Hemmabygge bromsbenk, 244gle testbil

Bromsbänk the bonnaway. Vidareutveckling av massa blandad skit
  • 130 Följare
  • 41 565 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 mars 2015
Volvo Knugen The one and only
3 augusti 2014 · 1 091 Inlägg

Vad blev det för siffror på VOC 240:n?

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
dundersmurfen smurfidunder
4 augusti 2014 · 327 Inlägg

Den gav 127 på hjulen, kommer inte ihåg vridet

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Lilljegern däcksparkare
5 augusti 2014 · 1 046 Inlägg

Så grymt med hemmagjord bänk!

Riktigt avis ska du veta!

Motor utan turbo suger >.>
Saab 9000CSE "2.3T aero Classic" (1998)
swedahl
5 augusti 2014 · 148 Inlägg

Gillar bänken!!! Och det är kul att se så många olika bilar på den!
Kommer gärna med en Lancia Delta HPE 2.0 16v turbo om det går fint roll

Low´n´slow is da shit
Scoore
7 augusti 2014 · 829 Inlägg

Riktigt intressant detta! Lägger en prenumeration på tråden.

Du har tillgång till att mäta AFR eller lambdan iaf verkar det som?
Jag skulle vilja finlira in mitt äckliga piggyback för att få bort den spärr som originalboxen ger.

Är det något du skulle kunna kika på? Prisförslag isåfall? smile

Nissan Skyline R33 "Kureiji - RIP" (1995)
_XenoX_ Tekniker
8 augusti 2014 · 221 Inlägg

Jag kan starkt rekommendera honom! Han kan sina grejer. Jag är grymt nöjd efter ha varit där ;-)

Senast redigerat av _XenoX_ (8 augusti 2014)

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
dundersmurfen smurfidunder
11 augusti 2014 · 327 Inlägg

Alla är såklart välkomna. Spelar ingen roll om det är en liten test eller rejäl justering på gång. Tror inte att vi ska diskutera pris här, ta frågor på pm istället. Inte ens säkert det går att lösa problem med piggyback. Men ger det gärna ett försök!

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
dundersmurfen smurfidunder
6 februari 2015 · 327 Inlägg

2leifarn har byggts lite på. Eftersom b23an skar så blev det en ny maskin. Gratisprylar såklart b230 1986 en 530 topp och en k-kam. Så en lågfriktionare uppgraderad med dom nyare stakarna och en äcklig 530 topp alltså.

Motorrum:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-c25b3c00df3a796323a904b44b972f41.jpg

Som sugis så blev resultatet såhär:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-c83008939c3a83270791b5316d92e267.jpg


Sen fick jag en galen ide:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-2d31abaee3059ca753b5ef12e88a5ee5.jpg


En hx35 i skuffen måste vara bra! Såhär blev resultatet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-bb74b11fefebb039f272ed3d3f4bab97.jpg


Jämför vridkurvor med och utan turbo:

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-f115b9fc9eee589788a9391205502806.jpg



Sedan fick jag en superknäpp ide!

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-f4904ed95f88c06cde6efcb05b353303.jpg


Det ända som är bättre än 1 turbo i skuffen måste ju vara 2! Nja, eller jo lite iaf. Ska kanske fila vidare på detta, men först måste kopplingen uppgraderas. Sålänge så är kurvorna som såhär: (jämför singel grön kurva, och dubbel lila kurva)

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-16fbf5e7a2c5e606b25e94fe4b65782e_large.jpg

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Extrazz En 5a är Livet.
6 februari 2015 · 2 005 Inlägg

Ganska bra effekt förhöjningar ändå.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
dundersmurfen smurfidunder
6 februari 2015 · 327 Inlägg

Nja sådär, men det hela är lite av ett experiment. Det finns flera fördelar med att sätta turbon i skuffen och som jag gjort även intercoolern. Man får bättre flöde och plats till vattenkylet, tyngd på bakhjulen istället för ännu mera tyngd i nosen. Det är jättegott om plats! Betydligt mindre värme i motorrummet. Kör man med skuffluckan höjd i framkant och elfläktar på ic så funkar det helt okej med kylning av laddluften. Hjälper till gör även det långa röret för laddluft under bilen..

Nackdelarna är att man får ett betydligt större mottryck, mycket sämre spoolup pga inga pulser och lägre temp och därmed en tröttare maskin jämfört med att montera snurran på grenröret som vanligt. Det tar dessutom en rejäl uppvärmning innan avgasröret är tillräckligt varmt för att få laddtryck överhuvudtaget.

I slutet av pullet så ligger totala avgasmottrycket på 3,5bar medans laddtrycket bara är 1,6bar.

Nu är det för dåligt flöde på några punkter och skulle alltså gå att förbättra en hel del. Men jag valde att göra denna enklaste modellen först för att se mer exakt hur det skulle bete sig.

Sedan skulle wastegaten varit hårdare spänd för man ser att efter 4500 när den är helt öppen sjunker trycket något medans stora turbon försöker komma ikapp så att säga. Lillen skulle jobbat lite lite till bara.

Är det några frågor så är det bara att fråga på smile

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
dundersmurfen smurfidunder
6 februari 2015 · 327 Inlägg

http://youtu.be/owYOUtUwHWg

Filmade trycken i systemet när jag drog ett pull..

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
dundersmurfen smurfidunder
1 mars 2015 · 327 Inlägg

Toppackningen har gått igen! men annars är motorn hel och pigg! Lite fräckt ändå med den motorn som ingen gillar. Lågfriktionaren b230E 1986, små lagren och allt vad det är. Såhär ser kurvan ut om man jämför singelturbo mot dubbelturbo. Sedan på gatan så laddade jag lite mer typ 2,2bar tror nog den gav nära på 400whp. Coolt är också att man kan launcha on the fly så att säga. Exempelvis ligg på 3000 varv och fullgas samtidigt som du håller på bromsen. Några sekunder senare har man fullt laddtryck på samma varv! Snacka om najs vid omkörning!

Fortfarande volvo orginal allt i motorn.

Blev dock en förstärkt tryckplatta som jag fuskade dit lite snabbt wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-a45921128889f66de530d452c2a996f5_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/88/87810/87810-57d0013f5aa8a52779d106438f420dd7_large.jpg

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Extrazz En 5a är Livet.
2 mars 2015 · 2 005 Inlägg

Så med ditt bygge med dubbelturbo så har du ett roligare register och mer kraft och kan bygga ladda från grunden utan att behöva växla ner eller bygga ladd utan du kan göra det pga trycket i systemet som bildas?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
_XenoX_ Tekniker
4 mars 2015 · 221 Inlägg

Jag vill ha launch on the fly!!! Låter görtufft

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang