Japs dämpare

Widowmaker
29 maj 2007 · 1 112 Inlägg

Jag lägger detta som ett kort frågande ämne! har ofta undrat vad det innebär när folk använder ordet japsdämpare? är det någon särskilg typ av dämpare som skall ge ett coolt ljud eller e det bara en som namnet japansk dämpare? fattar inte!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Malmoe SSS -12
29 maj 2007 · 3 217 Inlägg

En stor rund burk som slutar med ett nästan lika stort utblås... Oftast 4" eller större ut!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Widowmaker
29 maj 2007 · 1 112 Inlägg

ok då vet jag vad det är! och funktion till skillnad på orginal dämpare? Ljud/effekt/dämpning/utseende?

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
peter_1976 JDM
29 maj 2007 · 2 201 Inlägg

en japsdämpare är en ljuddämpare som ger ett lite speciellt ljud, de ger ett grymt ljud. som ovanstående skrev så är är nästan slutröret lika stort som dämparen, min är dämparen 5,5 o 4 tum ut.
o enligt mitt tycke ska bara sitta på japanska bilar, därav namnet japsdämpare. jag tycker inte dom är snygga på tex en volvo mm
men många vill ha det på sina bilar för det sköna ljudet.

http://www.meganracing.com/uploadImage/ … r%20II.jpg           ett ecempel på hur dom ser ut

Senast redigerat av peter_1976 (29 maj 2007)

Widowmaker
29 maj 2007 · 1 112 Inlägg

vart kan man köpa sådan till tex min audi! dvs svensk sida!

Senast redigerat av M-Type (29 maj 2007)

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Malmoe SSS -12
29 maj 2007 · 3 217 Inlägg

M-Type skrev:
* Ljud - Väldigt dovt i karaktär, blir lite trimmad-japanare-aktigt...

* Effekt - Går väl inte direkt att peka på att just japsdämparen förhöjer effekten, psykologiska hästkrafter möjligvis! Annars är det ju en fortsättning på raka rör!

* Dämpning - Gissar på att du menar ljuddämpning, det blir motsvarigheten, min lät mer med japsdämpare än utan dämpare alls!

* Utseende - Det är en smaksak, tyvärr är det hyfsat vanligt att vartenda ungjävel kör omkring med sådan dämpare på bilen! Men visst, jag tycker att det är himla snyggt...

Men lyssna inte på mig, jag bildar alltid min egen uppfattning!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
peter_1976 JDM
29 maj 2007 · 2 201 Inlägg

ok, jag kollade din bil. snygg audi.
jag tycker att du i så fall ska sätta japsen så bara slutröret sticker ut, dämpare sitter gömd bakom nätet, tycker jag är snyggast på en icke japsare.

realcar, stylingkompaniet mfl säljer japs

Widowmaker
29 maj 2007 · 1 112 Inlägg

jag har viljat ha lite mer ljud i min audi! men detta kanske kan var svaret på mitt sökande! eller tror ni att jag måste byta hela systemet? förresten! vad säger besikting om en sådan?

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
Malmoe SSS -12
29 maj 2007 · 3 217 Inlägg

Köp ett helt system så får du betydligt finare ljud i bilen... Du får ett önskat ljud!

Japsdämpare kan köpas lite här-och-var, men sidorna som Peter nämnde kan nog vara bra...

Besiktningen säger inte så mycket om själva dämparen i sig... Det är ljudet den för från sig, jag har sådan på min bil och fick insats till denna, en metallbit som man sätter in och skruvar fast i mynningen till dämparen för att dämpa ljudet helt! Då låter den ingenting...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
peter_1976 JDM
29 maj 2007 · 2 201 Inlägg

när du köper japs så fäljer det oftast med en insats, sätt i den när du besiktigar så är det inga problem. du behöver inte byta hela.

hoppas du förstod vad jag menade innan, med dämparen gömd bakom nätet

Widowmaker
29 maj 2007 · 1 112 Inlägg

kort å gott! inte godkänt med sådan dämpare!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
peter_1976 JDM
29 maj 2007 · 2 201 Inlägg

det kan bli godkänt, om du bara har dämparen, det är ju jättesvårt att säga hur mycket det kommer att låta.  men det är ju inte så svårt att sätta i insatsen dom 10 minuterna, om det skulle bli för högt.

Widowmaker
29 maj 2007 · 1 112 Inlägg

kommer det med en sån insats när man köper den eller ger dom dig det på besiktningen!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"
Volvo Xc70 "Heavy Cruiser" (2003)
peter_1976 JDM
29 maj 2007 · 2 201 Inlägg

det följer med. om det följer med de billigaste dämparna, låter jag vara osagt. men köper du en av bra kvalite, så ska det följa med. det kan du ju fråga

kollade du snabbt på en hos realcar för 798, där medföljer insats (bara ett exempel)

Senast redigerat av peter_1976 (29 maj 2007)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang