Bogsera en avställd bil?

Lewinsson
24 maj 2007 · 27 Inlägg

är det tillåtet att göra detta? (lagligt alltså)
har använt sökfunktionen och har inte hittat nått så jag postar själv

vore mycket tacksam för svar

// Ozzman

Volvo V70N "babyräserN" (2005)
VISBY_BMW325
24 maj 2007 · 2 Inlägg

nej de står på pappret som man får när man ställer av bilen att man inte får bogsera.

Bmw Motorsport!!!
BMW 325i (1991)
Lewinsson
24 maj 2007 · 27 Inlägg

okej. tack så mkt för det snabba svaret smile

Volvo V70N "babyräserN" (2005)
rideharddiefree Höbonde
24 maj 2007 · 228 Inlägg

Men det är ju bara ett stort "ORK", man skiter ju i det liksom!tongue

Allt över 5 liter i motorstorlek är manligt!
Bengt Alsterlind, Sveriges svar på McGyver
bmx
24 maj 2007 · 7 100 Inlägg

nu lånar ja tråden litegrann:P,får man böter eller blir man av med kortet om kör en obes bil?

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Sandman
24 maj 2007 · 873 Inlägg

Tycker det är löjligt att man inte får bogsera en obesiktigad bil.
Sätt en LGF skylt på skiten och undvik motorvägarna så bör det väl inte råda något annat än föraransvar om något händer?
För mycket förbud och för lite eget ansvar som vanligt.

Don't get mad, get even.
darkwizard Fordonstekniker
24 maj 2007 · 1 740 Inlägg

prata med en bilhandlare, så du kan få låna gröna skyltar, då får du bogsera den, tror jag.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
Lewinsson
24 maj 2007 · 27 Inlägg

hmm ok, för jag ska ca 2 mil med bilen och det känns ju lite onödigt att betala en kärra för den biten. men vad säger farbror haffa tro? om han nu skulle komma tongue

Volvo V70N "babyräserN" (2005)
darkwizard Fordonstekniker
24 maj 2007 · 1 740 Inlägg

Vad är det för bil du ska köpa. Men om det går att köra den, så ta med två polare med och lägg ena polaren framför och den andra bakom, annars kan man berätta för Politen, "Du, det är så att jag köpte bilen idag och papperena är inskickade, ska bara hem med den, så kan ni vara snälla och ge mig eskort hem". Borde funka.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
NightCruiser
24 maj 2007 · 1 163 Inlägg

Avställda fordon får köras till och från verkstad för reperation...

Så säg till farbror blå, om han nu skulle stanna dig, att du ska ha bilen till en viss verkstad eftersom du får jobbet gjort billigare där.
Annars är de bara att köra och hoppad på de bästa, inga billiga böter du åker på dock om dom tar dig.

Jag hade tagit en biltransport kärra, hellre 300kr i hyr kostnad än ett par tusen i böter!

Mvh

bmx
24 maj 2007 · 7 100 Inlägg

darkwizard skrev:
Vad är det för bil du ska köpa. Men om det går att köra den, så ta med två polare med och lägg ena polaren framför och den andra bakom, annars kan man berätta för Politen, "Du, det är så att jag köpte bilen idag och papperena är inskickade, ska bara hem med den, så kan ni vara snälla och ge mig eskort hem". Borde funka.

de där med att ha polare med sig har jag oxå tänkt på,men de räcker ju med en bil bara,som ligger bakom,för då döjer den ju skattemärket.så ska jag göra i helgen iaf,ska köpa en bil då,och då ska farsan ligga bakom mej.ska typ åka 4 mil med den.

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
SooLo
24 maj 2007 · 110 Inlägg

ställ på bilen kör sträckan o ställ av.. dom skickar nog inte en räkning på 5kr lixom... smile

Have a good time, all the time!
Audikrille
24 maj 2007 · 324 Inlägg

NightCruiser skrev:
Avställda fordon får köras till och från verkstad för reperation...

Så säg till farbror blå, om han nu skulle stanna dig, att du ska ha bilen till en viss verkstad eftersom du får jobbet gjort billigare där.
Annars är de bara att köra och hoppad på de bästa, inga billiga böter du åker på dock om dom tar dig.

Jag hade tagit en biltransport kärra, hellre 300kr i hyr kostnad än ett par tusen i böter!

Mvh

Som jag har fått höra när jag haft liknade problem så får inte bilen köras avställd oavsett var du ska med den.
Om du skulle smälla finns det ju ingen försäkring som täcker. Garage försäkring täcker väll inte trafikskador. Och man kan inte täckna en trafikförsäkring på en avställd bil..

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99
NightCruiser
24 maj 2007 · 1 163 Inlägg

Audikrille skrev:

NightCruiser skrev:
Avställda fordon får köras till och från verkstad för reperation...

Så säg till farbror blå, om han nu skulle stanna dig, att du ska ha bilen till en viss verkstad eftersom du får jobbet gjort billigare där.
Annars är de bara att köra och hoppad på de bästa, inga billiga böter du åker på dock om dom tar dig.

Jag hade tagit en biltransport kärra, hellre 300kr i hyr kostnad än ett par tusen i böter!

Mvh

Som jag har fått höra när jag haft liknade problem så får inte bilen köras avställd oavsett var du ska med den.
Om du skulle smälla finns det ju ingen försäkring som täcker. Garage försäkring täcker väll inte trafikskador. Och man kan inte täckna en trafikförsäkring på en avställd bil..

De låter vettigt...

De jag sa skall funka enligt min förra chef och jag hoppas de stämmer, körde väl ett par bilar till honom som var avställda.
Tilläggas skall att min förra chef drev åkeri + verkstad så han visste lite, fast han var en jävla skojare också så vågar väl inte tro 100% på det.

NilsG
24 maj 2007 · 101 Inlägg

SooLo, de skickar räkning för en månad isf.

Enda gången bilen får köras avställd är till och från bes., bara ringa försäkringsbolaget innan och säga till så man har en giltig trafikförsäkring.
www.vv.se

Mvh Nisse
Lewinsson
24 maj 2007 · 27 Inlägg

grejjen är att det inte går att köra bilen. bilen är min gamla 740 16v som ska till skroten den 1:a juni tongue

Volvo V70N "babyräserN" (2005)
parayaCar
25 maj 2007 · 424 Inlägg

Det viktiga är att du han en trafiksörsäkring. Du kan få en tillfällig av ditt försäkringsbolag.

**// Toyota \\**
SooLo
25 maj 2007 · 110 Inlägg

NilsG skrev:
SooLo, de skickar räkning för en månad isf.

Enda gången bilen får köras avställd är till och från bes., bara ringa försäkringsbolaget innan och säga till så man har en giltig trafikförsäkring.
www.vv.se

Säker?
Jag betalade inte min skatt i tid o trodde den automatiskt blev avställd, men fick höra sen att de inte va så, så ja ringde VV. Detta stämmde så skulle få förseningsavgift plus betala för dom dagarna ja gått över. Men "sålde" bilden (skrev över på pappa) o då kom de ingen förseningsavgift eller krav på o betala för den veckan ja inte hade betalat... smile

Have a good time, all the time!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang