Volvo 850 -96 Problem med tomgång/växellåda?

mercaa
27 april 2014 · 558 Inlägg

Okej, min kylar temp följer skalan fint och är stadigt. känns som ditt problem är lite relaterad till mitt. så hittar du orsaken vill jag gärna veta smile

hittade lite läsning här. http://www.matthewsvolvosite.com/forums … hp?t=17252

Nä jag måste ut och skruva lite nu känner jag

PlumCrazy
27 april 2014 · 881 Inlägg

mercaa skrev:
Okej, min kylar temp följer skalan fint och är stadigt. känns som ditt problem är lite relaterad till mitt. så hittar du orsaken vill jag gärna veta smile

hittade lite läsning här. http://www.matthewsvolvosite.com/forums … hp?t=17252

Nä jag måste ut och skruva lite nu känner jag

Fint!

Verkar ju som det antyder på MAF, i mitt fall LMM. För en ETM har jag ju inte. smile

Lugnt. Jag säger vad det var för fel när jag hittat felet.

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Dr_struts
27 april 2014 · 1 861 Inlägg

Om det är dåligt med olja så brukar dom kunna strypas på dom äldre lådorna men det kanske är borta på dom här men läste nog lite hastigt och missade med miss tändningar samt annat fusk! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
PlumCrazy
28 april 2014 · 881 Inlägg

Efter två dagar ständigt lysande så slocknade lamda/motorlampan bara sådär. smile 

Tvärstampar jag full gas när den är kall så blöddrar den som bara f_n och går dåligt på tomgång och nästan dör i 10 sekunder efter det, sen går den ok igen. tongue När den är varm händer det inte alls om jag gör likadant.

Ska bli kul att se vad det kommer visa för lagrade felkoder när jag får felkodsläsaren... ^^

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
PlumCrazy
4 maj 2014 · 881 Inlägg

Nu har jag bytt LMM och fram till idag har tomgången fungerat OK. Men nu senast så gav den upp igen, med samma fenomen som tidigare.

Har sökt läckor i vakuumslangar och runt insug med startgas. Har inte hittat en läcka någonstans.

Vad jag upptäckt är att i närheten av spjällhuset brummar det av bara f_n när jag har på tändningen utan att motorn är på. Man kan känna av vibrationer om man lägger handen på kåpan till spällhuset.

Senast redigerat av PlumCrazy (4 maj 2014)

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
PlumCrazy
4 maj 2014 · 881 Inlägg

Kan en trasig lägesgivare till spjällhuset ge upphov till detta tomgångsfenomen utan att tända en lampa eller sätta felkod?

Har inte kollat bilen ännu med felsökaren.

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Xoff Volvo tönt... =)
5 maj 2014 · 2 344 Inlägg

Brummet/vibrationerna är tomgångsmotorn, och är normalt ifall det inte är väldigt kraftigt, och ett bra tecken på att den fungerar!

lägesgivaren bör ge felkod, då ganska mycket är beroende av den...

Felkodsläsare? det har du ingen nytta av? det är inte OBD-II i en -96 vad jag vet (Motronic 4.3) det är blinklampa som gäller...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Dynamic_Bass
5 maj 2014 · 926 Inlägg

Xoff skrev:
Brummet/vibrationerna är tomgångsmotorn, och är normalt ifall det inte är väldigt kraftigt, och ett bra tecken på att den fungerar!

lägesgivaren bör ge felkod, då ganska mycket är beroende av den...

Felkodsläsare? det har du ingen nytta av? det är inte OBD-II i en -96 vad jag vet (Motronic 4.3) det är blinklampa som gäller...

Jag har en -96 t5  med OBD-II precis framför växelspaken

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
PlumCrazy
5 maj 2014 · 881 Inlägg

Xoff skrev:
Brummet/vibrationerna är tomgångsmotorn, och är normalt ifall det inte är väldigt kraftigt, och ett bra tecken på att den fungerar!

lägesgivaren bör ge felkod, då ganska mycket är beroende av den...

Felkodsläsare? det har du ingen nytta av? det är inte OBD-II i en -96 vad jag vet (Motronic 4.3) det är blinklampa som gäller...

Det är OBD-II, men... Fick reda på det idag när jag var ute och kollade koder. Jag kan kolla koder i alla styrenheter förutom just ECU. Typiskt.

I programmet stod det t.o.m. att jag får ta och göra mig en lampa med tryckknapp. Hade jag haft Motronic 4.4 t.ex. hade jag kunnat läsa allt. D'oh! big_smile

Jo tomgångsmotorn fungerar, har kollat den senast igår då jag drog kontakten till den bara för att kolla funktionen. Så nu lyser motorlampan igen.

Måste ta och fixa mig en lampa då...

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Xoff Volvo tönt... =)
6 maj 2014 · 2 344 Inlägg

Dynamic_Bass skrev:
Jag har en -96 t5  med OBD-II precis framför växelspaken

Ja, du har en OBD-II kontakt, men den funkar inte! wink

PlumCrazy skrev:
Det är OBD-II, men... Fick reda på det idag när jag var ute och kollade koder. Jag kan kolla koder i alla styrenheter förutom just ECU. Typiskt.

I programmet stod det t.o.m. att jag får ta och göra mig en lampa med tryckknapp. Hade jag haft Motronic 4.4 t.ex. hade jag kunnat läsa allt. D'oh! big_smile

Jo tomgångsmotorn fungerar, har kollat den senast igår då jag drog kontakten till den bara för att kolla funktionen. Så nu lyser motorlampan igen.

Måste ta och fixa mig en lampa då...

Som sagt, det är inte OBD-II på dem, bara kontakten...

Blinkis bygger man relativt enkelt, en knapp, ett motstånd och en LED...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
PlumCrazy
6 maj 2014 · 881 Inlägg

Xoff skrev:

Dynamic_Bass skrev:
Jag har en -96 t5  med OBD-II precis framför växelspaken

Ja, du har en OBD-II kontakt, men den funkar inte! wink

PlumCrazy skrev:
Det är OBD-II, men... Fick reda på det idag när jag var ute och kollade koder. Jag kan kolla koder i alla styrenheter förutom just ECU. Typiskt.

I programmet stod det t.o.m. att jag får ta och göra mig en lampa med tryckknapp. Hade jag haft Motronic 4.4 t.ex. hade jag kunnat läsa allt. D'oh! big_smile

Jo tomgångsmotorn fungerar, har kollat den senast igår då jag drog kontakten till den bara för att kolla funktionen. Så nu lyser motorlampan igen.

Måste ta och fixa mig en lampa då...

Som sagt, det är inte OBD-II på dem, bara kontakten...

Blinkis bygger man relativt enkelt, en knapp, ett motstånd och en LED...

Eller så är man lite fyndig och drar till med en hemmakoppling. lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61128/61128-e8d364e867d52dd4af5177b83b5fdbce_large.jpg

Fungerade hur bra som helst.

Dessa koder fick jag:

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61128/61128-eba5e79eeaf348c2b889bc78299f802c_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/62/61128/61128-54b55d6e460f2ce7699d1c385fb38b7d_large.jpg

1-2-1 Luftmassmätarsignal saknas eller är felaktig (Antagligen för att jag kopplade ur den medan bilen var igång.)


2-4-5  Tomgångsventil, signal för stängning saknas eller är felaktig (Även här, antagligen för att jag kopplade ur den medan bilen var igång.)


Så det hjälpte inte mycket...

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
taxi4u Avstängd
6 maj 2014 · 14 Inlägg

kan var spjällhuset

Woojen
6 maj 2014 · 1 101 Inlägg

Kompressiontestat motorn? Dålig tomgång när den är kall samt blödder vid fullgas är ju de två största symptomen på kassa kolvringar / ringland ifall du har otur tar ju 10 min å ganska skönt att veta smile

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet
Honda Civic EG "Turbo Civic" (1992)
Subaru Impreza "ost" (2000)
Nissan Skyline r33 GT-R "Skajjan" (1995)
PlumCrazy
6 maj 2014 · 881 Inlägg

Woojen skrev:
Kompressiontestat motorn? Dålig tomgång när den är kall samt blödder vid fullgas är ju de två största symptomen på kassa kolvringar / ringland ifall du har otur tar ju 10 min å ganska skönt att veta smile

Nej det har jag inte. smile

Det konstiga är ju att felet är sporadiskt. Det händer bara ibland, mer sällan än ofta.

Häromdagen t.ex. när jag tvärstampa fullt när den var kall, bara för att se, så hände allt som ska hända. Varvtalen steg progressivt, som vanligt. Inget fel överhuvudtaget. Tomgången OK, allt OK.


Angående spjällhuset som tidigare nämnt så är det redan rengjort. smile

En vakuumläcka tycker man ju borde göra att felet är permanent?

Kan det vara tändspolen mån tro som spökar?

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Neweka Titta gärna in på mitt 850 T5 projekt!
27 april 2015 · 47 Inlägg

Tjenare!
Hur kopplade du in obd2 enheten? smile
Har samma problem med att få min att fungera.

Volvo V70 2,4D "Simply Clean" (2008)
PlumCrazy
27 april 2015 · 881 Inlägg

Så:

http://i58.tinypic.com/20gnqly.jpg

För övrigt så var det spjällhusets lägesgivare som var defekt, men den satte ingen kod förrän den verkligen gick sönder. smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang