Laddtrycksproblem på V70R -98

-BMW-Motorsport- ///M-Power
28 december 2014 · 1 032 Inlägg

Hej!

Jag har en Volvo V70R -98 där laddtrycket inte kommer förrän 3000-3500rpm.

Jag har hört talas om att magnetventilen kan fela ibland på dessa, men den gör väl bara så man få grundladdtryck ifall den inte skulle fungera som den ska?

Eller kan det vara något fel i wastegaten?

/ Johan

BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
BMW E46 M3 "Time Attack Projekt" (2002)
Marlboroman
28 december 2014 · 8 234 Inlägg

Enklaste sättet att börja felsökningen är ju att ta tag i wastegatestaget och dra i det mot passagerarsidan på bilen. Du ska behöva ta i rejält för att röra staget om wastegaten är frisk.

Magnetventilen är ju en vanlig felkälla, men den ger oftast lågt eller ojämnt laddtryck när den är slut.

Sen kan du ju ha något i avgassystemet som bromsar, en dålig katalysator till exempel. Kan ju vara någon slang som är dålig också. Sen finns ju även varianten nu när det börjar bli kallt att man får en is-klump i botten på intercoolern. Men då brukar dem ju ladda bättre när den blivit varm.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
-BMW-Motorsport- ///M-Power
28 december 2014 · 1 032 Inlägg

Marlboroman skrev:
Enklaste sättet att börja felsökningen är ju att ta tag i wastegatestaget och dra i det mot passagerarsidan på bilen. Du ska behöva ta i rejält för att röra staget om wastegaten är frisk.

Magnetventilen är ju en vanlig felkälla, men den ger oftast lågt eller ojämnt laddtryck när den är slut.

Sen kan du ju ha något i avgassystemet som bromsar, en dålig katalysator till exempel. Kan ju vara någon slang som är dålig också. Sen finns ju även varianten nu när det börjar bli kallt att man får en is-klump i botten på intercoolern. Men då brukar dem ju ladda bättre när den blivit varm.

Tusen tack för svaret! Då vet jag lite var jag ska titta. Det jag reagerat på är att det låter nästan som att där är ett litet avgasläckage vid grenröret när man startar bilen när den är kall, ljudet försvinner när den blir varm.

Jag hörde om en som haft en spricka vid turbon nånstans, men frågan är om det kan påverka laddtrycket så?

Volvo S40 T4 (Rydell Edition) "BTCC-Replika" (1999)
BMW E30 320iM Coupé "M3 Sport Evolution" (1987)
BMW E46 M3 "Time Attack Projekt" (2002)
Marlboroman
28 december 2014 · 8 234 Inlägg

-BMW-Motorsport- skrev:
Jag hörde om en som haft en spricka vid turbon nånstans, men frågan är om det kan påverka laddtrycket så?

Har man en rejäl spricka i avgashuset eller grenröret så visst påverkar det laddtrycket negativt. Men då ska man ha otur att få en rejäl spricka på något viktigt ställe. Möjligt, men kanske inte så sannolikt och är väl inget man börjar kolla på förens efter att man bockat av dem mera grundläggande och vanliga sakerna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
-BMW-Motorsport- ///M-Power
28 december 2014 · 1 032 Inlägg

Marlboroman skrev:

-BMW-Motorsport- skrev:
Jag hörde om en som haft en spricka vid turbon nånstans, men frågan är om det kan påverka laddtrycket så?

Har man en rejäl spricka i avgashuset eller grenröret så visst påverkar det laddtrycket negativt. Men då ska man ha otur att få en rejäl spricka på något viktigt ställe. Möjligt, men kanske inte så sannolikt och är väl inget man börjar kolla på förens efter att man bockat av dem mera grundläggande och vanliga sakerna.

Nä precis. Får checka av de andra grejerna först

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang