Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 514 837 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
21 februari 2015 · 3 068 Inlägg

Medan man grunnar och samlar delar så har jag pysslat med lite annat.. bl.a. kom jag över ett par kofångare som var finare än de jag har på bilen.

Så jag har demonterat och bortat bort den rost som fanns på insidan och håller på att spraya rostomvandlande färg, för att sedan lacka dem gråa på insidan. fästen har också snyggats till och fått en skvätt färg.

bakre kofångare
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-a9fb7c288cfc1ce17225cd566795092c.jpg

kofångarhorn
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-e2473468b6b4807c238b574a846a525f.jpg

andra paret kofångarhorn
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-94fb3847eccbf5704a09a344295bd9d9.jpg

bakre, sänkta kofångarfästen
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-9b2289a55a482d3463c4be73bc7035b2.jpg

främre kofångare lackats på insidan med rostomvandlande färg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-7cac333cc9e2c262d473ea197a315e94.jpg

Missade att fota de främre fästena, men de har också fått färg som de bakre.. även fästplåtar har avrostats och lackats, skruvarna ligger i rostlösande bad för tillfället :-)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
2 mars 2015 · 3 068 Inlägg

Fått reda på att kronhjul (bild i inlägg längre upp) är en Klingenberg, den absolut starkaste slutväxeln och mkt ovanligt :-) Dock finns det lite jobb om man vill.. slipa bort alla vassa kanter och göra en mjuk radie istället.. som gör den ännu starkare (riktigt skitjobb som tar tid).

Hur som helst så har jag kommit över nya drev till 3:an och 4:ans växel. Det blev inte exakt som det var tänkt..

Hade tänkt ha
slutväxel 3,875
#1 3,80
#2 2,06
#3 1,39 eller 1,44 Det blev 1,48 istället
#4 1,04

Som ni ser är det alltså 3:ans växel som blev något högre utväxlad än det var tänkt. Men det kommer att funka bra ändå, 4:an blir lite av en överväxel (även om den är bra mkt högre utväxlad än standard).

1,4:1 4:a, här utan synktuben, när jag får det är synktuben tig:ad i drevet, sen planslipat och honat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-f583abf795f189dff3acaa4d53681bb4.jpg

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2357403

Nållager med ny bussning och stålkorg
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-bb12c87f8f5f3b2428bdb267fbbaa229.jpg

Molysprutad växelgaffel till 1-2 växling (original på denna låda är i mässing på 1-2).
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-18a3ca893e37ac0315177deb1d429297.jpg

3:ans drevpar har jag inget foto på, men det är ju ganska likt det ovan fast med annat antal kuggar.

Så det ser inte helt omöjligt ut att ha både ny motor och låda till sommaren :-)

Baldrik
3 mars 2015 · 296 Inlägg

Roligt med fräscha grejor. Skönt att kunna gasa utan att oroa sig.
Är det bökigt att montera? Måste man schimsa och hålla på eller är det "bara" att skruva ihop?

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
3 mars 2015 · 3 068 Inlägg

Jo, det blir kul att kunna använda bilen fullt ut, utan att vara orolig för att saker går sönder (vilket det såklart kan göra ändå!).

Att bygga vw växellåda är allt annat än bolt-on tyvärr.. Många specialverktyg som behövs och det många mått och toleranser som ska kontrolleras och justeras.

Man vill byta ut diffen till en starkare med 4 spindeldrev, då måste djupet på pinjong justeras, flankspel på kronhjulet shimsas in. Att göra det utan verktyg för att pressa i och ur gavlar är väldigt jobbigt.

Efter det måste axialspel på drev justeras, antingen genom att shimsa eller planslipa drevet (enkelt uttryckt). Dreven ska också linjera, även detta påverkas av huvudaxelns och pinjongens position..

Jag kommer inte att göra detta själv och rekommenderar ingen som inte vet precis vad man gör att försöka.

Djo
3 mars 2015 · 10 157 Inlägg

Mycket pyssel men kommer bli riktigt bra cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
3 mars 2015 · 3 068 Inlägg

Tack, jo det får vi hoppas :-) Glömde en av flera andra saker som man måste göra när man bygger växellåda.. det är att justera in gafflarna som petar slidern över synkar så att växeln driver.. Och det kan man inte göra när lådan är ihopmonterad... (om man inte borrar ett hål i sidan som pluggas sen, men det går  bara till 1-2). Man behöver en jigg som man monterar upp drevstockarna i och justerar. Det går att göra en av sönderkapat hus, men finns att köpa också.. typiskt obilligt med specialverktyg bara.. en riktig pinjongmutterhylsa går på tusenlappen tex.

Twins Twins Bil & Plåt
6 mars 2015 · 2 577 Inlägg

kommer bli snyggt med nya kofångare big_smile!

Volkswagen Corrado G60 "Irish Green" (1991)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" (1991)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 mars 2015 · 3 068 Inlägg

Ja, nya är de inte men bra mkt fräschare än de som satt på bilen innan :-)

Var på biltema för några dagar sen och skulle köpa boxlås till stolsunderredena.. Skulle även köpa lite kopplingar till ny diskho och avlopp hemma etc.. fastnade i vvs-hörnan och glömde givetvis bort låsen.. men det blir säkert fler turer till racetema :-)

Sen är alla dreven till lådan klara, på väg hit. Jag har ett par lager, förstärkt hockeyklubba (växelväljare) på väg från usa.

Fick ett paket från dalhems idag med kopplingswirehölje, hållare, ny vinyl till innertakluckan, urtrampningslager.

Dessutom fick den kompletta lådan jag bytte till mig mot de gulkromterade drivaxelrören med bromsar etc, i Mickes garage.. tänkte åka dit i helgen och hämta det... så att jag kan fräscha upp dem grejerna innan de ska på nya lådan.

Annars lär det inte bli så mkt gjort i helgen pga att sambon jobbar 2:a natten av 4 idag.. Blir kvalitetstid med dottern iaf :-)

Djo
6 mars 2015 · 10 157 Inlägg

Många delar små cool

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 mars 2015 · 3 068 Inlägg

Jo det blir ju så.. När man bygger låda är det ingen idé att hoppa över viktiga delar heller.. eftersom det är väldigt svårt att riva och sätta ihop en låda utan press, massa specialverktyg och mkt kunskap.

Tänkte jag skulle hinna klippa till och limma fast vinylen jag fick tag i till innertakluckan imorn iaf.. ev nu när dottern somnat, alltid nåt :-)

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 mars 2015 · 3 068 Inlägg

Så, nu har jag fått hem en extra växellåda, tidig (förmodligen runt -66), som jag ska plocka noskon och drivaxlar från med drivaxelrör etc. Detta pga att lådan jag köpte innan hade långa axlar som sitter på senare bubbla.

Sen fick jag ett paket idag, innehållandes mina nya drev :-D

1,48:1 #3 och 1,04 #4, båda tigsvetsade ihop med synkhub och därefter honade. Fick även med en molysprutad växelgaffel och ett nytt nållager med bussning. Återstår nya synkringar, ett till nållager och kullager till diffen.. just ja, en förstärkt "hockeyklubba" med (axeln som sitter ihop med spaken och drar i växelgafflarna).

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
11 mars 2015 · 3 068 Inlägg

En bild skulle det ju vara med också :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-50c4769cebdc3536c3bfd4b7d3b4593d.jpg

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
12 mars 2015 · 3 068 Inlägg

Har hunnit jobba lite ikväll, mest rengöring och demontering av växellådsdelar som ska användas till den nya lådan.

Noskonen rengjord och har målats med etsande primer
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-035d01d72e430269b1cdccc8e386ee6a.jpg

Samma noskon har nu fått blanksvart lack som resterande av lådan
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-040decdb6e1f36003356c966d0742f6d.jpg

Efter en noggrann rengöring har jag slipat bort vassa kanter på drivaxlar samt polerat spadarna och en bit ner på drivaxelarna. Detta gör dem starkare, risken för sprickbildning minskar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-e0c8e4061de435bd88e9f5f84117d3e4.jpg

Sen har jag börjat att grovrengöra drivaxelrören, tyvärr har jag inte tillgång till blästring, så det blir nog rostomvandlare, grundfärg och lack på det.. det lär duga gott.

Ena drivaxelröret
https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-542d2cef9ef85cfb98118967f658f53c.jpg

Annars håller jag på att få reda på ett par paket som av någon dum anledning returnerats till säljaren i Usa.. min shipping forwarder hävdar att jag behöver fylla i ett dokument för att de ska ta emot varor via Usps, men det har jag inte behövt tidigare och det har funkat.. störande då det försenar lite... Där är tex kullager till diffen, nållager till 4:ans växel, förstärkt hockeyklubba och nya synkringar...

Nu i helgen blir det inget gjort för vi åker till Göteborg imorn och sen båten till Danmark för att roa oss med dottern på The reef äventyrsbad :-)

På återseende

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
17 mars 2015 · 3 068 Inlägg

Fick gjort lite mer igår.. blev dock inga foton på det.. men jag har gjort rent, slipat av och grejat med drivaxelrören.. målades sedan med rostomvandlare i två omgångar, likaså med bromstrummorna och några bromsdetaljer.

drivaxelrören ska få rostskyddsgrund och sedan blanksvart lack. Trummorna ska lackas med värmetålig färg. Sitter och letar efter bromssköldar, bromsbackar etc nu.. då sköldarna var allt annat än bra och backarna skadade av olja/fukt eller vad det är.

Sen är det lite strul med grejer som returnerats till säljare i Usa.. störande som fan.. vet inte om det är min shipping forwarders eller USPS's fel.. paket kommit fram, inte levererats och sen skickats tillbaka till avsändare.. jaja.. får hoppas det löser sig..

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
18 mars 2015 · 3 068 Inlägg

Fick hem min förstärkta gavel till växellådan igår. Billet med stålhylsor för pinnskruvarna, bra skit :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-ccdcaafb3932fb87465bdd167b0ddfe9.jpg

Ska försöka lacka klart drivaxelrören ikväll, och ha så mkt som möjligt färdigt tills lådan är klar. Kommer nog även bromsbackar och lite annat smått idag med posten från Dalhems.

Djo
18 mars 2015 · 10 157 Inlägg

Snygga grejer smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
19 mars 2015 · 3 068 Inlägg

Jovars, den är fin, känns mer gedigen och bättre tillverkad än den jag hade tidigare.

Satte tillbaka bakrutan igår med ny list.. fick slita bort toningsfilmen på sidorutorna.. Detta eftersom det inte gick att montera biltemas toningsfilm på bakrutan (välvd på båda håll) och glasmästaren hade ingen film som var snarlik.. Så får köra utan men det gör inget.

Har lackat färdigt drivaxelrören igår. Fick även hem packningssats till hjullagren, bromsbelägg med monteringssats och ett par andra småsaker.
Hjulcylindrar och bromssköldar hittade jag till mkt bra pris i Usa. Dalhems har inte bromssköldar bak och de jag hittade på Ebay och i England låg på en 5hundring styck... köpte beg i bra skick, blästrade och fina.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
22 mars 2015 · 3 068 Inlägg

Har blitt lite grann grejat iaf.. drivaxelrören är klara. Nu väntar jag bara på bromssköldar för att kunna montera dem helt färdigt.. Har fått hem bromsbackar, hjulcylindrar, packboxar etc.

https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/10304771_10152709447116636_443162343062394791_n.jpg?oh=c445f86c77e996c6f1ff8a2f7d95204a&oe=55BD8ADE

Sen är bromstrummorna färdiga för montering också.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/v/t1.0-9/10424343_10152709447251636_3184759787249032387_n.jpg?oh=62cdecdf6761e177563c328b33e4c7a6&oe=5579F913&__gda__=1437359783_23ba6f77f73c38af7f5e434c64320117

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
25 mars 2015 · 3 068 Inlägg

Så var de sista grejerna hemskickade från Usa för att få ihop växellådan :-)

Det som ligger i paketet är nya synkringar, difflager, hd-hockeyklubba (växelväljare) och nållager till 3ans växel (kan va nåt mer jag inte kommer på nu, hehe)... samt en slutväxel till en polare (4,125:1). Jo, just det, bromssköldar och bromscylindrar är med i paketet också.

Så det är väl bara att vänta 1v så kan jag leverera delarna till lådbyggaren, ta hem den och shimsa in drivaxelrören och montera i skrotet.

Dock är jag jäkligt sugen på att hinka i motorn med nuvarande växellåda och testköra lite.. motorn ska ju ändå köras in relativt lugnt :-) Vi får se hur det blir.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
26 mars 2015 · 3 068 Inlägg

Har rivit mer i växellådan jag köpte för att ta noskon och drivaxlar.. fyfan vad gammal växellådsolja luktar ruttet rövhål.. trots att man tappar ur den så är det mkt kvar i lådan.. Nåväl..

Har bara drevstockarna kvar att pressa ur så är den helt demonterad.. Gött att ha lite reservdelar och prylar man kan använda. Vissa delar är starkare i äldre växellådor.. Allt blev inte bättre. Man ville spara in pengar och drog således ner på material och kvalisort. Ett expempel är mekanismen för backdrevet, som blev sämre och sämre för varje ny modell, den äldsta (utom splitcase-lådan då) är bäst. Ett annat exempel på det är dragstängerna som håller fast cylindrar och topplock i blocket.. Man sparade många d-mark på att gå från M10 till M8.

Det var för grisigt för att fiska upp mobilen och ta några foton. hoj!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang