Fråga angående glödstift D24

wraax
19 maj 2015 · 109 Inlägg

Tjenare! Jo de är såhär att min D24 i min 940 börjat blivit segstartad, antar att de har med glödstiften o göra. Läst runt lite och pratat med kompisar och alla säger att dom 3 innersta glödstiften i princip är omöjliga att komma åt utan att behöva ta loss massor av delar till motorn. Nu till min fråga, om vi skulle säga att alla 6 glödstift är dåliga men att jag skippar att byta ut dom 3 innersta eftersom dom är så jävliga att komma åt, och byter istället dom 3 yttersta, tror ni det skulle räcka för att få motorn att starta mycket lättare? eller måste man byta alla 6?

tack! smile

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
uhlin
19 maj 2015 · 2 834 Inlägg

Antagligen glöder väl inte nåt stift alls och är det de som sitter sämst till bör du ju byta dem.

Men ta bort kopparbandet/kablarna mellan glödstiften och mät med en multimeter om det finns kontakt mellan jord och plus på stiftet. Finns det kontakt där så funkar stiftet, är det ingen kontakt så är det bränt.

Fast jag skulle iallafall satsa på att byta alla ändå så vet man att de är nya, de har nog inte så länge kvar ändå.

wraax
19 maj 2015 · 109 Inlägg

uhlin skrev:
Antagligen glöder väl inte nåt stift alls och är det de som sitter sämst till bör du ju byta dem.

Men ta bort kopparbandet/kablarna mellan glödstiften och mät med en multimeter om det finns kontakt mellan jord och plus på stiftet. Finns det kontakt där så funkar stiftet, är det ingen kontakt så är det bränt.

Fast jag skulle iallafall satsa på att byta alla ändå så vet man att de är nya, de har nog inte så länge kvar ändå.

Okej! tack för svar!

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 maj 2015 · 3 730 Inlägg

Det är bara stift 6 bakom pumpen man inte kommer åt. 1-4 är jättelätt och det 5e är lite trångt. 6e måste pumpen bort. Kompisen bytte 6e med pumpen kvar på en lös motor. Den satt inte i en bil alltså. Han svor länge och väl men det gick. Men inte i bilen. Då måste pumpen bort.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
wraax
20 maj 2015 · 109 Inlägg

DiwraZ skrev:
Det är bara stift 6 bakom pumpen man inte kommer åt. 1-4 är jättelätt och det 5e är lite trångt. 6e måste pumpen bort. Kompisen bytte 6e med pumpen kvar på en lös motor. Den satt inte i en bil alltså. Han svor länge och väl men det gick. Men inte i bilen. Då måste pumpen bort.

Okej! men om jag byter alla 5 och skippar den längst in, då borde det väl vara tillräckligt för att bilen ska vara otroligt mer lättstartad, eller? Om den längst in nu vore dålig vill säga! smile

Senast redigerat av wraax (20 maj 2015)

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
turbo98
20 maj 2015 · 1 362 Inlägg

wraax skrev:

DiwraZ skrev:
Det är bara stift 6 bakom pumpen man inte kommer åt. 1-4 är jättelätt och det 5e är lite trångt. 6e måste pumpen bort. Kompisen bytte 6e med pumpen kvar på en lös motor. Den satt inte i en bil alltså. Han svor länge och väl men det gick. Men inte i bilen. Då måste pumpen bort.

Okej! men om jag byter alla 5 och skippar den längst in, då borde det väl vara tillräckligt för att bilen ska vara otroligt mer lättstartad, eller? Om den längst in nu vore dålig vill säga! smile

den startar fint på 5smile åkte så själv ett bra tag;)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
20 maj 2015 · 3 730 Inlägg

wraax skrev:

DiwraZ skrev:
Det är bara stift 6 bakom pumpen man inte kommer åt. 1-4 är jättelätt och det 5e är lite trångt. 6e måste pumpen bort. Kompisen bytte 6e med pumpen kvar på en lös motor. Den satt inte i en bil alltså. Han svor länge och väl men det gick. Men inte i bilen. Då måste pumpen bort.

Okej! men om jag byter alla 5 och skippar den längst in, då borde det väl vara tillräckligt för att bilen ska vara otroligt mer lättstartad, eller? Om den längst in nu vore dålig vill säga! smile

Det 6e är garanterat dött. Men visst kommer den hoppa igång lättare med 5 fungernade än inga. Kommer gå orent några sekunder men det kanske man står ut med för att slippa lossa pumpen

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
wraax
20 maj 2015 · 109 Inlägg

turbo98 skrev:

wraax skrev:

DiwraZ skrev:
Det är bara stift 6 bakom pumpen man inte kommer åt. 1-4 är jättelätt och det 5e är lite trångt. 6e måste pumpen bort. Kompisen bytte 6e med pumpen kvar på en lös motor. Den satt inte i en bil alltså. Han svor länge och väl men det gick. Men inte i bilen. Då måste pumpen bort.

Okej! men om jag byter alla 5 och skippar den längst in, då borde det väl vara tillräckligt för att bilen ska vara otroligt mer lättstartad, eller? Om den längst in nu vore dålig vill säga! smile

den startar fint på 5smile åkte så själv ett bra tag;)

Okej, härligt! smile

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
wraax
20 maj 2015 · 109 Inlägg

DiwraZ skrev:

wraax skrev:

DiwraZ skrev:
Det är bara stift 6 bakom pumpen man inte kommer åt. 1-4 är jättelätt och det 5e är lite trångt. 6e måste pumpen bort. Kompisen bytte 6e med pumpen kvar på en lös motor. Den satt inte i en bil alltså. Han svor länge och väl men det gick. Men inte i bilen. Då måste pumpen bort.

Okej! men om jag byter alla 5 och skippar den längst in, då borde det väl vara tillräckligt för att bilen ska vara otroligt mer lättstartad, eller? Om den längst in nu vore dålig vill säga! smile

Det 6e är garanterat dött. Men visst kommer den hoppa igång lättare med 5 fungernade än inga. Kommer gå orent några sekunder men det kanske man står ut med för att slippa lossa pumpen

Jo får nog bli så smile

BMW E91 325I Touring "E91" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang