Chippa Volvo S60 2.5T -06

Oscarr22
16 mars 2015 · 6 Inlägg

Tjena!

Har en Volvo S60 2.5T -05 på orginal 209 hästar, vad är era åsikter om att dra ett Steg 1 Chippning?

För- & nackdelar? Har en kollega som skulle göra det ASAP och
förklarade att det fanns fler fördelar än nackdelar.

men vad tycker ni, är det värt att slänga ut 5990kr och så ett Steg 1 paket?

Tack på förhand.

yoppe
17 mars 2015 · 388 Inlägg

Är man sugen på mer pulver i bilen så är det nästan alltid så att just steg 1 ger mest hk per krona. Det blir en markant skillnad och bränsleförbrukningen kan gå ner lite om man nu inte gasar mer vilket man ofta kanske gör.
Nackdelar är väl något mer slitage på motor och drivlina men kör man vettigt och sköter sin service är detta inget problem. Lägger man bara in programvara och ej har en program carrier där du själv kan byta mellan original och trimprogram via ODB uttaget så kommer steg1 försvinna om man lämnar in bilen på verkstaden och dom uppdaterar programvaran i bilen så i dom fallen är det viktigt att man talar om för verkstaden att man inte vill ha uppdaterad programvara om sådan finns.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
17 mars 2015 · 3 730 Inlägg

Har BSR steg 1 (steg2) har avgas oxå. Väldigt stor skillnad. Värt varenda krona. Samma 2.5t i min xc70. Går snålare oxå. Inte mätt exakt men det är märkbar skillnad. Bara att slå till. Avgas är trevlig oxå men jag tappade toppfart med det. Så kör du autobahnfort så är det ingen idé. Men det låter gott

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mack855
18 mars 2015 · 1 354 Inlägg

Kör bara kör. Som skrivet, halvera intervallerna för oljebyte och tändstift. Alternativt skaffa en uppsättning riktigt bra stift och sköt resten av servicearna som man ska göra smile Har steg 2 i min V70 2.5T -06 också och jag är grymt nöjd, dock har jag autotech!

mr_green
18 mars 2015 · 847 Inlägg

Körde steg1 på min 2.4t häromdagen och är riktigt nöjd. Så kör på e mitt tips.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
Mack855
18 mars 2015 · 1 354 Inlägg

Enda trista är att man vänjer sig så satans fort..

Oscarr22
18 mars 2015 · 6 Inlägg

Tack för era svar, fick tips om den här gdm performance i skåne och då fick jag reda på det här;
Då undrar jag, kan man verkligen få en sån brutal ökning av hästar med av ett chip?

Och är det någon som vet om dom är trovärdiga? Priset var ju inte lite sexigt


http://www.gdmperformance.se/trimsatser … -2007.html

mr_green
18 mars 2015 · 847 Inlägg

Känns lite mumbojumbo med dom siffrorna o priset. Bsr eller autotech e mitt tips.

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
spokenratt
18 mars 2015 · 3 860 Inlägg

Jag skulle också säga att det var bluffsiffror från GDM!

Körde BSR steg 1 i min förra, med ett JT 3" avgas halva vägen (alltså typ steg 2) och var riktigt nöjd!

Brorsan körde Autotech steg 3 på sin, båda bilarna var 2,5t.
Autotech var själva rätt nöjda när dom bänkade den hans S60... Deras STEG 3, mjukvara med komplett avgas i 3", var uppskattat till ca 265Hk och 435nm. Brorsan bil lämnade dock 278,57HK och 450,82NM i motorn vid bänkning!

Så att deras steg 1 lämnar nästan det samma tvivlar jag på.....

Satsa på sänrare kort, BSR eller AUTOTECH. Du beställer mjukvara och dosa, deosan rekomenderas som sagt då vissa verkstäder tar bort trimmet vid service och ibland trotts att man är noga med att påpeka att dom ej ska röra mjukvaran, du programerar om bilen själv hemma på uppfarten.

Det är verkligen skit enkelt!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Victuhh
18 mars 2015 · 59 Inlägg

mr_green skrev:
Bsr eller autotech e mitt tips.

spokenratt skrev:
Jag skulle också säga att det var bluffsiffror från GDM!

Satsa på sänrare kort, BSR eller AUTOTECH. Du beställer mjukvara och dosa, deosan rekomenderas som sagt då vissa verkstäder tar bort trimmet vid service och ibland trotts att man är noga med att påpeka att dom ej ska röra mjukvaran, du programerar om bilen själv hemma på uppfarten.

Det är verkligen skit enkelt!!

Told you, bro wink

Blyfot_Racing
18 mars 2015 · 904 Inlägg

Autotech kan ju även ha E85 program som ger lite mer än steg ett

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang