Demontering av oljefilter, SAAB 900 -97

saabbest
16 januari 2015 · 29 Inlägg

Hej! Jag gjorde service på min Saab 900 (1997)
Allt gick jätte bra! men de jag undrar är vilket oljefilter verktyg ska jag ha? (storlek?) 
Jag fick låna ett oljefilter verktyg av grannen och han sa att den jag lånade var den minsta man kan få tag i, och då undrar jag vad var de för storlek? För den han hade passade super bra! 


Som passar detta oljefilter

http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 15-OC981sv

Fixade en bättre rubrik
mvh jonTe/moderator

jaka54
16 januari 2015 · 5 733 Inlägg

Hej!
Man bara kör en stor skruvmejsel genom oljefiltret och vrider...om man inte kan få bort det på annat sätt!
Vanliga filterborttagningsverktyg passar annars alla personbilars filter.
Vad är det för konstig bil du har där inte vanliga filterverktyg passar?

Senast redigerat av jaka54 (16 januari 2015)

pinjegard
18 januari 2015 · 55 Inlägg

Hade samma göre med min i måndags .  Jag byggde upp med wellpapp runt filtret o sen passa filter verktyget☺ prövade med skruv mejsel men lossna inte. Bara massa kladd

Volvo 244 (1981)
jonTe
20 januari 2015 · 5 710 Inlägg

Rätt verktyg så är det inga problem. Dock funkar stor skruvmejsel oxo. Jag har aldrig misslyckats iaf.

MVH Jonas
..............
saabbest
21 januari 2015 · 29 Inlägg

Asså ingen som förstod? var jag otydlig? .. Jag frågade vilken storlek ska de vara på verktyget ?

Trekmeister
21 januari 2015 · 272 Inlägg

Mät ditt oljefilter och utgå från det?

Generellt tycker inte jag det skall behövas något verktyg. Får du inte loss det med handkraft har du gjort fel när du monterade det. En gång har jag behövt ta till skruvmejsel, men då hade det antagligen suttit ett antal år.

jonTe
22 januari 2015 · 5 710 Inlägg

Ett oljefilterborttagarverktyg är ofta/alltid ett universalverktyg som kan ta flera olika storlekar.
Ditt oljefilter är av "vanlig typ" och ett verktyg liknande detta: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … are-20322/ funkar säkert.

Om du nog vill veta hur stort ditt filter är för att kunna demontera med hylsa är det ju inte svårare än att mäta?

MVH Jonas
..............
dawwe ...has left the building...
22 januari 2015 · 4 474 Inlägg

Köp ett nytt filter o testa vilket verktyg som passar bäst?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang