Hur slapp skall WG´n egentligen vara?

Clarence_Boddicker
29 januari 2015 · 1 Inlägg

Min kan man utan problem dra i med tummen och pekfingret, Det är väl inte det mest optimala?

Bilen är en V70 2.5T -98, chippad.

Har haft lite problem med taskigt laddtryck, i bland laddar den hyfsat och i bland (oftast kan tilläggas) känns det som att turbon har tagit semester.

Har tänkt att införskaffa en laddtrycksmätare i dag och sedan fortsätta detta mindre trevliga felsökande.
Trodde först att det var MV´n som har kass eftersom den gick lika bra/illa oavsett om strömmen till ventilen var inkopplad eller inte., så jag köpte en sprillans ny ATM magnetventil från autotech.. Men fick samma resultat.
Har kollat efter läckor samt känt på turbon, utan negativt resultat.

Borde väl nästan vara fjädern i wastegaten som är boven i dramat?

Ett annat sidoproblem som jag har är att bilen har börjat tjuta lite på senare tid när den är kall.
Ljudet följer varvtalet (ungefär från 1200rpm och uppåt) men låter inget när man står stilla och gasar.
Börjar misstänka att det är mitt oljefilter då ljudet uppkom ett tag efter att jag hade bytt olja och filter (Biltema filter roll ).
Kikat efter sprickor i turbinhuset och vid grenröret men ser inget speciellt.
Som sagt, detta "yyyyyy" kommer bara när man kör.

Tips tricks och bättre vetande skulle uppskattas.

Hälsningar Clarance

big_smile

Senast redigerat av Clarence_Boddicker (29 januari 2015)

Acke88
29 januari 2015 · 345 Inlägg

Antar att du menar klockan till den interna wastegaten? 940ltt klockan är så lös att man kan dra den i botten med ett par fingrar, en 0,8 bars klocka får man redan dra ordentligt med båda händerna för att den skall röra sig alls.

Oljefiltret tjuter inte, kunde vara växellådan om ljudet följer varvtal. Följder det hastighet oberoende av växel kunde det vara ett hjullager.

Volvo 940 (1995)
Volvo XC70 (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang