Volvo 164, insprutning till förgasare.

MartinwGustavsson
19 december 2014 · 2 Inlägg

Liten fundering.
Jag har fått för mig att bygga om min 164 från insprutning till förgasare. Problemet är bensinförsörjningen.
Insprutningsmodellen har en soppa pump under bilen vid tanken, förgasar modellen en mekanisk pump vid motorn. Det i sig är inga konstigheter, lätt att fixa men.....
Förgasarmotorn har även en luftpump i motorutrymmet som fyller ett "expansionskärl" bak i bilen som i sin tur skapar ett övertryck i tanken för att underlätta för den mekaniska pumpen fram.

Denna luftpump har inte jag, inte heller "expansionskärlet".

Frågan är kan jag använda den elektriska pumpen under bilen istället för luftpumpen och expansionskärlet eller kan den mekaniska pumpen fram ta skada av ett för högt tryck?

Tacksam för svar som även förklarar varför.

B440
19 december 2014 · 15 Inlägg

MartinwGustavsson skrev:
Liten fundering.
Jag har fått för mig att bygga om min 164 från insprutning till förgasare.

Hej !

Tycker nog att du skall fundera lite till på det där.

Är det originalinsprutning på nu som börjat krångla eller varför vill du byta?

Själv så skulle jag ha fortsatt med insprutning men bytt ut styrboxen mot ett VEMS eller typ "Mega-sprutt".

Mvh Patrik

zzr94092
19 december 2014 · 4 391 Inlägg

kör du med elpumpen så behövs inte den mekaniska pumpen,men du måste ha en bränslereducering,för elpumpen har för högt tryck.

MartinwGustavsson
19 december 2014 · 2 Inlägg

Insugsröret, bränsleröret och spridarna har försvunnit (stulna) och det är lättare och billigare att fixa förgasare.
Dessutom brukar insprutningen strula en hel del på 164:orna även när dom var nya.

caromania Forummoderator
20 december 2014 · 9 296 Inlägg

Kör med elpump avsedd för förgasare och en filterking/regulator så du sänker trycket till några tiondelar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang