Hjälp, behöver en diagnos på min sjuka bil =´(

M155E Högerstolsrallyåkare
26 maj 2007 · 114 Inlägg

Tänkte att någon vänlig själv kanske har någon idé om vad det kan vara för fel på min bil....

Sen jag satt på sommardäcken i år så "kastar" bilen åt sidorna när man kör, mest i högre hastigheter.
Jag har gjort en framvagnsinställning men den var okey, vad kan det då vara som gör att den kastar???
2 st däck är något snedslitna men kan det verkligen göra att den katsar så mkt? (Dom sitter bak)


Även hjulbultarna har PÅ NÅGOT SÄTT blivit för långa under vintern! hmm Jo det är säkert, har samma bultar samma däck samma bil men ändå tar dom i nu men gjorde inte det förra sommaren...Mysterium...yikes

Om någon har en ide på vad detta kan bero på så dela gärna med er av eran kunskap!

Mvh Mizze

*~ Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly... But You Can Give Her A Hard Workout ;) ~*
Drönirettab
26 maj 2007 · 21 761 Inlägg

M155E skrev:
Även hjulbultarna har PÅ NÅGOT SÄTT blivit för långa under vintern! hmm Jo det är säkert, har samma bultar samma däck samma bil men ändå tar dom i nu men gjorde inte det förra sommaren

Menar du att bultarna går i botten så att de egentligen inte håller fast hjulen ordentligt?

twin_cam Smålänning
26 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Är hjulen bredare än original? Många bilar kan bli såna om man sätter på för breda däck och/eller fälgar med fel offset.

Att hjulbultarna är för långa låter skumt. Har du kollat så att det inte ska vara spacers mellan nav och fälg? Om det ska det så kan du ha förklaringen till spårkänsligheten.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Go_sideways
26 maj 2007 · 428 Inlägg

byte av bromsbelägg borde hjälpa =sant;)

M155E skrev:
Tänkte att någon vänlig själv kanske har någon idé om vad det kan vara för fel på min bil....

Sen jag satt på sommardäcken i år så "kastar" bilen åt sidorna när man kör, mest i högre hastigheter.
Jag har gjort en framvagnsinställning men den var okey, vad kan det då vara som gör att den kastar???
2 st däck är något snedslitna men kan det verkligen göra att den katsar så mkt? (Dom sitter bak)


Även hjulbultarna har PÅ NÅGOT SÄTT blivit för långa under vintern! hmm Jo det är säkert, har samma bultar samma däck samma bil men ändå tar dom i nu men gjorde inte det förra sommaren...Mysterium...yikes

Om någon har en ide på vad detta kan bero på så dela gärna med er av eran kunskap!

Mvh Mizze

Go_sideways
26 maj 2007 · 428 Inlägg

byt bromsbelägg så fixar längden sig.men problemet kommer tillbaka igen för bultarna är för långa som standard.

M155E Högerstolsrallyåkare
26 maj 2007 · 114 Inlägg

Ja däcken är bredare än original (225), men hade ju samma däck förra åter och då kastade den inte alls såhär....
Så ni tror alltså att eftersom beläggen har slitits så har bultarna på så sätt blivit för långa?? LÅter iofs vettigt men då måste dom ändå vara på gränsen till för långa om det finna så lite marginal?

*~ Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly... But You Can Give Her A Hard Workout ;) ~*
M155E Högerstolsrallyåkare
26 maj 2007 · 114 Inlägg

Och jag hade förresten inte spacers på förra året....

*~ Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly... But You Can Give Her A Hard Workout ;) ~*
storre
26 maj 2007 · 7 Inlägg

Det är inte spindelleden som är kass då?

M155E Högerstolsrallyåkare
26 maj 2007 · 114 Inlägg

Den är nybesiktad och det borde väl ha uppmärksammats då annars? Men utmärker det sig genom att bilen blir kastig då??
roll

*~ Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly... But You Can Give Her A Hard Workout ;) ~*
Skaune
27 maj 2007 ·

Nä nu e ni nog ute o cyklar! Att dom skulle blivit längre för att dina bromsbelägg bak var för dåliga?? hahaha nä du de tror jag inte på! De ena har ju inte med de andra o göra. Om dina hjulbultar har blivit längre så undrar jag hur mycket? Bultar kan sträckas, men inte hur mycket som helst!  Och om dina hjulbultar är för långa så kommer ju fälgen inte hela vägen in, den sitter alltså inte tillräckligt hårt, inte så konstigt om bilen "vobblar", testa med nya bultar så ska du nog märka skillnad!

Cruizr
27 maj 2007 · 417 Inlägg

Axor skrev:
Nä nu e ni nog ute o cyklar! Att dom skulle blivit längre för att dina bromsbelägg bak var för dåliga?? hahaha nä du de tror jag inte på! De ena har ju inte med de andra o göra. Om dina hjulbultar har blivit längre så undrar jag hur mycket? Bultar kan sträckas, men inte hur mycket som helst!  Och om dina hjulbultar är för långa så kommer ju fälgen inte hela vägen in, den sitter alltså inte tillräckligt hårt, inte så konstigt om bilen "vobblar", testa med nya bultar så ska du nog märka skillnad!

Håller med, samt jag tror det är ett vanligt fenomen på bilar som är sänkta samt har slitna däck (ofta sliten insida) att de spårar kraftigt! Märks lätt i motorvägsfart om bilen inte vilar utan glider till höger/vänster hela tiden. Tjejens Miata led av det fenomenet.

mvh/Jocke

M155E Högerstolsrallyåkare
27 maj 2007 · 114 Inlägg

nja alltså dom är ju bra mkt längre än tex låsbultarna som passar perfekt....5-6 mm kanske?
Den vobblar inte direkt utan den kastar mer åt sidorna när man kör i högre hastigheter....och nu sitter ju dessa bultar inte på eftersom de tog i skivan...så nu sitter det kortare plåtbultar på tillsvidare (skit snyggt ja vet)....men den kastar med dom bultarna med...


Ang slitningen på däcken så är 2 däck något snedslitna på insidan, inte mkt...så firman döär ja gjorde framvagnsinställningen på rek. mig att skifta däck bak och fram, då blev det bättre men fortfarande inte bra!
Sen hittade jag en bula på ena fälgen som nu sitter i bak...det kanske kan påverka?

Eller kan det vara bussningarna i bakvagnen som kan spöka?? hmm

*~ Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly... But You Can Give Her A Hard Workout ;) ~*
BMW635_Robban
27 maj 2007 · 1 277 Inlägg

Har du rätt lufttryck i däcken??

damirshark
27 maj 2007 · 180 Inlägg

Hade samma problem med min gammla bil så centrerings ringar på hjul och det hjälpte..

M155E Högerstolsrallyåkare
27 maj 2007 · 114 Inlägg

Japp, har rätt lufttryck....men varför ska jag behövacentreringsringar i år när jag inte behövde det förra året?? Något måste ju ha hänt...:S

*~ Never Drive Faster Then Your Angel Can Fly... But You Can Give Her A Hard Workout ;) ~*
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang