Bilkamera för vindrutan (dash cam)

pompe90
10 maj 2015 · 408 Inlägg

trafficbigbrother skrev:
Köpte en dashcam för några veckor sedan och har lagt upp mitt första klipp på Youtube. Prenumerera på min youtube-kanal för fler klipp i framtiden smile

https://www.youtube.com/watch?v=VpHIW4Yca2E

Det tog sig till slutet lol

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se
sogat
16 maj 2015 · 153 Inlägg

Masquerade skrev:
Slog till på en G1WH för 400kr efter att ha läst genom tråden. Ingen aning om hur väl den kommer hålla i längden men jag lär ju hinna dokumentera en och annan idiot innan den brakar ihop.

Ja min är inne på sitt andra år och fungerar fortfarande som en klocka. :-)
http://youtu.be/LojDpKP7xFQ

DasBrum
18 maj 2015 · 5 Inlägg

Ifall det fortfarande finns någon som är ute efter en hyfsat bilkamera:

http://www.prylstaden.se/bil-bat-och-mc … -bilkamera
eller
http://www.prylstaden.se/bil-bat-och-mc … backkamera

Själv valde man Dr.530 bilkameran smile gl hf!

Brådhis * Voff voff *
17 juni 2015 · 10 280 Inlägg

Fortfarande mycket nöjd med mina G1W(H). Den ena har hängt med knappt 4000 mil och den andra knappt 6000 ungefär. Inga problem alls så länge man kom ihåg att formatera(!) kortet i kameran.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
trubbelturbo
17 juni 2015 · 1 460 Inlägg

En kort testfilm från min nya Rollei cardvr-110. Upptäckte senare att jag inte fixerat kameran ordentligt, därav ljudet och vibrationerna.



En fasanj*vel som vägrar låta sig bli omkörd tongue

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
LeonST Soppgubbe
28 juni 2015 · 900 Inlägg

Köpte mig en kamera nyss, det blev en G50 Full HD.

http://www.dx.com/p/g50-full-hd-1080p-5 … ZASkcvarqA

Återkommer senare med filmklipp smile

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster
Volvo V50 D2 "Summum" (2011)
Volvo S60 "Pappas" (2016)
JoacimW Ung&Dum
28 juni 2015 · 430 Inlägg

varför ska man ha en dash cam ?

In hoc signo vinces
Andyah
28 juni 2015 · 242 Inlägg

CurvaN skrev:
varför ska man ha en dash cam ?

ja det är väl just när det sker olyckor som det kan vara bra o ha bevis på att den andra är skyldig osv.. eller fånga puckon på bild bara smile kolla youtube o ryssland dash cams tongue

JoacimW Ung&Dum
28 juni 2015 · 430 Inlägg

Andyah skrev:

CurvaN skrev:
varför ska man ha en dash cam ?

ja det är väl just när det sker olyckor som det kan vara bra o ha bevis på att den andra är skyldig osv.. eller fånga puckon på bild bara smile kolla youtube o ryssland dash cams tongue

Haha jo men det är ryssland lol

In hoc signo vinces
Razor8
28 juni 2015 · 62 Inlägg

CurvaN skrev:

Andyah skrev:

CurvaN skrev:
varför ska man ha en dash cam ?

ja det är väl just när det sker olyckor som det kan vara bra o ha bevis på att den andra är skyldig osv.. eller fånga puckon på bild bara smile kolla youtube o ryssland dash cams tongue

Haha jo men det är ryssland lol

Och? Trafiken här är inte mycket bättre.....

Burn Your Rubber, Not Your Soul
Cars can do so much more than drive down the road, they can drive you through life
granadadr
28 juni 2015 · 7 289 Inlägg

Razor8 skrev:

CurvaN skrev:

Andyah skrev:

ja det är väl just när det sker olyckor som det kan vara bra o ha bevis på att den andra är skyldig osv.. eller fånga puckon på bild bara smile kolla youtube o ryssland dash cams tongue

Haha jo men det är ryssland lol

Och? Trafiken här är inte mycket bättre.....

jooo,, men finns puckon här med smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
JoacimW Ung&Dum
29 juni 2015 · 430 Inlägg

Razor8 skrev:

CurvaN skrev:

Andyah skrev:

ja det är väl just när det sker olyckor som det kan vara bra o ha bevis på att den andra är skyldig osv.. eller fånga puckon på bild bara smile kolla youtube o ryssland dash cams tongue

Haha jo men det är ryssland lol

Och? Trafiken här är inte mycket bättre.....

Haha då har du inte sett mycket

In hoc signo vinces
Razor8
29 juni 2015 · 62 Inlägg

CurvaN skrev:

Razor8 skrev:

CurvaN skrev:

Haha jo men det är ryssland lol

Och? Trafiken här är inte mycket bättre.....

Haha då har du inte sett mycket

Har kört från Skellefteå ner till Tyskland via Danmark, och det ingen större skillnad på hur folk kör....

Burn Your Rubber, Not Your Soul
Cars can do so much more than drive down the road, they can drive you through life
JoacimW Ung&Dum
3 juli 2015 · 430 Inlägg

Razor8 skrev:

CurvaN skrev:

Razor8 skrev:

Och? Trafiken här är inte mycket bättre.....

Haha då har du inte sett mycket

Har kört från Skellefteå ner till Tyskland via Danmark, och det ingen större skillnad på hur folk kör....

Tyskar generellt är dåliga på att använda blinkers specc på autobahn

In hoc signo vinces
Razor8
3 juli 2015 · 62 Inlägg

CurvaN skrev:

Razor8 skrev:

CurvaN skrev:

Haha då har du inte sett mycket

Har kört från Skellefteå ner till Tyskland via Danmark, och det ingen större skillnad på hur folk kör....

Tyskar generellt är dåliga på att använda blinkers specc på autobahn

DET kan jag intyga på..... lol

Burn Your Rubber, Not Your Soul
Cars can do so much more than drive down the road, they can drive you through life
sogat
4 juli 2015 · 153 Inlägg

CurvaN skrev:
varför ska man ha en dash cam ?

Fungerar som bevismaterial som redan sagts, försäkringsbolagen tycker att det bara är bra. Just I Ryssland har det blivit en trend som nu uppenbarligen spridit sig till andra länder. Många försäkringsbolag där borta sänker också försäkringspremierna om man har en sådan kamera installerad.

Extrazz En 5a är Livet.
4 juli 2015 · 2 005 Inlägg

Använder inte min just nu men fan vad många idioter de finns.  Spec filkörning är ju ganska vanligt.

Tips.

Skaffa en riktigt bra kamera som ser bra i ljus OCH mörker!!
En med mycket vinkel så den tar bra ut mot sidorna. 
Stort minneskort och en kamera med bra upplösning.

Jag kommer framöver köpa en bra mycket vettigare kamera än den för 300kr jag köpte som är jäkligt prisvärd förvisso.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
sogat
5 juli 2015 · 153 Inlägg

Extrazz skrev:
Använder inte min just nu men fan vad många idioter de finns.  Spec filkörning är ju ganska vanligt.

Tips.

Skaffa en riktigt bra kamera som ser bra i ljus OCH mörker!!
En med mycket vinkel så den tar bra ut mot sidorna. 
Stort minneskort och en kamera med bra upplösning.

Jag kommer framöver köpa en bra mycket vettigare kamera än den för 300kr jag köpte som är jäkligt prisvärd förvisso.

Håller med dig Extrazzz, nästa gång blir det en riktigt bra..1500-2000 kan man nog punga ut och få bättre mörkeregenskaper, skärpa, inbyggd gps med hastighet osv.

Här finns det några intressanta, en av DOD kamerorna där har heads-up display också med fartvarnare! Dessvärre 2800:- och tullen lär ju inte vara så imponerad.

http://dashboardcamerareviews.com/category/favorites/

Mr_B
10 juli 2015 · 330 Inlägg

Schneeflocke skrev:
Om det skulle visa sig bli olagligt med dashcam, hur hade du då tänkt att det skulle vara till fördel, då du vill bevisa för polisen, vem som var skuld till olyckan? Detta förutsätter nästan att de beslagtar kameran vid olyckstillfället.

Fri bevisprövning. Jag kan hota dig till livet, för att få en bekännelse på band. Bandet kan sen användas i rätten, där de som lyssnar själva får avgöra om de tror att din "bekännelse" är sanningsenlig, oavsett hot eller ej. Jag kan i en annan rättegång sökas för olaga hot i samband med den framtvingade bekännelsen, men det påverkar inte det bandade, och dess bevisläge.
Med andra ord, om man anser att straffet är värt det, fram med kamerans film som bevis. Det kan som mest bli böter som påföljd, medan vållande till trafikolycka osv kan kosta körkort, ersättningskrav från försäkringsbolag, osv.

sogat skrev:
Här finns det några intressanta, en av DOD kamerorna där har heads-up display också med fartvarnare! Dessvärre 2800:- och tullen lär ju inte vara så imponerad.

Förstår inte vad du menar med tullen? De kommer lägga på lite moms, men utöver det torde det inte vara ett problem? Digitalkameror är tullfria...
B!

Schneeflocke
11 juli 2015 · 239 Inlägg

Nu har detta inte prövats i alla tre instanser än, så det är kanske något tidigt att uttala sig om påföljden redan nu. Skall bli mycket intressant att se om någon "åker dit" på detta. Själv funderar jag just nu skarpt på en A118C. En väldigt diskret kamera, med inbyggd superkondensator istället för batteri. Så är nackdelen med batterier som kan svälla pga värme borta också. smile

Mr_B skrev:

Schneeflocke skrev:
Om det skulle visa sig bli olagligt med dashcam, hur hade du då tänkt att det skulle vara till fördel, då du vill bevisa för polisen, vem som var skuld till olyckan? Detta förutsätter nästan att de beslagtar kameran vid olyckstillfället.

Fri bevisprövning. Jag kan hota dig till livet, för att få en bekännelse på band. Bandet kan sen användas i rätten, där de som lyssnar själva får avgöra om de tror att din "bekännelse" är sanningsenlig, oavsett hot eller ej. Jag kan i en annan rättegång sökas för olaga hot i samband med den framtvingade bekännelsen, men det påverkar inte det bandade, och dess bevisläge.
Med andra ord, om man anser att straffet är värt det, fram med kamerans film som bevis. Det kan som mest bli böter som påföljd, medan vållande till trafikolycka osv kan kosta körkort, ersättningskrav från försäkringsbolag, osv.

sogat skrev:
Här finns det några intressanta, en av DOD kamerorna där har heads-up display också med fartvarnare! Dessvärre 2800:- och tullen lär ju inte vara så imponerad.

Förstår inte vad du menar med tullen? De kommer lägga på lite moms, men utöver det torde det inte vara ett problem? Digitalkameror är tullfria...
B!

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang