Köpte nya "gamla" däck på firma idag, är det okej med 4 år gamla däck?

hangman
10 april 2015 · 2 174 Inlägg

Tjena!

Köpte nya däck till cabben idag, hade bokat tid, sen när jag lämna in den så hade dom ringt och sagt däcken va slut, jag förklarade att dom lovat bilen skulle vara klar, så det är bara sätta på några dyrare däck om dom vill men ge mig samma pris, bilen måste vara färdig för den skulle besiktas! Sagt och gjort satte dom på nya däck och jag var så himla nöjd..

Åker och besiktar, förklarar för bes mannen att jag precis vart lagt på nya däck...han säger ja men dom är ju 4 år gamla, jag höll på slå i backen, jo visst det är väl ingen katastrof men va fan, betala dyra pengar för 4 år gamla däck känns sådär, Gummi är färskvara och jag brukar köra max 5 år med mina däck sen är det puckar...

Tycker ni själva det är okej sälja 4 år gamla däck som "nya" eller har jag blivit lite blåst, vad jag kan jag säga och kräva av den stora däckfirman?

Tack på förhand!

Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
10 april 2015 · 329 Inlägg

hangman skrev:
Tjena!

Köpte nya däck till cabben idag, hade bokat tid, sen när jag lämna in den så hade dom ringt och sagt däcken va slut, jag förklarade att dom lovat bilen skulle vara klar, så det är bara sätta på några dyrare däck om dom vill men ge mig samma pris, bilen måste vara färdig för den skulle besiktas! Sagt och gjort satte dom på nya däck och jag var så himla nöjd..

Åker och besiktar, förklarar för bes mannen att jag precis vart lagt på nya däck...han säger ja men dom är ju 4 år gamla, jag höll på slå i backen, jo visst det är väl ingen katastrof men va fan, betala dyra pengar för 4 år gamla däck känns sådär, Gummi är färskvara och jag brukar köra max 5 år med mina däck sen är det puckar...

Tycker ni själva det är okej sälja 4 år gamla däck som "nya" eller har jag blivit lite blåst, vad jag kan jag säga och kräva av den stora däckfirman?

Tack på förhand!

Som du säger så är gummi färskvara och det är väl ok men att dem har nog torkat en hel del och kommer visserligen att slitas ut betydligt fortare än helt nya däck. Anledningen till att de säger att de är nya är nog för att de aldrig har använts och bara legat på lager. Jag tycker att du ska åka tillbaka och kräva att du får sprillans nya däck då du har betalat en summa för färska däck. Handlar om ens liv i första hand. Hur bra kan så pass gamla däck vara egentligen. Och så får du dubbelkolla på däcken att de är nya så att du inte blir blåst ytterligare en gång till.

Hoppas att det går bra för dig och lycka till nu.

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
jaka54
10 april 2015 · 5 733 Inlägg

Hej!
Jag har för mig "Dackonline" säger  på sin sida att "nya däck" kan vara 3-5 år gamla.
Vad var det för däck du fick? Fabrikat?

Nedan text från dackon-lines sida.
Är däcken verkligen nya?

Vi erbjuder endast nya däck ur pågående produktion. Lagrade däck som är äldre än 2 år markerar vi som en DOT-produkt med produktionsår. Med hjälp av DOT-markeringen som finns på däcksidan kan man se både i vilken vecka och  vilket år däcket tillverkats. Det är viktigt att nämna att om däck lagras på rätt sätt och inte utsätts för belastning i vägtrafiken meddetsamma, kan materialets speciella egenskaper förbättras eftersom däckets gummiblandning kan fortsätta att hårdna. Vid rätt förvaring räknas däck som fabriksnya i upp till 3 år och nya i upp till 5 år, detta enligt BRV (Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk e.V.)

Senast redigerat av jaka54 (10 april 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang