Försäkring i en källare under hus, garage eller hemförsäkring?

MaxxeT
20 februari 2015 · 243 Inlägg

Hejsan!

Har lite frågor, har hyrt in mig i en källare och ska förvara bil o mängder med verktyg.

Hur fungerar det med försäkring om det skulle bli stöld eller liknande?
Delar även garaget med en vän, ett rejält lås.

Ska man ha nån specifik garage försäkring eller liknande eller går det hela på hemförsäkringen?


Mvh Max

Rubriken redigerad.
Mvh Moderator

DusanMandick Random Hero
20 februari 2015 · 4 047 Inlägg

du brukar automatiskt få en garageförsäkring på bilen om du nån gång haft det tidigare. så är det iallafall på länsförsäkringar och folksam. Ang själva lokalen så har den du hyr lokalen av en försäkring som täcker en del också, det måste han ha annars sitter han i en svår sits. Verktyg mm kan jag inte svara på hur det funkar med det.

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
MaxxeT
20 februari 2015 · 243 Inlägg

Låter ju skönt det!

men ingen lust o ställa ner ex en rejäl svets eller liknande o ingen försäkring täcker vid eventuell stöld hmm

zleepy Trucker
20 februari 2015 · 1 392 Inlägg

Det bästa är om du snackar med den du hyr av vad för försäkring denne har och vad den täcker, så du inte står där en dag och får nada i ersättning för du trodde någon försäkring skulle täcka det.. smile

Försäkringsbolag är luriga och luddiga ibland och vill helst slippa betala ut pengar om dom inte absolut behöver, dom kan lätt tycka att ansvarets är någon annans, typ... 

smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 februari 2015 · 14 056 Inlägg

MaxxeT skrev:
Hejsan!

Har lite frågor, har hyrt in mig i en källare och ska förvara bil o mängder med verktyg.

Hur fungerar det med försäkring om det skulle bli stöld eller liknande?
Delar även garaget med en vän, ett rejält lås.

Ska man ha nån specifik garage försäkring eller liknande eller går det hela på hemförsäkringen?


Mvh Max

Ska du ha en bil i en källare???

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
AX3L
20 februari 2015 · 398 Inlägg

Grundregeln när du hyr i andra hand är att du som hyr ska ha en hemförsäkring som täcker eventuell skada du orsakar på bostaden etc. Sen vad man säger om du bara hyr en del av bostaden (källaren) låter jag vara osagt, men dina prylar är jag ganska säker på att du måste ha en hemförsäkring som ska täcka. Man får inte försäkra något man inte har ett ekonomiskt intresse i och följaktligen kan inte den som hyr ut försäkra dina prylar. Det är vad som sätter dit många som skriver bilen på sina föräldrar pga försäkringen, att ungen betalat bilen och betalar alla utgifter till den. Eftersom inte föräldern har ett ekonomiskt intresse i den får inte denne försäkra den.

MaxxeT
20 februari 2015 · 243 Inlägg

Vettemannen skrev:

MaxxeT skrev:
Hejsan!

Har lite frågor, har hyrt in mig i en källare och ska förvara bil o mängder med verktyg.

Hur fungerar det med försäkring om det skulle bli stöld eller liknande?
Delar även garaget med en vän, ett rejält lås.

Ska man ha nån specifik garage försäkring eller liknande eller går det hela på hemförsäkringen?


Mvh Max

Ska du ha en bil i en källare???

/Benny

Jajemen, de är som ett garage fast under huset eller vad man säger de är ju inte direkt en källare xD

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
20 februari 2015 · 14 056 Inlägg

MaxxeT skrev:
Hejsan!

Har lite frågor, har hyrt in mig i en källare och ska förvara bil o mängder med verktyg.

Hur fungerar det med försäkring om det skulle bli stöld eller liknande?
Delar även garaget med en vän, ett rejält lås.

Ska man ha nån specifik garage försäkring eller liknande eller går det hela på hemförsäkringen?


Mvh Max

Varför inte göra det enkelt för dig..............ring försäkringsbolagen. De bör ju veta eller hur!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
MaxxeT
28 februari 2015 · 243 Inlägg

Vettemannen skrev:

MaxxeT skrev:
Hejsan!

Har lite frågor, har hyrt in mig i en källare och ska förvara bil o mängder med verktyg.

Hur fungerar det med försäkring om det skulle bli stöld eller liknande?
Delar även garaget med en vän, ett rejält lås.

Ska man ha nån specifik garage försäkring eller liknande eller går det hela på hemförsäkringen?


Mvh Max

Varför inte göra det enkelt för dig..............ring försäkringsbolagen. De bör ju veta eller hur!!

/Benny

Har gjort det nu! smile
Ordnat säg! smile

uhlin
1 mars 2015 · 2 834 Inlägg

Och svaret var hemligt? roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang