Bilen skadad i automatvätt

Isaksson5 Ungdoms Räser
20 mars 2015 · 425 Inlägg

Hej!


Då bilen blev skitig så tänkte jag tvätta den. Provade OKQ8s "Turtle Wash". Åkte in någon timme senare då kön var ganska lång.

Allt går jättebra, bilen blir ren och fin. Men sen mot slutet så hör jag ett "DUNK".
Tjejen undrar vad det var. "Säkert något med pelarna som har nån spärr".

Sätter mig i bilen, startar och ska slå igång torkbladen.
Endast 1 torkarARM åker upp, den andra var som en stump!

Parkerar rakt utanför porten och kollar. Torkararmen har slitits itu. En liten bit sitter kvar på bilen, den andra var borta. Märker även att jag fick en stor repa på huven längst upp, just precis vid där torkararmen borde varit.

En arbetare på OKQ8 är utanför. Visar henne skadan och hon blir förvånad.
Vi går in i tvätten och väntar på att den ska bli "ledig".

Mycket riktigt ser jag min torkararm ligga på golvet till höger.
Går sedan ut till bilen. då står det 2 st arbetare och kollar på bilen.
"Det är ju ett sånt där biltema blad".
"Jo, det är det"
"Då kan ju borstarna fastna i plasten"
"Jo, men torkarARMEN borde ju inte slitas loss"

De tog bilder på skadan och mitt telefonnummer.
Detta skulle de be deras chef titta på.

Ringde idag (Fredag) och frågade. Chefen svarade att "Det måste varit något fel på torkararmen ifall det är den som går sönder" "Det är ingenting vi ersätter"




Vad f*n ska jag nu göra? Är det mitt eget fel detta?
Blir handtvätt för all framtid...

SkyCandy1 Meldem
20 mars 2015 · 117 Inlägg

Ja det är lite så det funkar, undermåliga torkararmar/blad är inget en bensinstation brukar hållas ansvariga för om det inte är något direkt fel på tvätten. Det finns exempel på torkararmar som fastnat i borstarna och gjort stor åverkan på efterkommande bilar med följd att ägaren till torkararmen (första bilen dvs) hölls skadeståndsskyldig för skadorna på resten av bilarna, både i försäkringsbolagens skadereglering och rättsligt.

Jag tror är det "ditt egna fel" som du uttrycker det, om man nu ska säga vems fel det är

gamlingen
20 mars 2015 · 5 198 Inlägg

ofta står det väl också *tvätt sker på egen risk*

Isaksson5 Ungdoms Räser
20 mars 2015 · 425 Inlägg

JensDavid skrev:
Ja det är lite så det funkar, undermåliga torkararmar/blad är inget en bensinstation brukar hållas ansvariga för om det inte är något direkt fel på tvätten. Det finns exempel på torkararmar som fastnat i borstarna och gjort stor åverkan på efterkommande bilar med följd att ägaren till torkararmen (första bilen dvs) hölls skadeståndsskyldig för skadorna på resten av bilarna, både i försäkringsbolagens skadereglering och rättsligt.

Jag tror är det "ditt egna fel" som du uttrycker det, om man nu ska säga vems fel det är

Jag förstår hur du menar och är beredd att hålla med.
Men varför jag inte håller med för tillfället är pga att själva armen delats. Hade det varit så att den var dåligt fastsatt så hade jag bara dunkat handflatan i pannan på mig själv.

Bifogar en bild för att kunna visa hur jag menar.

http://postimg.org/image/mkjon3njx/
Repan i sig kan gå att polera bort, vilket jag hoppas!

AChr
20 mars 2015 · 336 Inlägg

Lite hjälp med bilden.

http://oi59.tinypic.com/i1l0zl.jpg

Kan tyvärr inte säga hur du ska gå tillväga med ärendet, dock. Trist som fan i alla fall... hmm

Senast redigerat av AChr (20 mars 2015)

Just turbo power, no real shit.
Isaksson5 Ungdoms Räser
20 mars 2015 · 425 Inlägg

AChr skrev:
Lite hjälp med bilden.

"Bild"

Kan tyvärr inte säga hur du ska gå tillväga med ärendet, dock. Trist som fan i alla fall... hmm

Tack för hjälpen med bilden! smile

Är ju en jobbig sak.. Men ifall det inte blir någon fördel för mig så har jag iallafall lärt mig. Handtvätt! smile

Senast redigerat av Isaksson5 (20 mars 2015)

SkyCandy1 Meldem
20 mars 2015 · 117 Inlägg

Oj det var en ordentlig och trist amputering! väldans otur att bladet fastnar så pass att hela armen går av

Ett fall där tvätten hållits skadeståndsskyldig är när de optiska sensorerna varit dåligt rengjorda så att tvätten åkt in i bilen

Isaksson5 Ungdoms Räser
20 mars 2015 · 425 Inlägg

JensDavid skrev:
Oj det var en ordentlig och trist amputering! väldans otur att bladet fastnar så pass att hela armen går av

Ett fall där tvätten hållits skadeståndsskyldig är när de optiska sensorerna varit dåligt rengjorda så att tvätten åkt in i bilen

Kan vara mycket möjligt. Åkte förbi samma tvätt x antal gånger. Alltid minst 5 pers i kön.
Men mot kvällen blev den ledig!

frasse4
20 mars 2015 · 736 Inlägg

Trycka upp en bild och text med "Denna skada inträffade i tvätten, macken ersätter ej" och sätt upp i anslutning till macken (dock ej på mackens mark), alt. dela ut till folk som står i kö en fm? wink

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
TintinZ
20 mars 2015 · 50 Inlägg

du kan alltid prata med konsumentverket om de att dom vägrar ersätta skador deras maskiner gör på bilarna!!
dom brukar hjälpa en med de om inte annat så hjälper dom dig att gå till rätt ställe för sådana ärenden för ingen vill ha dom över sig!

De dårskaper man ångrar mest i sitt liv är de man inte begick när man hade tillfälle. va en yesman=P
Toyota BB (2005)
Toyota GR86 (2022)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 mars 2015 · 17 534 Inlägg

TintinZ skrev:
du kan alltid prata med konsumentverket om de att dom vägrar ersätta skador deras maskiner gör på bilarna!!
dom brukar hjälpa en med de om inte annat så hjälper dom dig att gå till rätt ställe för sådana ärenden för ingen vill ha dom över sig!

TS får anmäla till ARN och hoppas det ger något. Inte mycket mer att göra. Läser man det finstilta från 90-talet då även jag jobbade extra på en Uno-X så var rekommendationen att man skulle tejpa fast torkarna...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Digital_Kicker
20 mars 2015 · 3 721 Inlägg

Något liknande hände på en Statoil tvätt för några år sen. Dock så fastnade torkaren i en utav borstarna och gav killens bil rejält med lackskador. Statoil fick ersätta skadorna.
Tråkigt när sånt händer.

StarShine
20 mars 2015 · 265 Inlägg

Var med om en liknande sak med c30n. Vingen fastna i borsten som går över taket o slets loss. Inga skador på bilen dock mer än vingen. Jag hade rent ut sagt ett h"lvete att få rätt på de. Men med intyg av Volvo att de va en originalspoiler. Efte typ 100 timmar i telefon med macken och försäkringsbolaget så fick jag faktist rätt till slut o macken betalade va de kosta att göra vid. Hoppas de går lika bra för dig!

Saxar från min gamla projekttråd;

StarShine skrev:

MOTGÅNGAR IGEN!
Vad är det man säger? En olycka kommer sällan ensam?
Då var det dags igen, i fredags körde jag och min sambo upp till Stockholm för att fira jul där. När vi var en liten bit från att vara framme så bestämde vi oss för att köra in på biltvätten och tvätta av bilen då sambons bror inte sett bilen utan första gången han skulle få se den. Sagt var gjort så vi körde in till en mack och körde in bilen i biltvätt. Satt kvar i bilen under tvätten. Borsten går framifrån och bak över huv,vindruta,tak och bak vid vingen. Allt verkar frid och fröjd.

TILLS!!!
Borst j*veln vänder och greppar tag in under vingen och lyfter upp vingen som sedan slår ner i bakrutan (tur var att rutan höll) Kände, Shit, jaja det är bara att vänta tills programmet är klart och gå ut och beskåda skadan.
När tvätten är klar går jag ut för att se skadan. Ser direkt att vingens plast fäste är avknäckta samt att limmet från rutan har släppt och även blivit en spricka vid ena fästet i vingen.

Går in på macken och förklarar hela situtationen. Dom förstår mig fullt ut och säger att deras chef inte är där(Lilla julafton) och inte kommer in förräns på måndag. Jag försöker få besked om hur detta skall lösas och de i butiken hjälper mig och skriver Skadeanmälan där de skriver under att det är biltvätten som har skadat bilen och att maskinen är vållande till skadan.

Försöker jaga chefen under hela helgen plus igår. Får till sist tag i han i morse och då har han bestämt sig för att INTE betala något då han anser att detta är en "eftermonterad extra utrustning". Försöker förklara att detta är en vinge som volvo själv monterar på bilar och att om man köper en DRIVe är detta standard vinge till denna bil.
Men han ger sig inte.

Senare under dagen kör jag ut bilen till volvo då de ska göra vid den förra skadan på motorhuven(se tidigade inlägg) Passar då på att fråga han som är chef på skadeavdelningen vad han tror om vingen och ifall den går att laga. Han säger att det är inget att snacka om utan att han på macken ska stå för kostnaden. Han tycker att jag ska driva saken vidare via försäkringsbolaget och få skadan fixad ordentligt. Så jag ringer försäkringsbolaget och får ett skade nummer och lämnar in bilen. Även dom på försäkringsbolaget säger att det är biltvättens fel och att han SKA stå för kostnaden av min självrisk.

Ringer då upp han på macken och förklarar vad volvo har sagt och även försäkrings bolaget anser att han ska stå för kostnaden man han vägrar fortfarande betala. Vad ska man nu göra?!?!

Enligt försäkringsbolaget (har samma som han) så har han ingen försäring som täcker skador på bilar när dom är i biltvätten utan den ända försäkringen han har är den på butiken och macken i sig. Därför bör man INTE köra in i en biltvätt med sin bil. Då olyckan är framme är man helt oförsäkrad och får förlita sig helt på sin egen försäkring.

Den ända försäkringen som finns är hans försäkring på macken vilket ger han en självrisk på ca 1 bas belopp. Vilket betyder bra mycket mer än min självrisk.

Citerar han på volvo ang. mack ägaren och skadan: "Ja, det kan han få som en julklapp"


Då var ÄNTLIGEN hela denna affären avklarad! har till sist efter 3 MÅNADER!!!! fått ut självrisken av företaget!!
Det satt riktigt långt inne. Har nekar fortfarande till att det är hans fel men "Huvudkontoret" har valt att betala ut pengarna till mig igen då de inte vill sota ner sitt namn för ett par tusen.. SÅ ÄNTLIGEN KAN MAN LÄGGA DET PÅ HYLLAN!! smile

tji fick han, som trodde att han skulle klara sig undan! cool

Senast redigerat av StarShine (20 mars 2015)

"Så länge min chef låtsas att jag har mycket lön, låtsas jag att jag har mycket arbete."
Dodge Challenger "pappas pärla" (1971)
Volkswagen Golf "TSI" (2014)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 mars 2015 · 17 534 Inlägg

Digital_Kicker skrev:
Något liknande hände på en Statoil tvätt för några år sen. Dock så fastnade torkaren i en utav borstarna och gav killens bil rejält med lackskador. Statoil fick ersätta skadorna.
Tråkigt när sånt händer.

Jo. Hade detta hänt på vår lokala Statoil så hade nog ägaren betalt direkt. Men nu bor vi på en liten ort och jag känner ägaren... Dessutom kommer det inte att hända. Jag äger ju en rekondfirma...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang