Är växlelådan på väg att paja ?

Matte1979
17 maj 2006 · 355 Inlägg

Har nu fixat till moton så den går som den ska till 99%
och  testkört den bilen  under dagen  och måste  säga det att  när jag  växlar  från ettan  till 2an så  låter det  inte bra likadant  till 3an

Står man stilla och lägger i  växlarna låter det inget alls och  växlarna fölger  i bra
Men det glappar  ganska bra om man  ligger på 1an eller 2an  och  på tomgång och gasar upp lite och släpper  ( gungar fram ) så låter det som det glappar i växellådan ?????

Ungeför som man har en  riktigt slitet knutkors

fasst det låter som det glappar  inne i från lådan !???

Va kan detta vara  ?

Någon som har en susning ?

Senast redigerat av Matte1979 (17 maj 2006)

Matte1979
17 maj 2006 · 355 Inlägg

Någon som kanske vet va det kan vara  ?

Drönirettab
17 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Gjorde bilen så innan du bytte toppen?

Matte1979
17 maj 2006 · 355 Inlägg

När man växlar  från ettan till 2an så  knäcker det till i lådan  och samma ljud när man lägger i 3an

1an 4an 5an  låter det inget om
pluss att om man  gungar  fram så  glappar det  Om du tänker dig en  sliten kardanknut ? det glappet och de ljudet du har då ?

Det ljudet kommer i från lådan =/

va 17 kan det vara ?

Drönirettab
17 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Är ingen expert men om det knäcker till när du lägger in växel 2 och 3 så kan det kanske vara synkringarna som är dåliga. Att det gungar kan vara slitna drivknutar men det brukar kunna knacka från dem när man kör bilen och svänger.

Matte1979
17 maj 2006 · 355 Inlägg

Inget jag tängte på om den giorde så innan  men den gick lika dant som den gör nu
Växlaran går i som  inget

det är de klickande ljudet och  det  ganska stora glappet  som värkar komma  i mellan lådan och kardan

Bak upplever jag inga glapp

Vågar itne  trycka på  för det låter som  jag sitter på växelådan  och så länge jag  har  kopplingen nere och  lägger i växlen  utan att driva i samband med att jag släpper kopplingen så  låter det inget när jag växlar


eller står still då är det som det ska

Kan lägga i alla växlar med lilfingret

men som om det vore något stort som är löst  i lådan  låter det som  när man  gungar bilen fram och tillbaka

Drönirettab
17 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Hmm.. den är ju bakhjulsdriven, jag tänkte på framhjulsdrift. Glöm det jag sa om drivknutar, pratade i nattmössan.
Kolla motorkuddar och växellådskudde så att det inte är fel på dem. Det där ljudet kan ju höra ihop med glappet men det kanske är dåliga synkringar också, vet inte riktigt.

Matte1979
17 maj 2006 · 355 Inlägg

ska lägga mig under bilen i möra och  känna på kardan och se hur mycket jag kan  vrida på den  innan det tar stopp åt båda hållen.

OCh  trampar ma ner kopplingen  och släpper så hörs det  när moton tar tag i lamellerna och vrider runt  det

vanligtvis så  hörs det inget när du trampar ner och släpper kopplingen
och kopplingen fubjkar finfint

Men det är något som inte  är va det borde vara med  lådan helt klart

Skulle jag  ställa mig och varva upp moton och  släppa för att börna till så skulle det med all sanolikhet bara smälla till i hela lådan och man står  med  totalrasad låda

Det är känslan man  känner när man kör medd en nu

Låter man moton dra bilen på tomgång på 2an så ryker det och  lever i lådan ger man mer gas och ligger på 2000 rpm så  låter det inget  Det är just alla rykningar  gungningar  skakningar  fram o till baka som  gör strange sounds från lådan

Matte1979
17 maj 2006 · 355 Inlägg

Och hur kan man laga en  bensintank smidigast ?
Om man har ett hål rakt under ?

carawelle
18 maj 2006 · 460 Inlägg

Matte1979 skrev:
Och hur kan man laga en  bensintank smidigast ?
Om man har ett hål rakt under ?

Bensintankar ska man inte laga,,dom ska man byta.


En nödlagning kan man göra genom att gnida en vanlig tvål (otroligt men sant) mot hålet,fungerar endast på små hål.

A.E
bilverkstadsägare i 25år

Matte1979
18 maj 2006 · 355 Inlägg

Va  skulle en tvål ha för invärkan ?
Låter boring

sveddan
18 maj 2006 · 1 453 Inlägg

carawelle skrev:

Matte1979 skrev:
Och hur kan man laga en  bensintank smidigast ?
Om man har ett hål rakt under ?

Bensintankar ska man inte laga,,dom ska man byta.


En nödlagning kan man göra genom att gnida en vanlig tvål (otroligt men sant) mot hålet,fungerar endast på små hål.

A.E
bilverkstadsägare i 25år

Är det Bosse Bildoktorn måntro wink

Matte1979
18 maj 2006 · 355 Inlägg

hehe ja man kan ju börja undra  tongue

carawelle
18 maj 2006 · 460 Inlägg

Matte1979 skrev:
hehe ja man kan ju börja undra  tongue

Nejdå en föredetta rallyförare.

sluta prata skit och prova istället så får du se att det fungerar.

Om jag blir jämförd med Bosse bildoktorn så garanterar jag att detta var mitt sista inlägg här!


A.E

Matte1979
18 maj 2006 · 355 Inlägg

Det var någon som sa att det kunde vara kopplingslagret som gått på min låda
då det  är ett vinande ljud  när kopplingen är släppt och tystnar när man  stampar  kopplingen i mattan

Men något är löst i lådan värkar det som
Ligger man och kör  ut 1an och lägger i 2an  så glappar det till  bra i lådan
och lika så när man för i 3an

Ligger man så man ahr  gämn fart och gämna varv  kanm an lägga i  2an och 3an utan ett enda missljud


hmmm märkligt


Har itne velat lägga mig under bilen  i dag då det  tämligen ösrägnat hela  fucking dan =/


Ska tilläggas att växlarna går mycket lätt att lägga i smile

Senast redigerat av Matte1979 (18 maj 2006)

Matte1979
19 maj 2006 · 355 Inlägg

Var ute  och raklade på kardanaxlen innan.
Med neutralen i så  låter det inget nämnvärt
Men lägger ja i någon växel och raklar kardenen fram och tillbaka så  smäller det i lådan

Så det måste ju helt klart vara  nära lådras, För man kan  nämligen  dra en bit åt vardera håll innan det tar stopp.

Sen har jag hittat hålet i tanken med
han som hadde den innan har bakat  på något som  har get tanken en liten smäll och det är då inget stort hål  Kan gemföras med ett knappnålshubud ungeför kanske lite störren en då
men inga råsthål

Kopplade förbi bränslepumpens relä och fick ut  2L bensin ur den
i slutet  så  sprutade den som  den hadde eriktion hehe en bra stund 
låter allt  vara öppet så att det som är kvar i tanken nu ska dunsta

Och nu är då frågan va ska man  ha för att  få igen det hålet ?
( Hålet sitter rakr under tanken )

Kemisk metall ?

Såg på ett forum om att det visst skulle finnas kemisk metall på spraybörk ???????
någon som vet  om detta ? och vart man kan få tag på det ?

merca_
19 maj 2006 · 326 Inlägg

jag skule gissa att det är typ knutkorsen eller bakväxeln som börgar ge upp! annars kan det vara drivknutarna! eller va va det för bil? sitter det typ nån hardyskiva eller nått på den som kan bli dålig?

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!
Matte1979
19 maj 2006 · 355 Inlägg

merca_ skrev:
jag skule gissa att det är typ knutkorsen eller bakväxeln som börgar ge upp! annars kan det vara drivknutarna! eller va va det för bil? sitter det typ nån hardyskiva eller nått på den som kan bli dålig?

Det är en Ford Sierra
Och nej  kardan och  drivknutar  är fina
det är i växelådan det glappar.

Matte1979
21 maj 2006 · 355 Inlägg

Matte1979 skrev:
Var ute  och raklade på kardanaxlen innan.
Med neutralen i så  låter det inget nämnvärt
Men lägger ja i någon växel och raklar kardenen fram och tillbaka så  smäller det i lådan

Så det måste ju helt klart vara  nära lådras, För man kan  nämligen  dra en bit åt vardera håll innan det tar stopp.

Sen har jag hittat hålet i tanken med
han som hadde den innan har bakat  på något som  har get tanken en liten smäll och det är då inget stort hål  Kan gemföras med ett knappnålshubud ungeför kanske lite störren en då
men inga råsthål

Kopplade förbi bränslepumpens relä och fick ut  2L bensin ur den
i slutet  så  sprutade den som  den hadde eriktion hehe en bra stund 
låter allt  vara öppet så att det som är kvar i tanken nu ska dunsta

Och nu är då frågan va ska man  ha för att  få igen det hålet ?
( Hålet sitter rakr under tanken )

Kemisk metall ?

Såg på ett forum om att det visst skulle finnas kemisk metall på spraybörk ???????
någon som vet  om detta ? och vart man kan få tag på det ?

Någon som vet och kan svara på detta inlägg ?

nortech
30 maj 2007 · 34 Inlägg

hålet i tanken: är det en plast eller plåttank?
är det plast, så spackla med glasfiberspackel, är det plåt så ta kemisk metall e.d.

våga vägra framhjulsdrift
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang