Audi A4 B5 2000 - gick dåligt efter att ha stått i 3 veckor

Saittam
12 december 2014 · 79 Inlägg

Skulle imorse köra bilen till verkstaden för att byta ett bromsok som kärvat ihop, eftersom bromsklossen höger fram legat emot hela tiden så har jag inte velat köra bilen. Den har stått på en utomhusparkering i ungefär tre veckor utan att startas, skulle prova starta den igår men då var batteriet dött så jag tog in det och laddade det över natten.

Den startade utan problem men helvete vad dåligt den gick, lät som en traktor (bop-bop-bop-bop) och hela bilen gungade. Prövade köra runt den lite på parkeringen, fick den inte att gå snabbare än 20 km/h även om jag trampade gasen i botten. Tillslut började den gå gravids bättre och bättre, kör ut den på vägen och det går bra, kommer upp i hastighet men bilen är jäkligt trött, händer inte mycket om jag trampar ner gasen i botten i tvåan och den orkar knappt upp för en liten backe i 50 km/h fjärde växeln.

Efter ca 10 minuters körning (tempmätaren på 90) så går den bättre, svarar bra på gas och varvar upp som vanligt.
Vad hände tror ni? Inte kan den ha blivit sådär dåligt för att den stått strömlös över natten, den har stått flera gånger förut med minuspolen frånkopplad. Mekanikern sa att ett tändstift kunde ha blivit surt. Tändstiften har suttit under 1000 mil.

Senast redigerat av Saittam (12 december 2014)

it_mutt Avstängd
12 december 2014 · 10 388 Inlägg

Har bilen varit strömlös ska visserligen en TBA göras, men, återkommer det inte så ta det som att den bara stått "för länge".

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Saittam
12 december 2014 · 79 Inlägg

it_mutt skrev:
Har bilen varit strömlös ska visserligen en TBA göras, men, återkommer det inte så ta det som att den bara stått "för länge".

TBA?

Tre veckor känns som lite kort tid för att den ska betee sig såhär ändå. Jag hade tidigare en audi a4 -95 med samma motor (31000 mil). Den stod på en uteparkering i ett år, startade som en klocka och gick hur fint som helst när nytt batteri kom i.

Nuvarande bil har gått runt 13000.

Senast redigerat av Saittam (12 december 2014)

Lowpass
12 december 2014 · 1 224 Inlägg

Är det inte så att det kärvande bromsoket bromsar ner bilen?
När jag hade samma problem på en bil så gjorde den 0-70 på en halv dag och gick inte fortare.
Bara en idé smile

i-vtec Do you?
it_mutt Avstängd
12 december 2014 · 10 388 Inlägg

Saittam skrev:

it_mutt skrev:
Har bilen varit strömlös ska visserligen en TBA göras, men, återkommer det inte så ta det som att den bara stått "för länge".

TBA?

Tre veckor känns som lite kort tid för att den ska betee sig såhär ändå. Jag hade tidigare en audi a4 -95 med samma motor (31000 mil). Den stod på en uteparkering i ett år, startade som en klocka och gick hur fint som helst när nytt batteri kom i.

Nuvarande bil har gått runt 13000.

Ja, och jag har en kompis som körde utan motorolja i 2v, inget jag skulle rekommendera någon att göra iaf.

En 95:a har ex.vis inte e-gas, vilket du har på din. Bara för att ta en skillnad. Så vilken motorkod har du? Ex.vis AEB-motorn, som finns över flera årsmodeller, finns i ett flertal varianter, trots att det är "samma motor" (fast det inte är det). Mao, samma motorkod på två olika årsmodeller behöver inte innebära samma motor. Sen finns det ju flera motorer att välja på om man har, ex.vis en 1.8

Det är möjligt att du tycker det, men faktum kvarstår; efter 3 veckor beter sig bilen just såhär, kort tid eller inte.


TBA; Throttle body alignment, ska göras så fort bilen varit strömlös.

Senast redigerat av it_mutt (12 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Saittam
12 december 2014 · 79 Inlägg

it_mutt skrev:

Saittam skrev:

it_mutt skrev:
Har bilen varit strömlös ska visserligen en TBA göras, men, återkommer det inte så ta det som att den bara stått "för länge".

TBA?

Tre veckor känns som lite kort tid för att den ska betee sig såhär ändå. Jag hade tidigare en audi a4 -95 med samma motor (31000 mil). Den stod på en uteparkering i ett år, startade som en klocka och gick hur fint som helst när nytt batteri kom i.

Nuvarande bil har gått runt 13000.

Ja, och jag har en kompis som körde utan motorolja i 2v, inget jag skulle rekommendera någon att göra iaf.

En 95:a har ex.vis inte e-gas, vilket du har på din. Bara för att ta en skillnad. Så vilken motorkod har du? Ex.vis AEB-motorn, som finns över flera årsmodeller, finns i ett flertal varianter, trots att det är "samma motor" (fast det inte är det). Mao, samma motorkod på två olika årsmodeller behöver inte innebära samma motor. Sen finns det ju flera motorer att välja på om man har, ex.vis en 1.8

Det är möjligt att du tycker det, men faktum kvarstår; efter 3 veckor beter sig bilen just såhär, kort tid eller inte.


TBA; Throttle body alignment, ska göras så fort bilen varit strömlös.

Har motorkod ADR tror jag.

Hittade detta om TBA:

Put the car in Park.
Pull the handbrake up.
Put the key and put it into the position just before the starter turns (DO NOT START THE CAR)
Push the gas peddle all the way wait 3 seconds and turn the key all the way back but do not take it out
Release the gas peddle and wait 2 minutes!
Remove key than put it back in and start the car!

Det är så man gör altså? Och finns det isåfall även andra liknande saker att göra efter att bilen varit strömlös?

Hämtade bilen på verkstaden vid 14 tiden idag, den gick fint på tomgång men försökte man gasa hårt i andra växeln så gick det väldigt trögt, när jag tryckte gasen i botten i fjärde växeln i 50 km/h så tappade bilen fart...
Efter att jag varmkört motorn så betedde den sig som vanligt igen.

it_mutt Avstängd
13 december 2014 · 10 388 Inlägg

Saittam skrev:

it_mutt skrev:

Saittam skrev:

TBA?

Tre veckor känns som lite kort tid för att den ska betee sig såhär ändå. Jag hade tidigare en audi a4 -95 med samma motor (31000 mil). Den stod på en uteparkering i ett år, startade som en klocka och gick hur fint som helst när nytt batteri kom i.

Nuvarande bil har gått runt 13000.

Ja, och jag har en kompis som körde utan motorolja i 2v, inget jag skulle rekommendera någon att göra iaf.

En 95:a har ex.vis inte e-gas, vilket du har på din. Bara för att ta en skillnad. Så vilken motorkod har du? Ex.vis AEB-motorn, som finns över flera årsmodeller, finns i ett flertal varianter, trots att det är "samma motor" (fast det inte är det). Mao, samma motorkod på två olika årsmodeller behöver inte innebära samma motor. Sen finns det ju flera motorer att välja på om man har, ex.vis en 1.8

Det är möjligt att du tycker det, men faktum kvarstår; efter 3 veckor beter sig bilen just såhär, kort tid eller inte.


TBA; Throttle body alignment, ska göras så fort bilen varit strömlös.

Har motorkod ADR tror jag.

Hittade detta om TBA:

Put the car in Park.
Pull the handbrake up.
Put the key and put it into the position just before the starter turns (DO NOT START THE CAR)
Push the gas peddle all the way wait 3 seconds and turn the key all the way back but do not take it out
Release the gas peddle and wait 2 minutes!
Remove key than put it back in and start the car!

Det är så man gör altså? Och finns det isåfall även andra liknande saker att göra efter att bilen varit strömlös?

Hämtade bilen på verkstaden vid 14 tiden idag, den gick fint på tomgång men försökte man gasa hårt i andra växeln så gick det väldigt trögt, när jag tryckte gasen i botten i fjärde växeln i 50 km/h så tappade bilen fart...
Efter att jag varmkört motorn så betedde den sig som vanligt igen.

Så -kan- fungera. Det går inte på alla, men det är givetvis värt ett försök då det inte kostar något smile

Annars är det vagcom/vcds som gäller (alternativt givetvis något annat som klarar av det)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Goffen Administratör
13 december 2014 · 2 974 Inlägg

Jag tycker det låter som att den va sur o inte gick på alla cylindrar när den sedan blev varm hoppade dom säker igång! Rätt vanligt fel när batteriet är dåligt.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Saittam
16 december 2014 · 79 Inlägg

Problemet kvarstår i viss grad. Har den stått still ett tag, typ två dagar utan att köras så startar den upp normalt, sen går motorn dåligt i några sekunder (samma symtom som tidigare), sen kommer den igång normalt igen. Den kommer inte upp i temperatur heller, i söndags så körde jag den 4,5 mil men tempmätaren nådde aldrig 90, låg på max 80 hela tiden, så var det inte förut. Idéer?

it_mutt Avstängd
16 december 2014 · 10 388 Inlägg

Kan vara så enkelt som en kass tempgivare (inte direkt ovanligt på B5orna...eller på audi alls iofs)

Kolla i AC-panelen vad motortempen är. Vet inte vilket kanalnummer det är, men, en googling på "Audi A4 climatronic ECT" eller liknande kommer ge dig svar på det.

Kanal 51 har jag åtminstone för mig att det är

- - Edit - -

Hade tydligen listan på datorn här;

Tryck in och håll kvar knappen för "återcirkulation", tryck sedan på "pil upp" (den som gör att det blåser mot rutan).

Då ska det stå 1C i displayen.

Ändra kanal med temp. + och -

Tryck på "återcirkulationsknappen" för att välja den kanalen.

Lista på vad de olika kanalerna visar (tar inget ansvar för att det stämmer till 100%);

1    System malfunction - displayed as a Diagnostic Trouble Code (DTC), see chart below

2    Digital value of Interior Temperature Sensor, in Headliner (G 86)
3    Digital value of Interior Temperature Sensor, in Instrument Panel (G 56)
4    Digital value of Fresh Air Intake Duct Temperature Sensor (G 89)
5    Digital value of Outside Air (Ambient) Temperature Sensor (G 17), front
6    Digital value of Outside Air (Ambient) Temperature Sensor
7    Digital value of Ambient Temperature Sensor At Fresh Air Blower (G 109)
8    Digital value of Temperature Regulator Flap Motor Potentiometer (G 92)
9    Delta value of Temperature Regulator Flap
10    Non-corrected specified value of Temperature Regulator Flap
11    Digital value of Central Flap Motor Potentiometer (G 112)
12    Specified value of Central Flap
13    Digital value of Footwell/Defroster Flap Motor Potentiometer (G 114)
14    Specified value of Footwell/Defroster Flap
15    Digital value of Air Flow Flap Motor Potentiometer (G 113)
16    Specified value of Air Flow Flap
17    Vehicle Speed (km/h)
18    Actual Air Blower voltage (Volts)
19    Specified Fresh Air Blower voltage (Volts)
20    A/C Compressor (A/C Clutch) voltage (Volts)
21    Number of low voltage occurrences, non-transient
22    Cycle condition of A/C Refrigerant High Pressure Switch (F 118)
23    Cyclings of the A/C Refrigerant High Pressure Switch (F 118)
24    Cyclings of the switches, absolute non-fluctuating
25    Analog/Digital value, Kick-Down Switch
26    Analog/Digital value, Engine Coolant Temperature (ECT) Warning Light
27    Coding value
28    Engine Speed (RPM)
29    A/C Compressor speed in rpm (Equals Engine Speed x 1.28)
30    Software version
31    Display check (all segments of A/C Control Head display light up)
32    Potentiometer malfunction counter, Temperature Regulator Flap
33    Potentiometer malfunction counter, Central Flap
34    Potentiometer malfunction counter, Footwell/Defroster Flap
35    Potentiometer malfunction counter, Air Flow Map
36    Feedback value, cold end-stop, Temperature Regulator Flap Motor Potentiometer (G 92)
37    Feedback value, hot end-stop, Temperature Regulator Flap Motor Potentiometer (G 92), max. stop
38    Feedback value, cold end-stop, Central Flap Motor Potentiometer (G 112)
39    Feedback value, hot end-stop, Central Flap Motor Potentiometer (G 112)
40    Feedback value, cold end-stop, Footwell/Defroster Flap Motor Potentiometer (G114)
41    Feedback value, hot end-stop, Footwell/Defroster Flap Motor Potentiometer (G114)
42    Feedback value, cold end-stop, Air Flow Map Motor Potentiometer (G 113)
43    Feedback value, hot end-stop, Air Flow Map Motor Potentiometer (G 113)
44    Vehicle operation cycle counter
45    Calculated interior temperature (internal software, in digits)
46    Outside (ambient) temperature, filtered, for regulation (internal software)
47    Outside (ambient) temperature, unfiltered, (internal software, in deg C)
48    Outside (ambient) temperature, unfiltered, (in digits)
49    Malfunction counter for speedometer (vehicle speed) signal
50    Standing time (in minutes)
51    Engine Coolant Temperature (ECT) in deg C
52    Graphics channel 1 - A/C compressor switch-off conditions are identified by illuminated segments of the “88.8† display. See chart below.

53    Graphics channel 2 - Climate system electrical outputs are identified by illuminated segments of the “88.8† display. See chart below.

54    Control characteristics
55    Outside (ambient) temperature, in deg C or deg F depending on setting on A/C control head
56    Temperature in deg C, from Interior Temperature Sensor, in Headliner (G 86)
57    Temperature in deg C, from Interior Temperature Sensor, in Instrument Panel (G 56)
58    Temperature in deg C, from Fresh Air Intake Duct Temperature Sensor (G 89)
59    Temperature in deg C, from Outside Air (Ambient) Temperature Sensor (G 17), front
60    Temperature in deg C, from Ambient Temperature Sensor At Fresh Air Blower (G 109)
61    Software version (latest)

Senast redigerat av it_mutt (16 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang