VW Caddy tdi -06 motorfel (Video) Någon med bra motor-öra sökes :)

Sushikocken Sleeper
27 september 2014 · 3 084 Inlägg

Caddyn stod stilla i någon månad och efter en provtur så började den låta såhär.
Några ideer vad det kan vara?
Den svartrök lite vid uppstart (den har stått ½år nu) men när den blev varm så ryker den inte.

Misstänkte först att det var turbon som gett upp då den har haft ett pysande ljud för sig tidigare (det gick dock till sig). Det lät som en läckande dumpventil, och bara mellan 2-2500rpm men inte innan och efter. Men den har ett knackande ljud för sig i videon så blir lite osäker.

Video:
Caddy video

Senast redigerat av Sushikocken (27 september 2014)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 september 2014 · 13 806 Inlägg

hm den där mår inge bra.. =/

låter som den går på 3cyl.  vad säger felkoderna.. tror dock att det är något riktigt allvarligt eftersom den knackar så inåt helvete

vanligt fel på dessa är egr kylaren. skulle iof kunna vara den nu oxå.  då kan den dra in luft på fel ställen och avgaser läcker och har sig

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Sushikocken Sleeper
27 september 2014 · 3 084 Inlägg

Lyfte bort ventilkåpan tidigare och kollade om kammen var nött då det som du säger låter som den går på 3 cyl. Tänkte också om det kunde vara någon läckage i någon ventil, eller spridare som inte funkar som den ska. Då ska den väl ändå inte låta så knackigt.
Det som var lite ironiskt var att jag skulle sälja caddyn och detta hände under provturen på 20min, och caddyn hade som sagt stått en månad innan det.

Har kollat felkoder och dem säger ingenting, så det är nog något mekaniskt :S

Tack för svaret iaf. Jag får nog åka med den till någon Dieseldoktor. sad

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 september 2014 · 13 806 Inlägg

märkligt..  borde dyka upp något.  var du med under provturen?

du kan jhu testa att släppa röret från egrkylaren och insuget och testa att plugga den.
du kommer få en felkod men märker om den går bättre..

inget skoj att komma åt dock smile

nu är det svårt att höra på en film och en Pd motor smattrar rätt bra men något är uppenbart fel.
sitter direktdrivna spridare men det kollade du säkert närmare på när kåpan var bort tagen

det är jhu inte så jätte mycket saker som kan strula på en pd motor.
egr är det enda som dyker upp

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hollywoood
15 juni 2015 · 3 Inlägg

Har du fixat det på något sätt?
Jag har samma problem med min 07:a 1,9TDI 105hk
tittade på vion du la upp jag har precis samma ljud...
Hjälp... dela med dig av din erfarenhet
Mvh

Ronnielund
15 juni 2015 · 28 Inlägg

Brukar vara Insprutare alt. kabelmattan till insprutare men brukar då ge felkod på någon insprutare, annars är de mycket möjligt sliten kamaxel.

Porsche 944 "Gemballa" (1985)
Hollywoood
15 juni 2015 · 3 Inlägg

Vad pratar vi för kostnader på kamaxel alt. kavelmattan

Sushikocken Sleeper
15 juni 2015 · 3 084 Inlägg

Det var kamaxeln gick på 5,5k. Totalt med byte 2 spridare kamaxel+ pump etc gick på 19000 efter det chippade jag den 4k och nu efter 700mil så rasade ramlagret... bra bilar dem där caddy har gått 22000 mil gjorde service för 4k för 100mil sedan. Så allt som allt 30k + skrotad bil lönsam affär!
De jag lämnade in caddyn hos hade bytt ett gäng kamaxlar på just caddy efter ca 20000 mil.
Så mitt tips om du fixar den. Sälj skiten och köp något bättre! Är en -07 och hade lacksläpp -09 elfel etc.
Måste vart ett jävla måndagsex.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Hollywoood
15 juni 2015 · 3 Inlägg

Min har nu gått strax även 24.000 mil... Ja lacksläpp har den... O fy fan... Så då är det bara lämna in för kamaxlebyte... tycker du att spridarna bör bytas med då eller?

Kommer nog sälja sen och köpa en Citan

Sushikocken Sleeper
15 juni 2015 · 3 084 Inlägg

Hollywoood skrev:
Min har nu gått strax även 24.000 mil... Ja lacksläpp har den... O fy fan... Så då är det bara lämna in för kamaxlebyte... tycker du att spridarna bör bytas med då eller?

Kommer nog sälja sen och köpa en Citan

Var brickan på fjädern som det var hål i. Tror inte du behöver det om det inte är något fel på dem

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang