Svets för nybörjare?

HanHed
24 mars 2015 · 118 Inlägg

Tjena!

Är sugen att lära mig svetsa men har så gott som aldrig svetsat förut så skull behöva lite tips!

Är främst ute efter att köpa en svets utan gas, endast för att underlätta som nybörjare.wink

Budget? 1000-1500kr, kanske inte den största budgeten men endast ute efter att lära mig! Funkar lika bra med begagnad som ny!

Svets till? Kommer antagligen att endast användas till bilplåt men ev. kan det bli nå grövre rör.

Har läst på lite andra ställen då folk tyckt att man ska köpa en "kvalitets" svets redan från början, men eftersom jag endast kommer använda den till bilplåt och lära mig räcker det inte med en biltema/jula svets?

Skulle det funka med en Biltema MIG 90?

Ge gärna övriga tips!

Nytt projekt, Nissan S13 in å kika! :) https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322617
Chippet-
26 mars 2015 · 86 Inlägg

svetsa med flusstråd = Skit
Framför allt om du ska svetsa bilplåt som är så pass tunt så kommer det bli skit.
svetsa  flusstråd (utan gas ) har alldeles för hög värme.

möjligen att det funkar ``bra´´ med  grövre rör som tåls att bränna.

bra mycket lättare att svetsa med gas

spara pengarna och köp något bra direkt

moparfarmer österbybruk
27 mars 2015 · 267 Inlägg

en lite dyrare (fler effektsteg än 2) MIG med fluddtråd lärde jag mej att svetsa bilplåt med, vänster sparklåda och delar av bakluckan på en golf III blev som nytt efter en hel helg och MYCKET slipande. med en proffs svets blir de bra direkt... grövre gods typ avgasrör blir helt ok med billig svets.

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!
Chevrolet camaro "zebran" (1998)
Chevrolet S10 "Stian" (1999)
Dodge Dart "Swinger" (1971)
HanHed
28 mars 2015 · 118 Inlägg

Chippet- skrev:
svetsa med flusstråd = Skit
Framför allt om du ska svetsa bilplåt som är så pass tunt så kommer det bli skit.
svetsa  flusstråd (utan gas ) har alldeles för hög värme.

möjligen att det funkar ``bra´´ med  grövre rör som tåls att bränna.

bra mycket lättare att svetsa med gas

spara pengarna och köp något bra direkt

Aja, då det flesta säger att man ska köpa nå bättre på direkten så får det väl bli så! smile

Nytt projekt, Nissan S13 in å kika! :) https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322617
torsen
27 maj 2015 · 7 238 Inlägg

Med din budget lär du inte få tag på någon MIG-svets som är värd namnet.
För det första är det mycket mycket svårt att svetsa med en "Varuhussvets" - dessutom blir svetsen sämre,
Bättre i s f att köpa en beg äldre MIG för runt 5.000:-.
I princip är ingen MIG med nypris under 10.000:- något att satsa på.
Vad som tyvärr kan begränsa urvalet är strömförsörjningen.
3-fas 400 v mycket mycket bättre än 1-fas 240 v.
Tråd med flussmedel kan vara bra utomhus när det blåser.
Innomhus är fylld tråd mer eller mindre livsfarlig p g a emmisionerna.
Mycket starkt cancerogen.
Nackdelen med "vanlig" tråd är att skyddsgasen "blåser bort" utomhus vid stark vind.
Fabrikat du bör hålla dig till är Kemppi och ESAB.

valle22 Smidd i rostigt stål
28 maj 2015 · 933 Inlägg

för att inte tappa "lusten" så satsa på en bättre som sagt Kemppi eller ESAB. Behöver inte vara nytt utan funkar bra med beg med. Köpte en äldre Kemppi och ångrar inte mitt val en sekund. Är ingen van svetsare men för en amatör som jag är den väldigt bra att jobba med. Dock behärskar jag inte riktigt tunn bilplåt men med lite mer träning skulle jag kunna få till det smile

Mitt råd, vänta in hellre och spara ihopa till en bra/bättre proffs svets smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
HanHed
30 maj 2015 · 118 Inlägg

valle22 skrev:
för att inte tappa "lusten" så satsa på en bättre som sagt Kemppi eller ESAB. Behöver inte vara nytt utan funkar bra med beg med. Köpte en äldre Kemppi och ångrar inte mitt val en sekund. Är ingen van svetsare men för en amatör som jag är den väldigt bra att jobba med. Dock behärskar jag inte riktigt tunn bilplåt men med lite mer träning skulle jag kunna få till det smile

Mitt råd, vänta in hellre och spara ihopa till en bra/bättre proffs svets smile

Okej, får väl kika på några tusingar mer då! smile

Nytt projekt, Nissan S13 in å kika! :) https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322617
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang