som utan tvekan eller tanke på andra trafikanter bryter mot reglerna, är aggressiva och kör allmänt dåligt. Körde på motorvägen häromdagen, i mörker och regn. Detta försämrar såklart hur mycket man kan uppfatta, jämfört med t ex dagsljus och uppehåll. Just som jag ligger och kör om en långtradare, går idioten i långtradaren framför, ut mitt framför mig, utan tecken! Med hastigheten 80-90! Blev ganska irriterad, och gav denne ett helljusblink. Då sätter idioten på  dubbla saftblandare /strobeljus eller vad fanken det var. De satt i en sådan höjd, att om jag inte tyckte reflexer från ljus och regn var otäcka tidigare, så blev jag nästan blind efter detta. I stort sett var gång man är ute i trafiken, undrar man över var alla dessa idioter kommer ifrån...

Bara köra om och lägg dig framför sen sakta in till typ 70 sen när dom ska köra om så ökar du gör så några gånger så får dom oxå känna hur jobbigt det är och behöva sakta ner massor bara för nån seg propp ska köra om wink

Kanske inte så smart.. Han kan väga 60 ton när han tappar tålamodet o råkar putta till dig...
Har sett detta hända o då var bilisten inte häftig kan jag lova..
Bara för han var idiot behöver man kanske inte sjunka till samma låga nivå.

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
horbybonnen
29 november 2014 · 1 160 Inlägg

volvo-93 skrev:
En sak stör jag mig på att lastbilar och traktorer inte svänger av när det är typ 20 bilar bakom och då menar jag på 90 vägarna.

det är inte 1a bilen som skapar kön. det är bil nr 2 som inte vågar köra om.hur många som helst kört om 5-6 bilar .sitter folk som inte klarar av att köra om

Mervolic Yawn...
29 november 2014 · 3 151 Inlägg

horbybonnen skrev:

volvo-93 skrev:
En sak stör jag mig på att lastbilar och traktorer inte svänger av när det är typ 20 bilar bakom och då menar jag på 90 vägarna.

det är inte 1a bilen som skapar kön. det är bil nr 2 som inte vågar köra om.hur många som helst kört om 5-6 bilar .sitter folk som inte klarar av att köra om

Om man nu kommer ikapp en bil, som man inte vågar/vill köra om, varför håller man då inte avståndet så andra kan köra om? Det irriterar jag mig på.

granadadr
29 november 2014 · 7 289 Inlägg

Mervolic skrev:

horbybonnen skrev:

volvo-93 skrev:
En sak stör jag mig på att lastbilar och traktorer inte svänger av när det är typ 20 bilar bakom och då menar jag på 90 vägarna.

det är inte 1a bilen som skapar kön. det är bil nr 2 som inte vågar köra om.hur många som helst kört om 5-6 bilar .sitter folk som inte klarar av att köra om

Om man nu kommer ikapp en bil, som man inte vågar/vill köra om, varför håller man då inte avståndet så andra kan köra om? Det irriterar jag mig på.

för att folk är idioter

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
trubbelturbo
9 december 2014 · 1 460 Inlägg

För ett tag sedan såg jag nog det värsta jag någonsin bevittnat i trafiken. stod på en parkering längsmed en landsväg, två lastbilar passerar. Var en hyfsad raksträcka som det återstod kanske 300 meter av följt av ett krön och en kurva. Var gör då gentlemannen i lastbil nr2? Jo, självklart bestämmer han sig för att han ska köra om lastbilen framför! Det ska tilläggas att han låg en bit bakom också, 30-40 meter kanske och båda höll ungefär samma hastighet, detta på en 80-väg. Han kan omöjligt se om det kommer mötande bilar bakom krönet.

Så på 300 meter ska han alltså köra ikapp lastbilen framför och passera denne och sen svänga in framför igen, gärna med lite marginal också. Detta kan ju vem som helst räkna ut att det kommer han aldrig hinna, men jodå, han växlar ner och kör ut jämsides med den andra lastbilen.. Jag såg inte omkörningen slutföras helt men uppenbarligen gick det bra denna gången iaf.. yikes

Lastbilen (dragbil+trailer) var inte svensk kanske kan tilläggas. roll

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
sleepyoh
10 december 2014 · 1 319 Inlägg

Igår stod jag i kö på Fleminggatan i Stockholm, stod still vid rödljuset, då det var kö framför, och jag inte vill köra ut och blockera korsningen. Gick riktigt långsamt, bitvis stillastående, bitvis krypande. Blev iallafall omkörd av en Mazda 626, körde om mig på cykelbanan och ställde sig mitt i korsningen och blockerade.

Jag spenderar stor del av min vardag i trafiken, och har svårt att reta upp mig på saker. Men nu brast det, drog i handbromsen, kutade fram till han så fort jag kunde och slet upp hans dörr och fråga va i helvete han håller på med.

*Ey bruushan du kör fett med långsamt bre*

Men.. Kö? Tvärstopp? Nu blockerar du en hel korsning? har du ens körkort?=

*Nej brushan, va bryr du dig spela roll för dig jao skit i va ska du bry dig*

Skakade på huvudet och förklarade att han borde bete sig bättre innan jag satte mig i bilen skakandes som ett asplöv hög på adrenalin.

EHF517

Låg förövrigt bakom honom en ganska bra bit efteråt, vi skulle till ungefär samma ställe, han vann nog otroligt mycket tid.. roll

Senast redigerat av sleepyoh (10 december 2014)

_----------'
xeno95
10 december 2014 · 735 Inlägg

Idag påväg hem, E18 mot enköping så låg jag i 120 km/h i vänsterfilen. Framför mig i högerfilen låg en långtradare och tätt efter en liten Skoda med 4 tjejer i. Regnade en del och det kom en hel del vattendrag ifrån långtradaren.
Lagom tills jag ligger ca 5-10 meter bakom Skodan så slår hon på blinkers och kör in framför mig, jag höll samma fart så jag fick bromsa och drog extraljusen i nacken på henne ifall hon kanske missat att jag körde där. Och i samma sekund som jag fortfarande bromsar och håller in helljusspaken så blir hon osäker att köra om pga. allt vattendrag, då helt plötsligt trampar hon fullt på bromsen varpå jag får trycka pedalen i golvet för att inte köra in i henne.... (tänk att allt detta skedde samtidigt, hann ej skapa ett "lagom avstånd" tills det att hon tvärnitar)
Det var så sjukt nära att jag körde in i henne pga. hennes ouppmärksamhet och osäkerhet.. Direkt efter detta böt hon tillbaka till högerfilen och körde aldrig om långtradaren.

Folk som är osäkra att köra bil i regn/snö kan fan hålla sig hemma, dessa skapar olyckorna vid halka

Volvo S70 "Greyline" (1999)
Pierre_r Lastbilsmekaniker
10 december 2014 · 729 Inlägg

xeno95 skrev:
Folk som är osäkra att köra bil i regn/snö kan fan hålla sig hemma, dessa skapar olyckorna vid halka

Håller fullständigt med.
Suttit och svurit långa ramsor över endel som inte vågar köra utan ligger som en stoppkloss och ställer till det för endel som inte är med på att det går 50-70km/h under hastighetsgränsen..

En annan sak jag har märkt nu är att 95% av alla man möter verkar ha glömt att man ska blända av vid möte.
Synd om dom när dom får mina 600w extraljus rakt i deras synfält.
Ena lampan är dessutom riktad ut till vänster och lite neråt så att jag ser dikeskanten (ifall där är djur) det var bara en bonus att den även lyser upp innuti deras bilar när jag möter en som vägrar blända av.
Jag ser dom sitta och försöka skydda  sina ögon med ena armen, men sålänge deras helljus är tänt så är mina det med.

Evildan
10 december 2014 ·

Pierre_r skrev:

xeno95 skrev:
Folk som är osäkra att köra bil i regn/snö kan fan hålla sig hemma, dessa skapar olyckorna vid halka

Håller fullständigt med.
Suttit och svurit långa ramsor över endel som inte vågar köra utan ligger som en stoppkloss och ställer till det för endel som inte är med på att det går 50-70km/h under hastighetsgränsen..

En annan sak jag har märkt nu är att 95% av alla man möter verkar ha glömt att man ska blända av vid möte.
Synd om dom när dom får mina 600w extraljus rakt i deras synfält.
Ena lampan är dessutom riktad ut till vänster och lite neråt så att jag ser dikeskanten (ifall där är djur) det var bara en bonus att den även lyser upp innuti deras bilar när jag möter en som vägrar blända av.
Jag ser dom sitta och försöka skydda  sina ögon med ena armen, men sålänge deras helljus är tänt så är mina det med.

Finns en värre förare än den som kör långsamt: Den unge mannen som totalt överskattar sin förmåga och kör för fort i förhållande till väderleken och tappar konstrollen över fordonet.
Såg senast i går sen eftermiddag ett pucko i en Volvo 740 lekandes på bredställ upp på en trottoar med hela främre delen av bilen inne i ett bostadsområde. Tur det inte gick någon där nära fritidset.

Senast redigerat av Evildan (10 december 2014)

Nordic_Drivers
10 december 2014 · 349 Inlägg

Det är många som inte har respekt för vinterväglaget utan kör precis som om det vore sommar.

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang