Drivknut på audi a4?

Widowmaker
18 maj 2007 · 1 112 Inlägg

Jag har ett knackande ljud som hörs från högra framhjulet, har varit tyst fram tills för några dagar sen. Hade en golf förut där en knut gav sig å ljuet påminner så ja e rädd för det värsta!
Vad tror ni? kan det vara något annat ypiskt som kan knacka? om det är drivknuten, någon som vet vad det kan handla om för pengar i reparation?

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Turbo_A4 Quattro Is The Shit!
18 maj 2007 · 441 Inlägg

Hmm svårt att avgöra. Men troligtvis är det drivknuten om ljudet är konstant när du kör.
Påverkas ljudet något när du svänger?

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com
Widowmaker
19 maj 2007 · 1 112 Inlägg

Ljudet är inte konstant men det påverkas när jag svänger bromsar å lite så! man kan säga att det finns vissa lägen då det är tyst men till majoritet låter det!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Turbo_A4 Quattro Is The Shit!
19 maj 2007 · 441 Inlägg

A då är det nog tyvärr så att drivknuten har gått hmm
Just sånna grejer e ju aldrig lätt att konstatera efter en sån här beskrivning men gör så att du kollar i fall drivdamasken är hel på båda sidorna av drivaxeln. Ta tag i  axeln och vrid den fram och tillbaks då märker du i fall de glappar. Lättast är att hissa upp de hjulet i luften så kan du rycka å slita i de i stället.

Vet inte om detta hjälper dig men man kan ju alltid försöka big_smile

"If It Got Tits Or Wheels It Will Get You In Trouble..."
fastOne.se
Hi-Tuning.com
Widowmaker
19 maj 2007 · 1 112 Inlägg

jag tänker göra precis som du säger! hissar upp å rycker lite i skiten! var på autoprodukter idag å dom skall ha 1586 kr för komplett drivknutsats med damask, fett, ringar mm.

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Volvobrud83 The one and only ;) Take it or live it :P
20 maj 2007 · 327 Inlägg

Hade ett sådant ljud på volvon min, konstaterade att det var hjullagret. Du har säkert redan kollat det men det var ett tips. big_smile

Fullt ös medvetslös....
VOLVO- a better way of living.
Old Volvo never dies they only go faster.
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.
Widowmaker
24 maj 2007 · 1 112 Inlägg

jag var på verkstaden å fick lite tips! visade sig var så enkelt att jag bara hissa upp kärran å drog å bultarna lite mer så nu e det tyst!
Fattar inte de! kunde svära på att det var knuten, lät precis som på min golf å där var knuten åt skogen bevisligen!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Widowmaker
27 maj 2007 · 1 112 Inlägg

Det löste sig med knuten! Var inne på verkstad å fråga guben å han sa att det kostar typ 3000 å fixa men då sa han att jag skall prova å dra åt hjulbultarna först för å säkerställa att det inte e dem som sitter löst! å de gjorde de så nu har jag lösta problemet utan att bli fattig!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang