Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

S_Kekko
22 mars 2015 · 206 Inlägg

Jockk3 skrev:

S_Kekko skrev:
Har 2 frågor:

I bilen (Saab 9-3og) har jag 2 Gas Alpha 1026 och ett Gas pro600 som driver dom. När man spelar och basarna får trycka på lite mera går steget i protect tills man vrider av tändningen och på igen. Är det dålig strömmatning till steget som gör så det blir så? Har 50 mm2 till steget men kan "the big 3" vara behövligt att göra?

Andra frågan, har läst nånstans om att det är farligt för steget om man kopplar ledslingor på högtalarutgångarna på steget någon som vet om det stämmer?

Det slår inte ifrån pågrund av överhettning då?

Nej steget blir inte varmt och det kan gå in i protect från 10 sekunder efter jag starta bilen till att inte göra det alls beroende på vilken volym och musik jag lyssnar på

BerglunD666
22 mars 2015 · 124 Inlägg

S_Kekko skrev:

Jockk3 skrev:

S_Kekko skrev:
Har 2 frågor:

I bilen (Saab 9-3og) har jag 2 Gas Alpha 1026 och ett Gas pro600 som driver dom. När man spelar och basarna får trycka på lite mera går steget i protect tills man vrider av tändningen och på igen. Är det dålig strömmatning till steget som gör så det blir så? Har 50 mm2 till steget men kan "the big 3" vara behövligt att göra?

Andra frågan, har läst nånstans om att det är farligt för steget om man kopplar ledslingor på högtalarutgångarna på steget någon som vet om det stämmer?

Det slår inte ifrån pågrund av överhettning då?

Nej steget blir inte varmt och det kan gå in i protect från 10 sekunder efter jag starta bilen till att inte göra det alls beroende på vilken volym och musik jag lyssnar på

Hur är basarna kopplade?

BMW 525d (2001)
Fjong
22 mars 2015 · 1 494 Inlägg

S_Kekko skrev:
Har 2 frågor:

I bilen (Saab 9-3og) har jag 2 Gas Alpha 1026 och ett Gas pro600 som driver dom. När man spelar och basarna får trycka på lite mera går steget i protect tills man vrider av tändningen och på igen. Är det dålig strömmatning till steget som gör så det blir så? Har 50 mm2 till steget men kan "the big 3" vara behövligt att göra?

Andra frågan, har läst nånstans om att det är farligt för steget om man kopplar ledslingor på högtalarutgångarna på steget någon som vet om det stämmer?

Se över så att steget är rätt inställt och mät upp allt med multimeter så att du har ström. Slingorna skulle jag tagit bort dom lär ju knappast bidra med någonting bra.

S_Kekko
22 mars 2015 · 206 Inlägg

BerglunD666 skrev:

S_Kekko skrev:

Jockk3 skrev:
Det slår inte ifrån pågrund av överhettning då?

Nej steget blir inte varmt och det kan gå in i protect från 10 sekunder efter jag starta bilen till att inte göra det alls beroende på vilken volym och musik jag lyssnar på

Hur är basarna kopplade?

Dom är parallell kopplade

Fjong skrev:

S_Kekko skrev:
Har 2 frågor:

I bilen (Saab 9-3og) har jag 2 Gas Alpha 1026 och ett Gas pro600 som driver dom. När man spelar och basarna får trycka på lite mera går steget i protect tills man vrider av tändningen och på igen. Är det dålig strömmatning till steget som gör så det blir så? Har 50 mm2 till steget men kan "the big 3" vara behövligt att göra?

Andra frågan, har läst nånstans om att det är farligt för steget om man kopplar ledslingor på högtalarutgångarna på steget någon som vet om det stämmer?

Se över så att steget är rätt inställt och mät upp allt med multimeter så att du har ström. Slingorna skulle jag tagit bort dom lär ju knappast bidra med någonting bra.

Om det skulle vara dåligt med ström fram till steget är big 3 ett vettigt sätt att börja på då? Slingorna sitter inte kopplade på steget var mest bara nått jag undrade över

Fjong
22 mars 2015 · 1 494 Inlägg

S_Kekko skrev:

BerglunD666 skrev:

S_Kekko skrev:

Nej steget blir inte varmt och det kan gå in i protect från 10 sekunder efter jag starta bilen till att inte göra det alls beroende på vilken volym och musik jag lyssnar på

Hur är basarna kopplade?

Dom är parallell kopplade

Fjong skrev:

S_Kekko skrev:
Har 2 frågor:

I bilen (Saab 9-3og) har jag 2 Gas Alpha 1026 och ett Gas pro600 som driver dom. När man spelar och basarna får trycka på lite mera går steget i protect tills man vrider av tändningen och på igen. Är det dålig strömmatning till steget som gör så det blir så? Har 50 mm2 till steget men kan "the big 3" vara behövligt att göra?

Andra frågan, har läst nånstans om att det är farligt för steget om man kopplar ledslingor på högtalarutgångarna på steget någon som vet om det stämmer?

Se över så att steget är rätt inställt och mät upp allt med multimeter så att du har ström. Slingorna skulle jag tagit bort dom lär ju knappast bidra med någonting bra.

Om det skulle vara dåligt med ström fram till steget är big 3 ett vettigt sätt att börja på då? Slingorna sitter inte kopplade på steget var mest bara nått jag undrade över

Big three är en bra början men är ditt batteri för dåligt så kan du behöva byta det iaf, börja med att undersöka hur mycket spänningen dippar när du spelar och sen ska du se över så att inställningar och installation är rätt skulle jag säga  tongue

Tribbe SAAB♥SUBARU
22 mars 2015 · 1 636 Inlägg

sad  Mitt ljud började krångla för ett tag sen. Slutsteget går in i safe mode några sek sedan tillbaka till normalt och sen tillbaka till safe mode osv..  Hade så en vecka och prövade då att dra en annan lågnivåkabel löst över säten och allt då den var för kort för att användas och då funkade det.. Så jag beställde en ny kabel och kopplade in den förra helgen och då funkade allt tills imorse..

Jag har en Kenwood DPX503UY huvudenhet som jag dragit två st lågnivåkablar ifrån till ett Hertz EP5 steg som driver en bas på kanal C och ett framsystem på kanal A+B, stereon driver fortfarande högtalarna i bakdörrarna och de fungerar hela tiden.

Jag har haft den här setupen i några år nu så har inte kopplat fel någonstans.. När jag drog om den ena lågnivåkabeln förra helgen kollade jag även på jordningen till slutsteget och den var okej.

Ibland när den går in i safe mode så smäller det lite om högtalarna. Så har nu stängt av stereon helt.

Verkar ju konstigt om det vore kabel fel igen??
Var ska jag börja felsöka? Och hur?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
David_k
24 mars 2015 · 2 Inlägg

Tjena! Jag har en 15 tums xion bas (märket är audio system) och undrar fall jag ska ha en sluten eller portad låda samt vilket liter antal. Bilen är en audi a6 kombi från 98 och jag har ett slutsteg som ger ut 1000watt i 2ohm. Jag lyssnar på de mesta men de ja kommer lyssna mest på är hip hop/rap och house. Har en kompis som hade samma bas och bil och har en portad låda på cirka 95liter. De låter bra, men skulle nog vilja ha lite mer snärt i den.

Kevaz Hellre basa än gasa.
24 mars 2015 · 1 093 Inlägg

David_k skrev:
Tjena! Jag har en 15 tums xion bas (märket är audio system) och undrar fall jag ska ha en sluten eller portad låda samt vilket liter antal. Bilen är en audi a6 kombi från 98 och jag har ett slutsteg som ger ut 1000watt i 2ohm. Jag lyssnar på de mesta men de ja kommer lyssna mest på är hip hop/rap och house. Har en kompis som hade samma bas och bil och har en portad låda på cirka 95liter. De låter bra, men skulle nog vilja ha lite mer snärt i den.

Har din kompis samma slutsteg eller lika mycket watt till sin bas?

Audi A6 tdi "4x15 b2 audio" (2002)
Dr_struts
24 mars 2015 · 1 861 Inlägg

David_k skrev:
Tjena! Jag har en 15 tums xion bas (märket är audio system) och undrar fall jag ska ha en sluten eller portad låda samt vilket liter antal. Bilen är en audi a6 kombi från 98 och jag har ett slutsteg som ger ut 1000watt i 2ohm. Jag lyssnar på de mesta men de ja kommer lyssna mest på är hip hop/rap och house. Har en kompis som hade samma bas och bil och har en portad låda på cirka 95liter. De låter bra, men skulle nog vilja ha lite mer snärt i den.

Lite mindre låda med samma avstämning löser det, du får inte lika jämn respons kurva av det dock! Och har ni olika bilar kommer ljudet att uppfattas olika i båda bilarna!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
David_k
24 mars 2015 · 2 Inlägg

Min kompis har en likadan a6:a. Hans slutsteg är också på 1000watt i 2ohm smile

Senast redigerat av David_k (25 mars 2015)

Pluppen11
25 mars 2015 · 32 Inlägg

Rent generellt sett, är det någon märkbar skillnad på en portad och sluten baslåda av samma klass när det endast ska spelas musik? Är det ena bättre än det andra och i så fall varför?

S_Kekko
26 mars 2015 · 206 Inlägg

Fjong skrev:

S_Kekko skrev:

BerglunD666 skrev:

S_Kekko skrev:
Nej steget blir inte varmt och det kan gå in i protect från 10 sekunder efter jag starta bilen till att inte göra det alls beroende på vilken volym och musik jag lyssnar på

Hur är basarna kopplade?

Dom är parallell kopplade

Fjong skrev:

Se över så att steget är rätt inställt och mät upp allt med multimeter så att du har ström. Slingorna skulle jag tagit bort dom lär ju knappast bidra med någonting bra.

Om det skulle vara dåligt med ström fram till steget är big 3 ett vettigt sätt att börja på då? Slingorna sitter inte kopplade på steget var mest bara nått jag undrade över

Big three är en bra början men är ditt batteri för dåligt så kan du behöva byta det iaf, börja med att undersöka hur mycket spänningen dippar när du spelar och sen ska du se över så att inställningar och installation är rätt skulle jag säga  tongue

Det dippar från 14.4 V till 13.8 V när jag spelar

Lonefox Bad music kills good sound
28 mars 2015 · 7 241 Inlägg

Pluppen11 skrev:
Rent generellt sett, är det någon märkbar skillnad på en portad och sluten baslåda av samma klass när det endast ska spelas musik? Är det ena bättre än det andra och i så fall varför?

Portad låda har oftast högre verkningsgrad, men dras med en del problem som lågt transientsvar och hög fasförskjutning av signalen.

Sluten låda har oftast bättre transientsvar, mindre fasproblem men saknar ofta riktigt botten (såvida man håller sig relativt små lådor).

GANSKA förenklat.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Pluppen11
29 mars 2015 · 32 Inlägg

Lonefox skrev:

Pluppen11 skrev:
Rent generellt sett, är det någon märkbar skillnad på en portad och sluten baslåda av samma klass när det endast ska spelas musik? Är det ena bättre än det andra och i så fall varför?

Portad låda har oftast högre verkningsgrad, men dras med en del problem som lågt transientsvar och hög fasförskjutning av signalen.

Sluten låda har oftast bättre transientsvar, mindre fasproblem men saknar ofta riktigt botten (såvida man håller sig relativt små lådor).

GANSKA förenklat.

Okej, men vad är då egentligen att föredra för att spela musik och inte till exempel jaga dB och så vidare?

dennis_johansson99
29 mars 2015 · 36 Inlägg

Tjenna!

Någon här som har bytt högtalare i dörrarna på en s70? isånfall ska de vara 6,5 om det ska vara det, passar dom utan några modifieringar?

MVH

Volvo S70 "Glt" (1999)
Lonefox Bad music kills good sound
30 mars 2015 · 7 241 Inlägg

Pluppen11 skrev:

Lonefox skrev:

Pluppen11 skrev:
Rent generellt sett, är det någon märkbar skillnad på en portad och sluten baslåda av samma klass när det endast ska spelas musik? Är det ena bättre än det andra och i så fall varför?

Portad låda har oftast högre verkningsgrad, men dras med en del problem som lågt transientsvar och hög fasförskjutning av signalen.

Sluten låda har oftast bättre transientsvar, mindre fasproblem men saknar ofta riktigt botten (såvida man håller sig relativt små lådor).

GANSKA förenklat.

Okej, men vad är då egentligen att föredra för att spela musik och inte till exempel jaga dB och så vidare?

Beror på basens egenskaper och din smak av bas, för de har lite olika karaktär.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
benz_89
30 mars 2015 · 733 Inlägg

sweden980 skrev:
Tjenna!

Någon här som har bytt högtalare i dörrarna på en s70? isånfall ska de vara 6,5 om det ska vara det, passar dom utan några modifieringar?

MVH

Det går bra med 6,5" sålänge du inte har Midbasar med stora magneter, dock lite modifiering krävs skulle jag säga, ganska lite plats bakom dörrsidan nämligen smile Fast kanske finns några färdiga högtalaradaptrar att köpa till s70 vet inte riktigt, men jag valde att göra eget för att hålla kostnaden nere big_smile

Såhär löste jag det i S70:in jag hade, dock använde jag mig av ett Rockford T1 5,25" kit eftersom jag hade ett liggandes smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91656/847027_seoiy9.jpg

benz_89
30 mars 2015 · 733 Inlägg

Tips på vad jag kan göra för att få mitt framsystem att låta bättre.
Jag saknar tryck i middarna, det låter väldigt tamt enligt mitt tycke.
Kör endast med framsystem för tilfället så skulle vilja få det lite bättre tweakat om man säger så tongue fram tills att jag hunnit spara ihop pengar till någon 8" bas som spelar bra, pga. har lite plats över i skuffen smile
Hu: Kenwood KDC BT60U
Framsystem: Hertz HSK 165.4
Steg som driver framsystem: Focal Solid 4 som körs i bryggat läge så ca. 200Wrms per dörrsida.

Montering: 22mm baffelringar i spånskiva som är målade för att stå emot fukt lite bättre skruvat med självborrande montage skruv i plåten i innerdörren, tätat med utomhusfog mellan baffelring och plåt.

Dörrsidan är delvis dämpad som syns på bilden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91656/91656-74757ba8850b231bfc81ef90521fbd23.jpg

Hur tycker ni man bör ställa inställningarna på steget: Gain, Freq, crossover ?
Och hur tycker ni jag bör ha inställningarna på stereon finns en jäkla massa som jag inte riktigt förstår mig på helt 100 big_smile

Steget har en sådan funktion så att man kan köra med en lågnivå så finns det en knapp man trycker på som bryggar båda sidorna så man får ljud ut ur alla kanaler fast man bara har en lågnivå, kan jag få ut en märkbart bättre signal och bättre ljud om jag skulle dra en till lågnivå? har även testat att köra med Y-split och den funktionen avstängd men blev ingen märkbar skillnad.

Kan även passa på att fråga, vad ni tror för 8" bas som vore lämplig, har lite plats över i skuffen pga. hundbur (Obs! har inte tänkt använda basen när hunden är med) så har inte allt för mycket plats på sidan om buren, men har sett att vissa 8tummare klarar sig med ca. 20liters låda portad och det lär jag få ut utan större bekymmer.
Har sneglat lite på Gladen Sqx 8 och Rockford P1S28 eller Rockford P2 8, dessa ligger bra i prisklassen jag tänkt lägga på bas. Någon som har utlåtande av dessa? Har tidigare haft en DD 1508 som spelade bra som fasen dock så ligger den nu utöver min budget.
Har inget bassteg för tillfället så det måste också köpas, men vill först & främst ha förslag på lämplig bas som trycker på bra i liten låda(helst portad) och gärna är lättdriven.
Tack på förhand!
/ Henke

Senast redigerat av benz_89 (30 mars 2015)

Nexius
30 mars 2015 · 414 Inlägg

alltid trevligt med bilbyte och det sista man tänker på är att lådan inte riktigt platsar in där bak tongue
det är 2st 15tum Kicker comp som vill ha ett nytt hem.
lådan dom sitter i nu är på tok för stor och spelar rakt in i insynsskyddet med typ 5-10cm mellanrum.
skulle vilja vända på lådan så den spelar mot bagageluckan men då kan jag inte ha insynsskyddet på plats eftersom lådan blir 5-10cm för hög.

tanken är att bygga en ny låda med slots port på en sida eller på båda och elementen på samma sida som porten.
ända problemet jag har är att räkna ut vad 2st 15" vill ha i volym.
sen kommer ju typen av port typ då det finns en hel uppsjö av typer nu än vad det gjorde för 5år sen då jag byggde nuvarande lådan .

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
Nexius
1 april 2015 · 414 Inlägg

satt och skissade lite på en låda som skulle passa perfekt men vet inte om det är tillräckligt för mina 2 Kicker comp 15.

längd 100cm , Djup 40cm , Höjd 40cm - 160L typ
https://www1.garaget.org/gallery/images/87/86193/86193-1b280d19f4fe130256fd5d576413913d.jpg
ända som jag inte klarar att räkna ut är längden på bitarna till porten

Saab 9-5 Vector SportCombi BioPower 2.0t
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang