Volvo amazon klonkar i bakvagnen

hyundaipower
10 april 2015 · 37 Inlägg

hejsan har en amazon 65 som jag ett tag försökt hitta felet på varför det klonkar och slår i bakvagnen vid växling och gaspådrag. kardanen har av någon anledning slagit upp i kardantunlen som det finns tydliga marken efter. Känns precis som om något är löst men allt sitter fast och det är nya bussningar i hela bakvagnen. Någon som har någon idee om vad det kan vara eller rent av själv vatt med om det? smile Med vänlig hälsning andre

GuggeKarlberg
12 april 2015 · 508 Inlägg

Stödlager?

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673
hyundaipower
16 april 2015 · 37 Inlägg

tvivlar på det för det känns som det är längre bak men börjar tro det kan vara infästningarna i karossen för bärarmarna så ska titta på de smile

Evildan
16 april 2015 ·

Något måste vara glatt eller trasigt, annars rör sig inte axeln så pass mycket.
När du kände på allt hade du bilen upphissad så inget var i spänn?
Haft detta symptom på minst två av mina Amazoner vad jag minns och det var bärarmens "klämma" runt bakaxelröret i det ena fallet och ett helt avbrutet stag i det andra.

hyundaipower
16 april 2015 · 37 Inlägg

högerbärarm var (oval) så den bytte jag ut men blev inte bättre hmm vilket stag var det som var sönder på din?

Evildan
16 april 2015 ·

Högra var helt avslitet strax före infästningen i bilen.

Förstår inte hur det kunnat inträffa. wink

Senast redigerat av Evildan (16 april 2015)

hyundaipower
16 april 2015 · 37 Inlägg

var det momentstaget då? mitt momentstag på högersida var böjt så det riktades smile vet dom om tvärstaget ska vara helt rakt eller om det ska vara något böjt?

Evildan
16 april 2015 ·

Ja, sorry, momentstaget.

Höger tar mig veterligen lite extra stryk när det körs "inspirerat" med Amazoner.

Tvärstaget är lite böjt om jag minns rätt.

hyundaipower
16 april 2015 · 37 Inlägg

okej förstår inte riktigt vad felet kan vara. ja det är sant mitt fäste till momentstaget i bakaxeln var sprucket så fick svetsas så kanske har något med momentstaget att göra smile mitt tvärstag var böjt men har sett många med både raka och böjda så frågan e hur det ska vara smile

tack för hjälpen föresten!

Evildan
16 april 2015 ·

De Nada.

Roliga hobbybilar Amazon.
Jag har ägt några genom åren, -62, -64, -65, -66, -67, -69, -70.
Behöver kanske komplettera samlingen. wink

Var denna som hade ett avbrutet momentstag.
https://www1.garaget.org/archive/105/104261/184952/184952-1732847.jpg

hyundaipower
16 april 2015 · 37 Inlägg

ofan ser ju riktigt grann ut smile ja dom e fina bilar smile

Evildan
16 april 2015 ·

Den var lite trött i bakre skärmkanter men annars riktigt fräsch med kanonfin inredning utan hål.

hyundaipower
22 april 2015 · 37 Inlägg

Felet hittat! någon hade satt två 12mm bultar i momentstagen så det glappa på ca 1mm så köpte nya 1/2 tumsbultar o stoppade i så blev det bra smile

Evildan
22 april 2015 ·

hyundaipower skrev:
Felet hittat! någon hade satt två 12mm bultar i momentstagen så det glappa på ca 1mm så köpte nya 1/2 tumsbultar o stoppade i så blev det bra smile

Toppen!

Tänk om saker alltid vore så lättlagade.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang