Hk för beiktning??

Orange_Dragon
28 maj 2007 · 392 Inlägg

Någon som vet hur många hk man får ha i en bil, (typ 200sx) för att den ska gå igenom besiktingen??cool

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
28 maj 2007 · 5 753 Inlägg

om jag inte kommer ihåg helt galet så får man väll öka effekten med 10% innan man måste typa om bilen... rätta mig gärna om jag har fel... sen märker dom väll kanske inte om man ökar med mer men enligt lag så är det bara 10% har jag för mig... så som sagt rätta mig gärna om jag har fel

Senast redigerat av _Glenne_ (28 maj 2007)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Lone Star
28 maj 2007 · 1 231 Inlägg

Nej du får intr öka med 10%, är en ren myt. (finns några få undantag, typ äldre än 79:a och max 30hk eller nåt?)

Se Sharkys tråd om bes. med annan motor.

Edit: Var ute och cykla lite med årtalet...

"Effekt/vridmomentskrav:
- Skrönan om att man får öka effekten med 10% utan regbesiktning är fel (det undantaget gäller inte för bilar av 1971 års modell eller nyare som har en motor med mer effekt än 30 hk). För bilar äldre än 1971 stämmer det dock."

Senast redigerat av Lone Star (28 maj 2007)

Mitt projekt: Evo III
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
28 maj 2007 · 5 753 Inlägg

okej då har man lärt sig nått nytt idag också smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Orange_Dragon
28 maj 2007 · 392 Inlägg

Okay. Men om jag köper en 200sx s14 t.ex på blocket.se med en motor med 300 hk, vad ska jag då göra när det är dags för besiktning igen?? Kan ju inte behöva byta motor 1 gång per år??

Eller????

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
twin_cam Smålänning
28 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Orange_Dragon skrev:
Okay. Men om jag köper en 200sx s14 t.ex på blocket.se med en motor med 300 hk, vad ska jag då göra när det är dags för besiktning igen?? Kan ju inte behöva byta motor 1 gång per år??

Eller????

Då är den troligen omreggad med den effekten.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Lone Star
28 maj 2007 · 1 231 Inlägg

twin_cam skrev:

Orange_Dragon skrev:
Okay. Men om jag köper en 200sx s14 t.ex på blocket.se med en motor med 300 hk, vad ska jag då göra när det är dags för besiktning igen?? Kan ju inte behöva byta motor 1 gång per år??

Eller????

Då är den troligen omreggad med den effekten.

Hur många 200 är omreggade med en annan effekt? roll

Mitt projekt: Evo III
Aerodynamik ...
28 maj 2007 · 7 120 Inlägg

Lone Star skrev:

twin_cam skrev:

Orange_Dragon skrev:
Okay. Men om jag köper en 200sx s14 t.ex på blocket.se med en motor med 300 hk, vad ska jag då göra när det är dags för besiktning igen?? Kan ju inte behöva byta motor 1 gång per år??

Eller????

Då är den troligen omreggad med den effekten.

Hur många 200 är omreggade med en annan effekt? roll

Hur många är det överhuvudtaget? tongue

Andreas83
28 maj 2007 · 601 Inlägg

Det finns massor av bilar som inte e reggade me den effekten dom har.

Ja har haft massor av trimmade bilar å kört genom bes med. Så inga problem me å bes va jag vet

Streckkoden
28 maj 2007 · 2 655 Inlägg

Att besiktiga en trimmad bil är lite som att spela på lotto.. Hänger lite på vilken sida gubben har vaknat på.
Oftast så är det inga problem men vissa släpper inte igenom om man tex bytt till extraktor grenrör osv.

Sokrates Eliminator
28 maj 2007 · 1 441 Inlägg

Inte besiktningen, men försäkringbolaget är nog dj-igt intresserade. Skulle det hända nått tex en krock så lita på att det blir utredning om ev. trimning.

Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang