Köpråd: Golf 4 vs Audi A3

Zalkina
28 maj 2015 · 2 Inlägg

Nu behöver jag lite hjälp! roll
Jag har beslutsångest och vet inte om jag ska köpa en A3 eller Golf 4, skicket är detsamma på båda samt gått lika mycket, dock så är det dags för ett kamremsbyte på golfen, men det är lättfixat.

Behöver bara andras åsikter så jag kan bestämma mig nån gång big_smile

Stefan7neson
28 maj 2015 · 394 Inlägg

Hej.
Det är ju i grund och botten samma bil, Audi något högre kvalitetkänsla.
Vad är det för motoralternativ du tittar på?

Zalkina
28 maj 2015 · 2 Inlägg

Stefan7neson skrev:
Hej.
Det är ju i grund och botten samma bil, Audi något högre kvalitetkänsla.
Vad är det för motoralternativ du tittar på?

Jo det har jag förstått big_smile
Det är bara 1.6 på båda som jag kikar på och tanken är att bilen ska användas som pendlarbil smile

Stefan7neson
28 maj 2015 · 394 Inlägg

Zalkina skrev:

Stefan7neson skrev:
Hej.
Det är ju i grund och botten samma bil, Audi något högre kvalitetkänsla.
Vad är det för motoralternativ du tittar på?

Jo det har jag förstått big_smile
Det är bara 1.6 på båda som jag kikar på och tanken är att bilen ska användas som pendlarbil smile

Utrustning, 3-5 dörrar, färg, årsmodell, servicehistorik.... Många saker att ta hänsyn till....

Ta den som är snyggast:)

steifan DR!FTT3KN!K3R
29 maj 2015 · 10 427 Inlägg

Stefan7neson skrev:

Zalkina skrev:

Stefan7neson skrev:
Hej.
Det är ju i grund och botten samma bil, Audi något högre kvalitetkänsla.
Vad är det för motoralternativ du tittar på?

Jo det har jag förstått big_smile
Det är bara 1.6 på båda som jag kikar på och tanken är att bilen ska användas som pendlarbil smile

Utrustning, 3-5 dörrar, färg, årsmodell, servicehistorik.... Många saker att ta hänsyn till....

Ta den som är snyggast:)

^- håller med! En basutrustad Golf 4 är väl inte så rolig (rätt så vanliga) så om Audin har lite mer utrustning såsom klimatanläggning (!), färddator, elhissar osv så kanske den är trevligare.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
it_mutt Avstängd
29 maj 2015 · 10 388 Inlägg

steifan skrev:

Stefan7neson skrev:

Zalkina skrev:

Jo det har jag förstått big_smile
Det är bara 1.6 på båda som jag kikar på och tanken är att bilen ska användas som pendlarbil smile

Utrustning, 3-5 dörrar, färg, årsmodell, servicehistorik.... Många saker att ta hänsyn till....

Ta den som är snyggast:)

^- håller med! En basutrustad Golf 4 är väl inte så rolig (rätt så vanliga) så om Audin har lite mer utrustning såsom klimatanläggning (!), färddator, elhissar osv så kanske den är trevligare.

Ja, fast det där är ju en blandad kompott av basutrustningn och extrautrustning för Audin;

Elhissar har varit standard (fram) sen introduktionen (97)

Klimatanläggning, manuell sådan, är standard från 2012 (automatisk 2-zon är fortfarande tillval).

Golf vs Audi är mycket en smaksak.vissa föredrar golfen, jag personligen Audin

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
J3n5
29 maj 2015 · 792 Inlägg

Golf! (inte alls för att jag har en wink) Nä, men ska man ha snikversionen hade jag nog tagit A3an smile

Mazda Miata "Turbo" (1991)
Jokabsson
29 maj 2015 · 1 177 Inlägg

Utan mer information än så, är det hugget som stucket, då det är samma bil med olika design. Ta den som du tycker är snyggast och om utrustning spelar någon roll så är det också en viktig faktor. I min A3 hade jag ACC, stolsvärme, farthållare och elhissar runtom. Det enda jag kunde sakna var färddator, så kolla allt sånt som skulle kunna spela roll för dig!

Kan ju vara trevligt med något större ljudpaket också? Om man nu ska spendera mycket tid i bilen smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Tre_Bokstaver GTI
30 maj 2015 · 105 Inlägg

Beror mer på skicket än på de specifika exemplaren du tittar på än på bilmodellen smile På en pendelbil så är det viktigare att den fungerar maskinellt än det rent estetiska.

steifan DR!FTT3KN!K3R
31 maj 2015 · 10 427 Inlägg

it_mutt skrev:

steifan skrev:

Stefan7neson skrev:

Utrustning, 3-5 dörrar, färg, årsmodell, servicehistorik.... Många saker att ta hänsyn till....

Ta den som är snyggast:)

^- håller med! En basutrustad Golf 4 är väl inte så rolig (rätt så vanliga) så om Audin har lite mer utrustning såsom klimatanläggning (!), färddator, elhissar osv så kanske den är trevligare.

Ja, fast det där är ju en blandad kompott av basutrustningn och extrautrustning för Audin;

Elhissar har varit standard (fram) sen introduktionen (97)

Klimatanläggning, manuell sådan, är standard från 2012 (automatisk 2-zon är fortfarande tillval).

Golf vs Audi är mycket en smaksak.vissa föredrar golfen, jag personligen Audin

Tanken var att en Audi förmodligen oftare har mer utrustning än Golfar. Känns som att många Golf IV är gamla kommunbilar som har fönstervevar och AC wink

it_mutt Avstängd
31 maj 2015 · 10 388 Inlägg

steifan skrev:

it_mutt skrev:

steifan skrev:

^- håller med! En basutrustad Golf 4 är väl inte så rolig (rätt så vanliga) så om Audin har lite mer utrustning såsom klimatanläggning (!), färddator, elhissar osv så kanske den är trevligare.

Ja, fast det där är ju en blandad kompott av basutrustningn och extrautrustning för Audin;

Elhissar har varit standard (fram) sen introduktionen (97)

Klimatanläggning, manuell sådan, är standard från 2012 (automatisk 2-zon är fortfarande tillval).

Golf vs Audi är mycket en smaksak.vissa föredrar golfen, jag personligen Audin

Tanken var att en Audi förmodligen oftare har mer utrustning än Golfar. Känns som att många Golf IV är gamla kommunbilar som har fönstervevar och AC wink

Visst är det väl så.

Saken är dock att tittar man på 8L (samma modell som min A3) så är det väääääldigt vanligt att de bara har "Attraction"-paketet (helt grundutrustad helt enkelt). Än mer vanligt på 1.6:orna.

En 8P (2003b->) har i princip samma utrustning som en 98 (tyvärr), med vissa undantag; fler airbags, esp med asr osv, men, rent i "lull-lull" skiljer det inte något nämnvärt (i grundutförande då).

Ser man till 8P tycker jag högst personligen och bara utseendebaserat, att man ska försöka "få tag i" en 05 sportback med singleframe-fronten. Men det är då som sagt högst personligen och inget annat än smaksak.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
torsen
31 maj 2015 · 7 238 Inlägg

Golfgtimk2 skrev:
Beror mer på skicket än på de specifika exemplaren du tittar på än på bilmodellen smile På en pendelbil så är det viktigare att den fungerar maskinellt än det rent estetiska.

Håller absolut med.smile

Wingard
1 juni 2015 · 25 Inlägg

1.6 är en riktigt sur jävla motor! Slö och min polares dricker mer soppa än vad min 1.8t GTI gör.
Jag kan få ner förbrukningen till 0.55 på datorn i 110km/h. (OBS Den är lite smått trimmad med)

DasAuto
1 juni 2015 · 2 751 Inlägg

Hade en 1.6 Golf IV.
Den drack mer än vad min A6 gör med 16" fälgar på. Ganska slö dessutom. Men pålitlig motor dock.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang